927 läst · 32 svar
927 läst
32 svar
Droppbleck sitter på fel plats, har besiktningsmannen gjort fel?
Men är det en bekräftad skada, eller har du upptäckt felet i tid?H hustomtenshus skrev:
Det juridiska är oerhört viktigt här misstänker jag starkt (utan att vara utbildad inom juridik på något sätt)...
Det är från 30-talet, men är utbyggt under 2000-talet. På tillbyggnaden återfinns 6 fönster och där är droppblecket felaktigt placerat på samliga fönster. På det ursprungliga huset återfinns 7 fönster, där droppblecket sitter fel på 3 utav dem. På 4 av fönstrena sitter de dock rätt och det är för att det initiallt när huset bggdes inte funnit någon foderbräda ovanpå fönstrena utan den har satts dit i efterhand och så har man låtit droppblecket sitta kvar där det suttit från början.BirgitS skrev:
Ja, i tid har vi upptäckt det. Står i vilkoren att det ska upptäckas inom 2 år från det att besiktningen gjordes. Sen kan vi ju se at det trängt in fukt vilket borde vara en skada. Oavsett vill vi ju inte riskera att det i framtiden blir en skada, många av fönstrena är ungefär 20 år gamla så vi har ju inte tänkt byta dem än på ett tag.Krilleman skrev:
Utan tvekan är det fel.
Bra att ni sett problemet i tid! 👍👍H hustomtenshus skrev:Ja, i tid har vi upptäckt det. Står i vilkoren att det ska upptäckas inom 2 år från det att besiktningen gjordes. Sen kan vi ju se at det trängt in fukt vilket borde vara en skada. Oavsett vill vi ju inte riskera att det i framtiden blir en skada, många av fönstrena är ungefär 20 år gamla så vi har ju inte tänkt byta dem än på ett tag.
Men att det tidigare trängt in fukt, behöver inte just betyda att det är en aktuell skada.
Viktigt att betona rent juridiskt.
En "skada" kan tolkas på många sätt, att trä är bekräftat ruttet är enklaste sättet att påvisa en fuktskada.
Det man måste fråga sig är om det är värt att driva frågan vidare.
Börja men att fånga upp kostnaden att gör allt rätt, vad kostar det?
Ni verkar ha turen att ha en sakkunnig som vet vad denne pratar om.
Be denne uppskatta kostnaden.
Alternativet är att processa mot besiktningsmannens försäkringsbolag.
Jag ska inte säga att detta gäller i din sakfråga, men ofta är det enklare och billigare att bara bygga rätt än att mot förmodan förlora i en tvist...
Även fast det låter ruskigt tråkigt som svar... 😐😐😐
Redigerat:
Vi har monterat ner 2 fönster för att titta och vi kan då se att det runnit vatten längs med sidan och sen troligen vidare under panelen. Så vill i givetvis inte ha det i x antal år till.BirgitS skrev:
Om huset är 20 år gammalt dessutom... Och inget ruttet virke...H hustomtenshus skrev:
Jag tror att du rent juridiskt inte har någonstans att komma i detta fallet.
Kalla mig bakåtsträvare, det är OK.
Byt plåtarbetet som det bör (ska) vara och lev livet vidare.
Enklast, och jag misstänker även billigast...
Nej, någon jättestor grej kommer vi inte göra av det. Men är ändå intressant att veta vad som är rätt och fel.Krilleman skrev: