S
Eriksgatan Eriksgatan skrev:
Jo jo, ett IQ-omdöme om andra från någon som inte klarat att lära sig skriva svenska, som har fastnat med bägge tummarna i CAPS-LOCK samt använder dubbel punktering.:crysmile:
Punktering? Hur är det med svenskan?
 
Eriksgatan
S SonnyListon skrev:
Punktering? Hur är det med svenskan?
Jo tack, bra. Det var Inte jag som gav ett IQ-omdöme om andra så jag skriver svenska som jag vill . Interpunktion vet många inte vad det betyder, medan alla förstår "punktering". Plus att det gav en i sammanhanget passande ordvits. Men den gick dig väl förbi. Punch drunk, boxar'n? (Åh förlåt, bäst att skriva chronic traumatic encephalopathy så att du inte klagar på det lite förlegade uttrycket).
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
Jamtstårsa och 1 till
  • Laddar…
S
Eriksgatan Eriksgatan skrev:
Jo tack, bra. Det var Inte jag som gav ett IQ-omdöme om andra så jag skriver svenska som jag vill . Interpunktion vet många inte vad det betyder, medan alla förstår "punktering". Plus att det gav en i sammanhanget passande ordvits. Men den gick dig väl förbi. Punch drunk, boxar'n? (Åh förlåt, bäst att skriva chronic traumatic encephalopathy så att du inte klagar på det lite förlegade uttrycket).
Bra jobbat.
 
O
Q Qunaki skrev:
Vi förbrukar idag under 10t kWh / per år, räknar idag med ca 1200 kWh denna månad (på månadens förbrunking och dagarna som är kvar). Månadens medelpris är nu 3,60, det blir över 4000papp för december månad för vår del (och så skall nätavgiften komma till). Nu har vi råd, men....
Jag sörjer med er som förbrukar mer och inte har fast pris (vilket vi inte har).
Varför gör Sverige inte som i Norge? 0,79kr / kWh och sedan stöttar staten med 90% av allt däröver.
Det är ju ändå staten som äger vattenfall, och de andra kan man ju extrabeskatta för övervinster. Allt annat är ju orimligt. Politikerna sänker ju vårt land genom att inte agera. Företag efter företag lämnar nu in handduken, konkurserna ökar. Samtidigt räknar man att januari skall bli värre.
De sänker ju vårt land utan att agera. Det framtida el-stödet som gäller retroaktivt och är ju en p... i mississippi.
Fy vad flata de är. Och de förra var ju de som startade detta, hur kunde det ske? FInns det ingen expertis att ta till, utan bara sandlåde-tyckare?
I Norge fungerar elstödet som du beskriver. Alla får det oavsett vilken typ av elavtal de har upp till 5000 kWh månad.

Det har resulterat i att de som har bundet elpris med låga kostnader skryter om att de kör sina element på max för att få så hög elförbrukning som möjligt. För ju högre förbrukning ju mer tjänar dom på det.

Hade samma skett i Sverige hade vi först och främst behövt höja skatter. Men risken för bortkoppling hade varit enorm.
 
  • Wow
Blåbäret_numero_uno och 1 till
  • Laddar…
J Jehu skrev:
Haft värmen avstängd två veckor, eldat i kamin istället.
Men nu är den på. Hoppas vi inte får -20 igen.
Och att det blåser.
Så här kan vi inte ha det!
[media][länk]
Så här kan vi visst ha det om man får tro politikerna. Det finns inget som helst intresse från dom att göra radikala förändringar som gynnar folket.
 
  • Gilla
Eldpuman
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Det har resulterat i att de som har bundet elpris med låga kostnader skryter om att de kör sina element på max för att få så hög elförbrukning som möjligt. För ju högre förbrukning ju mer tjänar dom på det.
.
Nu tror inte jag att alla är idioter i Norge, men det finns säkert puckon där med.
Men att köra elementen på max, innebär ju oberoende priset bara en kostnad.
Så jag tror de är väldigt få som gör så.
För vår del hade det ju fortfarande inneburit nätavgiften + moms. Den blir ju inte 0.
 
  • Gilla
Jamtstårsa
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Så här kan vi visst ha det om man får tro politikerna. Det finns inget som helst intresse från dom att göra radikala förändringar som gynnar folket.
Javisst, för de har ju råd :)
Precis som de skulle ha 12-16 grader hemma. De drog säkert bara till med en siffra som de trodde var i rätt spann. Jag tror bara det var Morgan Johansson som var ärlig, i detta fall, men så hade han ju fastpris också.
Tror de andra blåljög (som vanligt).
Hade varit bättre om en reporter hade tagit sig hem till dem för en intervju om elpriset (och mätt tempen då) och lite annat ditt och datt.
 
