Du betalar det till fogden men ser till att läggs till den kostnaden på ditt krav.

Jag hade dock gett gäldenären en sista chans med en heads up på att betalar du inte NU blir det fogden med de extrakostnader det innebär.

Ring fogden och be om råd innan du gör din ansökan, de är trevliga och hjälpsamma eftersom de vill att allt ska vara rätt från början ;)

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
thomasx skrev:
Du betalar det till fogden men ser till att läggs till den kostnaden på ditt krav.

Jag hade dock gett gäldenären en sista chans med en heads up på att betalar du inte NU blir det fogden med de extrakostnader det innebär.

Ring fogden och be om råd innan du gör din ansökan, de är trevliga och hjälpsamma eftersom de vill att allt ska vara rätt från början ;)
Det gjorde jag :)

Tills på Onsdag har vi på oss att reda ut det :) sen skickar jag en ansökan men som det ser ut nu så har köparen inte gjort rätt ifrån sig.

Jag jobbar inte över och sliter som en dåre för att någon ska blåsa mig på pengar. Som det ser ut nu så har vi inte ens råd att familjen ska unna sig något längre än besök på närmsta insjö i sommar och betala för någon som inte gör rätt för sig..
Över min döda kropp, driver det till världens ände av ren princip.

Har mött på för många som bluffar och ljuger, därav inget större tålamod med att ge det några veckor av löften etc fram o tillbaka etc

kan bara hoppas på att det är en ärlig människa som jag trodde från början och att det felat någon annanstans, men det lär visa sig. :)

Redigerat:
  • Gilla
100kvadrataren
  • Laddar…
Är rätt 100 på att du kan lägga det på skulden.
Men skriv till han att du gör det och att det blir billigare för honom om han betalar direkt så är saken ur världen.

Det påminner mig om att jag fortfarande är skyldig grustaget 400 kr...

Mikael_L
D09 skrev:
Ägarbytet har gått igenom så den biten är det inga problem med.
OK.
Ja det var ju skönt att det åtminstone är något problem där.

Det finns dom som får mycket ordentliga problem när "deras" bil börjar ställa till med massor av otrevligheter tillsammans med den nya ägaren som inte lämnar in ägarbytespappret.
Så ägarbytet ska man som säljare alltid se till posta själv, eller så går båda tillsammans till närmaste postlåda.
Som köpare ska man se till att få ett kvitto.
Behöver inte vara mer än:
Den ÅÅ-MM-DD har *säljare* emottagit kr xx.xxx som full betalning för fordon, regnr...

dag som ovan
säljarens namnteckning.

Handskrivet på en lapp räcker.

Sen går det att krångla till mycket mer förstås, men själv tycker jag det där räcker.

Lycka till D09, jag håller tummarna.

ps, kolla lite snabbt upp så köparen inte redan har "fullt konto" hos KFM, det kan du fråga dom, offentlig uppgift.
Är det på det viset ska du nog överväga att strunta i allt, det blir nog ytterligare 600kr i sjön då.
Köparen kan förvisso ändå ha andra/fler skulder än vad KFM har registrerat, men är det blankt hos KFM så kommer du iaf få pengar om dom lyckas verkställa någon indrivning, annars är du helt säkert både liten, sen och lågprioriterad och får inga pengar eller bara någon enstaka krona av det KFM lyckas få i mät.

• Gilla
D09
  • Laddar…
Statliga skulder är dessutom prioriterade.

Mikael_L skrev:
OK.
Ja det var ju skönt att det åtminstone är något problem där.

Det finns dom som får mycket ordentliga problem när "deras" bil börjar ställa till med massor av otrevligheter tillsammans med den nya ägaren som inte lämnar in ägarbytespappret.
Så ägarbytet ska man som säljare alltid se till posta själv, eller så går båda tillsammans till närmaste postlåda.
Som köpare ska man se till att få ett kvitto.
Behöver inte vara mer än:
Den ÅÅ-MM-DD har *säljare* emottagit kr xx.xxx som full betalning för fordon, regnr...

dag som ovan
säljarens namnteckning.

Handskrivet på en lapp räcker.

Sen går det att krångla till mycket mer förstås, men själv tycker jag det där räcker.

Lycka till D09, jag håller tummarna.

ps, kolla lite snabbt upp så köparen inte redan har "fullt konto" hos KFM, det kan du fråga dom, offentlig uppgift.
Är det på det viset ska du nog överväga att strunta i allt, det blir nog ytterligare 600kr i sjön då.
Köparen kan förvisso ändå ha andra/fler skulder än vad KFM har registrerat, men är det blankt hos KFM så kommer du iaf få pengar om dom lyckas verkställa någon indrivning, annars är du helt säkert både liten, sen och lågprioriterad och får inga pengar eller bara någon enstaka krona av det KFM lyckas få i mät.
Nu finns i alla fall en bil att mäta ut ...

• Gilla
Ingper och 2 till
  • Laddar…
D09
Verkar bli ett kort ärende.

Fick ett meddelande där han skrev att misstaget var hans och han bad så mycket om ursäkt. Var en 3:e person som skulle gjort inbetalningen. Vid en koll på internetbanken så kunde han inte se utbetalningen. Så han har gjort en överföring till mig.

Magkänslan att det var en ärlig människa verkar varit rätt iaf. Blir glad att det fortfarande finns såna människor :)

Ska dock kolla i veckan så felet inte ligger hos transportstyrelsen etc, då är det min tur att betala tillbaka :)

Gött å höra :)

D09 skrev:
Någon som har erfarenhet av att söka betalningsföreläggande och verkställighet?

Är det 600kr det kostar, läggs det på skulden som ska in eller är det den som söker som får stå för den?
Nu såg jag att det löst sig men för eventuella framtida ärenden kan jag meddela att en ansökan om betalningsföreläggande kostar 300 kronor och det är möjligt att kräva ersättning även för denna kostnad genom att kryssa i en ruta i ansökningsformuläret.

• Gilla
D09
  • Laddar…
peternicklas skrev:
Appen Mina fordon är mycket smidig, och finns till olika OS. Skanna ditt regbevis och du har din bil i din telefon. Ställa av en bil går på 1 minut.
.
Kan se att denna finns till iOS och Android, inte Windows Phone eller andra... Kanske finns en mobil webbsida där man kan utföra samma tjänster?

En fråga sen, om jag ska sälja en avställd bil, är det inte lite svårt att provköra den då? Avställd och oförsäkrad? Finns väl inga fall där nån köper en bil utan att provköra den, såvida det inte rör sig om en skrotbil som de facto inte går att provköra?

/S

Klart den går att provköra, men händer något blir det strul

Lånar tråden och frågar på en annan variant av detta.

Säg att man säljer sin bil privat till en släkting men tar det på räntefri avbetalning för att vara juste.

Ex, 40 000:- på tre år där köparen i drygt ett år gör sina månadsinbetalningar men sedan plötsligt slutar och trots två påstötningar (även skriftliga vi mail) skiter i det.

Vilka utsikter finns för att få hjälp av kronofogden?
Rimligtvis så står bilen i mer pengar än kvarvarande skuld så där finns det i alla fall något att hämta i övrigt är det mer tveksamt.

Om du kan bevisa att skulden finns etc. så bör väl fogden kunna driva in beloppet. Då kommer fogden troligen att i första hand driva in på enklare sätt än att ta bilen, eller annat lösöre. Typ dra från lönen, skatteåterbäring etc.

TorpAnders: Om bilen är såld på AVBETALNING, så finns det väl skrivet att den "tillhör säljaren tills dess att full betalning erhållits " ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.