8 119 läst · 43 svar
8k läst
43 svar
Driva in skuld från privatperson
Sida 1 av 3
Sålde en avställd, obeskattad bil. Gick på niten att ställa på den för att köparen skulle kunna köra hem den.
Fick en känsla av att det var fel och fick iaf med på kvittot att köparen betalar skatten.
Efter ett tag fick jag hem ett inbetalningskort som jag skickade till köparen, denna återkom sedan med att denna var betald.
Idag fick jag hem en betalningspåminnelse, blev ganska irriterad kan man säga.
Vill inte att det når kronofogden i mitt namn så jag betalade, skickade ett brev där det framgår att jag förväntar mig pengarna på mitt konto senast onsdag nästa vecka.
Behöver man göra något mer för att skicka det till kronofogden/ inkasso?
Av ren princip tänker jag inte låta detta passera.
Fick en känsla av att det var fel och fick iaf med på kvittot att köparen betalar skatten.
Efter ett tag fick jag hem ett inbetalningskort som jag skickade till köparen, denna återkom sedan med att denna var betald.
Idag fick jag hem en betalningspåminnelse, blev ganska irriterad kan man säga.
Vill inte att det når kronofogden i mitt namn så jag betalade, skickade ett brev där det framgår att jag förväntar mig pengarna på mitt konto senast onsdag nästa vecka.
Behöver man göra något mer för att skicka det till kronofogden/ inkasso?
Av ren princip tänker jag inte låta detta passera.
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Märkligt!
Gjorde ni inte en anmälan om ägarbyte i samband med försäljningen?
Det är väl den registrerade ägaren som får betala skatter och annat.
Och inte minst försäkringen.
Är fordonet oförsäkrat kan det nog bli dyrt
Gjorde ni inte en anmälan om ägarbyte i samband med försäljningen?
Det är väl den registrerade ägaren som får betala skatter och annat.
Och inte minst försäkringen.
Är fordonet oförsäkrat kan det nog bli dyrt
Jag antar att man inte kan ha ett eget avtal om vem som ska betala skatten ( du kan inte avtala bort din skatteskyldighet) men ni kan förstås ha ett avtal som säger att köparen ska ersätta dig med motsvarande belopp.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 527 inlägg
Om du säljer en avställd bil så ska ni kryssa i rutan för påställning på ägarbyteslappen.
Då får man köra med bilen så länge man tecknat minst trafikförsäkring.
När lappen kommer in till transportstyrelsen debiterar dom nya ägaren.
Då får man köra med bilen så länge man tecknat minst trafikförsäkring.
När lappen kommer in till transportstyrelsen debiterar dom nya ägaren.
Klantigt av dig.
Kolla nu snabbt som satan vem som står som ägare.
Är det fortfarande du så är du nog på väg in i seriöst trubbel. Du kommer snart bada i påminnelser om Pböter osv.
Jag vet inte vad som är smartast då. Kanske anmäla bilen stulen? From sista dagen bilen var i "din hand".
Kolla nu snabbt som satan vem som står som ägare.
Är det fortfarande du så är du nog på väg in i seriöst trubbel. Du kommer snart bada i påminnelser om Pböter osv.
Jag vet inte vad som är smartast då. Kanske anmäla bilen stulen? From sista dagen bilen var i "din hand".
Ägarbytet har gått igenom så den biten är det inga problem med.Mikael_L skrev:
Utan det var att bilen ställdes på innan ( samma dag ) som ägarbytet men då gick skatten till mig.
Kom överens med köparen och skrev på kvittot att köparen betalar skatten etc
Fick tag på han igårkväll och enligt han så är det betalt och att han ska kolla upp det.
Gav han en tidsfrist tills på onsdag sen kontaktar jag kronofogden.
Appen Mina fordon är mycket smidig, och finns till olika OS. Skanna ditt regbevis och du har din bil i din telefon. Ställa av en bil går på 1 minut.
TS problem är att han ställde på bilen när han var ägare. Om man gör ägarbyte och ställer på den samtidigt så får nya ägaren skatteinbetalningen. Likaså när man ska byta bil. Innan man går in och hämtar den nya, ställ av bilen så får du tillbaka pengarna istället för att bilhandlaren tar dom. Sist jag bytade bil så sa jag att jag vill ha tillbaka pengarna för bilskatten, så gör vi inte var svaret.
TS problem är att han ställde på bilen när han var ägare. Om man gör ägarbyte och ställer på den samtidigt så får nya ägaren skatteinbetalningen. Likaså när man ska byta bil. Innan man går in och hämtar den nya, ställ av bilen så får du tillbaka pengarna istället för att bilhandlaren tar dom. Sist jag bytade bil så sa jag att jag vill ha tillbaka pengarna för bilskatten, så gör vi inte var svaret.