R
Ungefär som en bekant till mig som precis köpt ett radhus som har bergvärme. Nu vrider vi upp alla termostater till Max för vi har gratis värme.

Absolut tänkte jag för mig själv:rofl:, sa inget utan lät de tro det. De kommer få en jävla chock när elräkningen trillar in men nån gång måste man få en näsbränna och faktiskt engagera sig i hur saker och ting fungerar.
 
  • Gilla
  • Haha
Jamtstårsa och 4 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
I Norge fungerar elstödet som du beskriver. Alla får det oavsett vilken typ av elavtal de har upp till 5000 kWh månad.

Det har resulterat i att de som har bundet elpris med låga kostnader skryter om att de kör sina element på max för att få så hög elförbrukning som möjligt. För ju högre förbrukning ju mer tjänar dom på det.

Hade samma skett i Sverige hade vi först och främst behövt höja skatter. Men risken för bortkoppling hade varit enorm.
Norge har regler för hur stort utlandsägande det får finnas inom elproduktionen. Frankrike äger alla sina kärnkraftverk. Där tror man på statens förmåga och garant för att säkra samhällskritiska verksamhet som tillgången på energi.
I Sverige har man släppt allt i marknadens händer.
Vad kommer att hända när tyska staten säljer sina andelar i våra kärnkraftverk som dom fick på halsen i och med köpet av Uniper? Lek med tanken att Kineserna köper upp andelarna. Finns det någon som tror att det kommer att ge oss billig el?
Enda sättet är att staten antingen lagstiftar som Norge om hur stor del som utländska ägare har rätt att äga i kraftverken eller köper tillbaka det som sålts ut. Det sista är knappast realistiskt då det kommer att kosta otroligt mycket. Man kan iofs tvinga bolagen att sälja till skämtpris som t.ex Erik Penser fick göra med sitt fastighetsbolag under 90 takskrisen. Det går att hävda säkerhet för landets tillgång på energi.
Regeringen vill nog hålla uppe priserna för att kunna finansiera det nya försvaret samt NATO medlemsskapet. Marknaden visar gång på gång att den inte klarar att tillgodose samhället utan bara sin girighet. Sverige går i marknadens fälla gång på gång genom korrupta politiker och myndigheter. Ett klart lysade exempel på oförblommerat gynnande av marknaden är Irene Svenonius och finansieringen av Nya Karolinska.
Tyvärr kära medborgare så får vi ta ansvaret för okritiskt tänkande och ovilja att manifestera missnöjet offentligt som görs i en del andra länder.
Inte ens vart fjärde år när den sk demokratin omhuldas görs rätt ställningstaganden. Men jag har kanske tolkat saken fel. Dagens elpriser är kanske det folk vill ha jämte det övriga förfallet i samhället.

Oavsett så önskar jag alla som läser detta ett riktigt
Gott Nytt År.
 
  • Gilla
  • Ledsen
tslabot och 4 till
  • Laddar…
R RalleB skrev:
Ungefär som en bekant till mig som precis köpt ett radhus som har bergvärme. Nu vrider vi upp alla termostater till Max för vi har gratis värme.

Absolut tänkte jag för mig själv:rofl:, sa inget utan lät de tro det. De kommer få en jävla chock när elräkningen trillar in men nån gång måste man få en näsbränna och faktiskt engagera sig i hur saker och ting fungerar.
Jag hörde talas om en stolle som satte in värmepump istället för ved och blev förvånad när elförbrukningen ökade. Att värmepumpen behöver el hade han inte tänkt på.
 
  • Haha
  • Gilla
Jamtstårsa och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K
Q Qunaki skrev:
Nu tror inte jag att alla är idioter i Norge, men det finns säkert puckon där med.
Men att köra elementen på max, innebär ju oberoende priset bara en kostnad.
Så jag tror de är väldigt få som gör så.
För vår del hade det ju fortfarande inneburit nätavgiften + moms. Den blir ju inte 0.
Så som norska elstödet är utformat så hade det definitivt blivit plus allt inräknat nu i december för dem med fasta avtal (relativt sett färre än i Sverige) och vissa timmar även med timprisavtal (också ovanligt om jag förstått rätt). Elstödet baseras bara på det höga månadssnittet och månadsförbrukningen. Tror ingen har så hög nätavgift att de inte skulle gå plus.
 
