Hej!

Har vi någon här som testat att gräva för dränering runt ett hus med en 1.5-2tons grävmaskin?
Tror ni att det skulle gå om man inte stöter på stora stenar?
 
Det funkar ju att dränera ett hus med spade, delar av vårat hus dränerades av två spänstiga herrar med varsin spade för ca 30 år sedan av vad vi fått det berättat.

Men vad gäller grävmaskin, så är ju djupet rätt viktigt, vissa minigrävare har ju inte allt för stort maxdjup, men annars så ska det väl inte vara något problem.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Det går alldeles utmärkt.
 
  • Gilla
växelventil och 1 till
  • Laddar…
Om något är möjligt eller väldigt opraktiskt är 2 vitt skilda saker.

Självklart går det. Det behövs som redan sagts egentligen enbart en spade.

Gällande grävdjupet så går det ju att först gräva sig ner till en nivå, köra ner maskinen dit och fortsätta därifrån neråt.....
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Jag har gjort det, men om det är källare kommer inte grävdjuoet räcka till utan du får som sagt schakta fram terrasser. Så i det fallet är en större maskin att föredra.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag har en TB216 och den väger 1,8 ton. Den har folk hyrt av mig för att dränera. Man kan väl grava ca 2,5 men en liknade storlek på grävaren. Det största problemet är att man har ganska dålig räckvidd så man får ofta högar runt där man jobbar.
 
Jag körde handgrävning med spade på vår lilla villa 8x 12 m bottenarea ca 2 m djupt i snitt, en del sten men inga bumlingar, ca en kort arbetsdag per sida 4-6 timmar ink ny dränering, platonmatta, är rätt klen men blev rätt vältränad alldeles gratis på denna semestervecka. Isolering återfylling tog väl någon arbetsdag....
Idag hade jag hyrt en liten grävare ett dygn och grävt resten för hand, har blivit lite äldre, fetare, latare och rikare. Kanske lite klokare oxå.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Dilato och 12 till
  • Laddar…
N Nils1234 skrev:
Har vi någon här som testat att gräva för dränering runt ett hus med en 1.5-2tons grävmaskin?
Ta den som är närmare 2 ton i så fall.
Räckvidden (som är begränsad) kommer göra att du får gräva "platåer" (i maskinens storlek) med ca 4,5 m mellanrum längs med hela jobbet..

Handgräva gör bara "idioter" som vill få livslångt problem med ryggen.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Handgräva gör bara "idioter" som vill få livslångt problem med ryggen.
Eller män som är män och inte fjollor.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 17 till
  • Laddar…
Det fungerar jättebra bara grävaren når ner till rätt djup. Jag har gjort det.
 
J jawen skrev:
Handgräva gör bara "idioter" som vill få livslångt problem med ryggen.
Man gräver inte med ryggen utan med armarna..
 
  • Gilla
  • Wow
Apehrs och 2 till
  • Laddar…
Tillägg. Jag kan tänka mig att grävaren måste ha bomsväng också. Vissa kinagrävare har inte det och då kommer man inte komma nära huset
 
Det är ju ganska stor skillnad mellan 1,5 och 2 ton i den lilla klassen, så går du på den större så ska det väl funka.
 
O Oblignash skrev:
Jag körde handgrävning med spade på vår lilla villa 8x 12 m bottenarea ca 2 m djupt
Respekt😇
 
  • Gilla
Niklas Larsson1385
  • Laddar…
JPTS JPTS skrev:
Man gräver inte med ryggen utan med armarna..
Jag brukar gräva med spade 😜
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.