L Låset skrev:
Som jag förstår det så är det total elkostnad ink värmning av pool osv.
Är det östersjön de värmer upp eller? Känns som något riktigt fel på uppvärmningssystemet, kanske bara elpatronerna som grillar vattnet?
 
Skulle nog kunna kopiera detta hus och han mitt drömhus, bara en riktigt fin utsikt saknades.
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
F
Ja det är ju jättefint, om man är en exhibitionist
 
  • Gilla
turnipfaldt
  • Laddar…
F Fakathong skrev:
Ja det är ju jättefint, om man är en exhibitionist
Det är precis tvärtom skulle jag säga.
Ett perfekt hus om man vill bo fint i det området och inte är exhibitionist.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
T twoody skrev:
Skulle nog kunna kopiera detta hus och han mitt drömhus
Innan du slår din kopia ...
1. Fundera på om du verkligen behöver två takfönster - i garaget! Öht är takfönster en riskkonstruktion, och det bör man vara medveten om innan man skaffar sig ett enda, och i detta hus finns totalt FEM! I synnerhet ropar man på problem om de sitter i utrymmen där man bara vistas ytterst sparsamt. Som i just garage.

2. Studera också noga takets avrinning! Antingen är det ovanligt genomtänkt med alldeles osedvanligt snyggt undanstoppade stuprör. Eller också är de inbyggda. Även detta är - i såfall - en helt onödig riskkonstruktion.
För det tredje ifrågasätter jag korridoren från hallen till bottenplanets badrum. Om man nu vill hålla badrummet.

3. Överväg att byta plats på vardagsrummets skjutdörrar och vinterträdgårdens vikvägg. Sistnämnda hamnar i öppet skick med helt oskyddad ovansida när man har öppet ut. Men om vikväggen hade legat i vardagsrummet skulle den öppnats ut under uthängande och skyddande tak.

4. Att lägga ett arbetsrum vägg i vägg med tvättstugan är en utmaning mot arbetsro. Arbetsrummet ligger annars föredömligt rätt alldeles intill entrén. Men tar man emot affärskontakter i "en garderob"?" Synar man kritiskt denna plan inser man att den funkar för varken representation eller till vardagsbruk till hundra procent. Här och var blir det onödigt knöligt och formalistiskt. Och - slutligen -

5. Som flera andra påpekat ska det inte behöva kosta 75 Kkr att värma upp en villa i denna storleksklass. Jo, jag tycker det är klokt att man lyckats motstå frestelsen med inomhuspool, och stannat vid en kompromiss med det lilla kallbadet. Men varför inte utnyttja dessa relativt stora takytor för solceller?!

På det stora hela är det förstås ett bländande snyggt detaljarbete. Men i det här huset har arkitekten lagt mer energi på estetik och yta än genomtänkt funktionalitet och långsiktig hållbarhet.
 
  • Gilla
Silver78
  • Laddar…
Jag finner huset helt smaklöst, svårt att känna av den faktiska karaktären. Komplett själlöst. Tyvärr blir det ofta så med välbärgade människor som dämmer på lite vad som utan känsla.

Takfönster i garaget, kom igen

tittar man på grannarna till denna glasbepansrade bunker lär inget hus vara liknande. Tråkig, trist och själlös exploatering.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Hej, känns inte relevant i dagens läge med ett hus som det här, när man borde se på ytutnyttjande och smarta lösningar. Dessutom tror jag inte badrummen klarar dagens tillgänglighetskraven, för trångt runt dusch och toalettstol, ett generellt sett slösaktigt hus./Christer
 
Fantastiskt hus, sanslöst lyxigt och sköna detaljer. 75000 i driftskostnader som sagt?? då måste poolen vara uppvärmd året runt och sakna täcke? och i övrigt sakna LED-lampor och all typ av energibesparande detaljer?
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Otroligt fint och spännande planlösning. Men jag respekterar Bäverns anmärkningar. Jag kommer genast byta plats på vikväggarna och har redan beställt extra besiktning av takfönsterna och takavvattningen ;)
 
  • Gilla
16386 och 1 till
  • Laddar…
Detta huset har legat på houzz länge och jag tog otroligt mycket inspiration från det när vi byggde vårt hus ett par år efter dem. Otroligt snygga materialval rakt igenom, otroligt snyggt inrett. Jag går ofta förbi där, ett fantastiskt hus! Sån tur är finns dessa bilder annars hade man aldrig fått ta del av hur snyggt det är därinne. Anledningen att de kan ta så mycket betalt för huset jämfört med priserna i området är att huset är fulländat, där är inga brister, det är supersnyggt rakt igenom, huset har allt.
Cred också Snickarbolaget som jag uppfattat gjort det mesta av trä-inredningen, och har gjort det otroligt snyggt.

75000 måste vara ett skrivfel, jag har 260kvm hus 2år nyare i grannskapet med FTX och bergvärme och ligger på ca 7500kr i uppvärmning + ca 4-5000kr för utomhuspoolen beroende på sommarens karaktär. Kanske skulle det kunna vara 15tkr per år.
 
Redigerat:
  • Gilla
Callerto och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
W wittsjo skrev:
Detta huset har legat på houzz länge och jag tog otroligt mycket inspiration från det när vi byggde vårt hus ett par år efter dem. Otroligt snygga materialval rakt igenom, otroligt snyggt inrett. Jag går ofta förbi där, ett fantastiskt hus! Sån tur är finns dessa bilder annars hade man aldrig fått ta del av hur snyggt det är därinne. Anledningen att de kan ta så mycket betalt för huset jämfört med priserna i området är att huset är fulländat, där är inga brister, det är supersnyggt rakt igenom, huset har allt.
Cred också Snickarbolaget som jag uppfattat gjort det mesta av trä-inredningen, och har gjort det otroligt snyggt.

75000 måste vara ett skrivfel, jag har 260kvm hus 2år nyare i grannskapet med FTX och bergvärme och ligger på ca 7500kr i uppvärmning + ca 4-5000kr för utomhuspoolen beroende på sommarens karaktär. Kanske skulle det kunna vara 15tkr per år.
Det där med god smak, är inte lätt. Själv tycker jag det är fult rakt igenom. En del roliga detaljer och lösningar. Men vackert? Nej!

Staffan
 
B brozinic skrev:
Är det östersjön de värmer upp eller? Känns som något riktigt fel på uppvärmningssystemet, kanske bara elpatronerna som grillar vattnet?
de kanske kokar pasta gröt och ägg i poolen.. ? :)
 
P
Redaktionen Redaktionen skrev:
Villa J av arkitekt Johan Sundberg är ett modernt drömhus i tallskogen vid havet i skånska Kämpinge, med genomtänkt arkitektur i kontakt med utemiljön, gedigna byggmaterial och all tänkbar lyx.

Du kan läsa artikeln här: Drömhus inbäddat vid havet i Kämpinge - mysigt deluxe
De små små detaljerna... Betala premium för ett kök och så kan de inte sätta sin logga rakt.

Oplacerad logotyp på ett kökslåds front som sitter snett.
 
  • Gilla
  • Haha
Callerto och 4 till
  • Laddar…
Loggan e nog rak i förhållande till plastdetaljen, däremot sitter täcklocket lite snett. Men det är ju för att den är lös och täcker justeringsskruvarna för lådan.... Även om den sitter rakt vid leverans så rör den sig med tiden.

Men håller med för j**la störigt! :crysmile:
 
  • Gilla
Callerto
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.