G Guzzen1 skrev:
Norge har regler för hur stort utlandsägande det får finnas inom elproduktionen. Frankrike äger alla sina kärnkraftverk. Där tror man på statens förmåga och garant för att säkra samhällskritiska verksamhet som tillgången på energi.
I Sverige har man släppt allt i marknadens händer.
Nu är jag inte S, men det värsta med M är detta att saker skall säljas ut.
Bassaker som Järnväg, El m.m. skulle till 100% vara svenskt.
(som USA borde det finnas konstitutionella lagar som förbjöd dagssländor - nu har de ju andra problem)
Att sälja ut Absolut var ju ett jävla skämt. Varenda år gav det typ 1millei vinst.
Träffade en kille som tyckte det var bra. Tänk att få 40 mille på ett bräde!
Men kladdiga regeringar har ju sjabblat bort det på en eftermiddag...
Detta är det värsta med M, att allt skall vara privat ägt, och marknadshyror. För fan inte klokt hur några pajastyckare får fördärva/sälja ut vårt land.
Håller med att staten borde ha lagar hur grundfunktioner i ett land får ägas av andra än staten (dvs vi).
Givetvis är Absolut undantaget i ovan, men vartenda år hade de kunnat räkna in det i budgeten och haft stabilare flöde av stålar.
Att man får våldta ett land som vårt är helt obegripligt, bara för man är kåt på att sitta 8 år (och sedan få sin pension), är helt obegripligt.
Finns det inget ansvar, mer än att "sko sig själv", och även få igenom UPA?
Finns ju tyvärr ingen politiker med äkta/riktigt råg i ryggen, som inte bara ser till sig själv, utan till landet.
40 år, som Absolut, är ju ingenting i ett längre perspektiv....
Kolla in Hong Kong och 100 år, i ett längre perspektiv så gick det jäkligt fort....Vill de vara lierade med Kina idag?.
Nej fy fan för våra styrande (oberoende färg). De tänker ju inte på sina nästkommande precis....
Ingen heder åt någon. Jäkla kappvändare (utom Jimmy, men han har inte gjort ett riktigt handtag. Han behöver nog inte sänka tempen, men han har iaf stått på sin kant). Öppna era hjärtan. Lägga ner kärnkraft etc.
Nu ser vi hur det blev! Synd vi inte har kryssrutor här där vi kan kryssa i om det blev bra eller dåligt.
86 sprängningar och 63 skjutningar i år + skyhöga elpriser, tycker då jag talar sitt tydliga språk.
Sparka av er de mjuka tofflorna och vakna. Det är dags att ta tag i detta nu (make Sweden great again :).
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Så som norska elstödet är utformat så hade det definitivt blivit plus allt inräknat nu i december för dem med fasta avtal (relativt sett färre än i Sverige) och vissa timmar även med timprisavtal (också ovanligt om jag förstått rätt). Elstödet baseras bara på det höga månadssnittet och månadsförbrukningen. Tror ingen har så hög nätavgift att de inte skulle gå plus.
För de med fasta avtal, ja.
1. Alla har inte fast avtal. De somhar lägre än 0.79 får ju rimligen ingenting.
2. Deras avtal tar ju också slut någon gång...
3. Men så har vi ju det här också! De med fasta avtal får pengar "för de råkade låsa i en bra tid" = lotteri.
4. Även deras avtal tar slut.
5. Kärnkraft ligger 10-20 år bort
6. Bered er på höga elpriser i många år framöver.. (vilket innan var vår styrka och konkurenskraft)
7. Varför kommenterar jag ens detta?
 
M
Ja vårt kontor är det varmaste rummet i vårt hus också!

QUOTE="Jonasdzm, post: 5058458, member: 201030"]Jag räknar med runt 12 000kr för december. Har samma förutsättningar som ni. Hade kunnat lega på runt 24 000kr.

Pengarna vi sparar på att snåla med värmen går till en kamin. Nu är det ju också dyrt med ved, men man får i alla fall något för pengarna.

Sen har man ett visst datorspelsbehov, så ett av rummen blir runt 20 grader när datorn har tuggat på några timmar.[/QUOTE]
 
R RalleB skrev:
Ungefär som en bekant till mig som precis köpt ett radhus som har bergvärme. Nu vrider vi upp alla termostater till Max för vi har gratis värme.

Absolut tänkte jag för mig själv:rofl:, sa inget utan lät de tro det. De kommer få en jävla chock när elräkningen trillar in men nån gång måste man få en näsbränna och faktiskt engagera sig i hur saker och ting fungerar.
Hehe. Men iofs så är det väl så man ska manövrera sin bergvärme med helt öppna termostater och reglera värmen med kurva och kurvlutning men surt om man tror att det är gratis förstås
 
  • Gilla
Jamtstårsa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.