7 809 läst ·
29 svar
8k läst
29 svar
Dränera runt hus med 1.5tons grävmaskin
Sida 1 av 2
Det funkar ju att dränera ett hus med spade, delar av vårat hus dränerades av två spänstiga herrar med varsin spade för ca 30 år sedan av vad vi fått det berättat.
Men vad gäller grävmaskin, så är ju djupet rätt viktigt, vissa minigrävare har ju inte allt för stort maxdjup, men annars så ska det väl inte vara något problem.
Men vad gäller grävmaskin, så är ju djupet rätt viktigt, vissa minigrävare har ju inte allt för stort maxdjup, men annars så ska det väl inte vara något problem.
Om något är möjligt eller väldigt opraktiskt är 2 vitt skilda saker.
Självklart går det. Det behövs som redan sagts egentligen enbart en spade.
Gällande grävdjupet så går det ju att först gräva sig ner till en nivå, köra ner maskinen dit och fortsätta därifrån neråt.....
Självklart går det. Det behövs som redan sagts egentligen enbart en spade.
Gällande grävdjupet så går det ju att först gräva sig ner till en nivå, köra ner maskinen dit och fortsätta därifrån neråt.....
Jag har en TB216 och den väger 1,8 ton. Den har folk hyrt av mig för att dränera. Man kan väl grava ca 2,5 men en liknade storlek på grävaren. Det största problemet är att man har ganska dålig räckvidd så man får ofta högar runt där man jobbar.
Jag körde handgrävning med spade på vår lilla villa 8x 12 m bottenarea ca 2 m djupt i snitt, en del sten men inga bumlingar, ca en kort arbetsdag per sida 4-6 timmar ink ny dränering, platonmatta, är rätt klen men blev rätt vältränad alldeles gratis på denna semestervecka. Isolering återfylling tog väl någon arbetsdag....
Idag hade jag hyrt en liten grävare ett dygn och grävt resten för hand, har blivit lite äldre, fetare, latare och rikare. Kanske lite klokare oxå.
Idag hade jag hyrt en liten grävare ett dygn och grävt resten för hand, har blivit lite äldre, fetare, latare och rikare. Kanske lite klokare oxå.
Ta den som är närmare 2 ton i så fall.N Nils1234 skrev:
Räckvidden (som är begränsad) kommer göra att du får gräva "platåer" (i maskinens storlek) med ca 4,5 m mellanrum längs med hela jobbet..
Handgräva gör bara "idioter" som vill få livslångt problem med ryggen.
Det är ju ganska stor skillnad mellan 1,5 och 2 ton i den lilla klassen, så går du på den större så ska det väl funka.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 537 inlägg