110 660 läst · 478 svar
111k läst
478 svar
Dragit ner många grader men ändå dyrt
Ja, det är tufft för oss ensamstående. Lite beroende på var du bor så har vi klarat av en månad av iskallt hus men det är bara två kalla månader kvar och sen blir det bättre. Det är bara att bita ihop och kämpa vidare tänker jag nedbäddad i sängen med värmedyna, vetesäck och dubbla duntäcken.E Ensam_mamma_fixar skrev:Jag är i precis samma sits. Hade 15 när det var som kallast ute.. Ibland strax under. Har oxå en luftvattenpump och jag inbillar mig att den drar som fan bara av att den snurrar och går. Jag har haft inställt på 17 grader men har bara haft 15 r det var väldigt kallt ute.
Klär på mig lager på lager men går ständigt och fryser. Är det värt det? Jag är ensamstående och klarar inte elräkningar på det dubbla så ja, jag måste.. Känns som man lever på stenåldern.. Duschar mer sällan, tvättar mer sällan. Vilket värld vi hamnat i..
Tyvärr ligger du nära sanningen i din analys. Vi kommer att bli ett u-land helt enligt politikernas och marknadens önskan. Då kan Sverige bli ännu mera miljadärstätt och få en allt större del av skattekakan och folket blir slavar på heltid. Dit är det inte långtK kurlakarl skrev:Det är väl pga idiotiska egoister till väljare som nästan religiöst tror på marknadskrafterna och att "regnar det på prästen så droppar det på klockaren" och på så vis hoppas man vara en av lyckliga få som får sig en liten bit av kakan som skänks ut till riskkapitalister och utländska megabolag. I undersökningar ser man ju att medelmåttor tror mer om sig själva, överskattar allt från sin bilkörning till sin ekonomi jämfört med andra.
nu. Undrar när talgdanken går upp för folk och dom inser att dom är blåsta och kräver förändring.
Det sista var väl mera en dröm. Suck.
Det värsta är att vi i Sverige börjar hamna långt ner på skalan med det mesta. Världen har ett bra facit på hur man inte ska sköta ett land. Enkelt är det också. Bara gör tvärt emot Sverige.E Ensam_mamma_fixar skrev:Jag är i precis samma sits. Hade 15 när det var som kallast ute.. Ibland strax under. Har oxå en luftvattenpump och jag inbillar mig att den drar som fan bara av att den snurrar och går. Jag har haft inställt på 17 grader men har bara haft 15 r det var väldigt kallt ute.
Klär på mig lager på lager men går ständigt och fryser. Är det värt det? Jag är ensamstående och klarar inte elräkningar på det dubbla så ja, jag måste.. Känns som man lever på stenåldern.. Duschar mer sällan, tvättar mer sällan. Vilket värld vi hamnat i..
Vilket skitland detta har blivit. Tyvärr är möjligheterna mycket begränsade att dra härifrån för min del.
Ja du har rätt men han hade också rätt för strömmen går från plus till minus men det funkar inte så därför var alla bilar med lucas system mörklagda, men fan vet om inte han var en föregångare till att spara KWh. Det man kan fråga sig är hur han kunde veta hur vi skulle ha det i Sverige 2022.G Guzzen1 skrev:
Det är väl sossar, miljöpartister och vänstern som stängt av kärnkraften så jag förstår inte resonemanget runt marknadskrafter. Eller du förespråkar fler röster på MP? För övrigt är det inte bra att de höga elpriserna drabbar företagen också.G Guzzen1 skrev:Tyvärr ligger du nära sanningen i din analys. Vi kommer att bli ett u-land helt enligt politikernas och marknadens önskan. Då kan Sverige bli ännu mera miljadärstätt och få en allt större del av skattekakan och folket blir slavar på heltid. Dit är det inte långt
nu. Undrar när talgdanken går upp för folk och dom inser att dom är blåsta och kräver förändring.
Marknaden har väl inte något med det här att göra. Politiker i Sverige och Tyskland har valt att lägga ned kärnkraft och förlita sig på ryska fossila bränslen när det inte blåser. Och att det till stor del statligt ägda EDF i Frankrike sköt upp underhållet av sina kärnkraftverk berodde på landets lockdown regler. https://hayaenergy.com/nuclear-energy-france-december22/G Guzzen1 skrev:Tyvärr ligger du nära sanningen i din analys. Vi kommer att bli ett u-land helt enligt politikernas och marknadens önskan. Då kan Sverige bli ännu mera miljadärstätt och få en allt större del av skattekakan och folket blir slavar på heltid. Dit är det inte långt
Just nu pekar min totala elräkning för december på ca 11 000 Kr för uppvärmning av 210 m2 till 20,5 grader i område 3 . För hela 2022 betalar jag totalt 2,96 kr /kWh med en förbrukning av 69 kWh/m2.M Maggan-77 skrev:I december har vi haft som varmast 16 grader i huset, i vissa rum är vi nere på 11 grader. Ändå förväntas vår elräkning bli minst 8 000kr.
”Värmer” huset med luft/vatten-värmepump.
Köpte huset för 1,5 år sen. Innan satt vi i en varm go lägenhet. Those were the days. Men! Man får mycket gjort i huset för så fort man sitter still fryser man som en gris! Hur gör ni för att hålla humöret uppe? Har andra det lika kallt? Och är det värt tusenlapparna man sparar?
Om du inte redan har timpris via Tibber föreslår jag att du skaffar detta snarast.
Se vidare mina tidigare inlägg i frågan.
Nu har du, @Maggan-77 , visat att du är datorvan och förstår vad ett forum går ut på.M Maggan-77 skrev:I december har vi haft som varmast 16 grader i huset, i vissa rum är vi nere på 11 grader. Ändå förväntas vår elräkning bli minst 8 000kr.
”Värmer” huset med luft/vatten-värmepump.
Köpte huset för 1,5 år sen. Innan satt vi i en varm go lägenhet. Those were the days. Men! Man får mycket gjort i huset för så fort man sitter still fryser man som en gris! Hur gör ni för att hålla humöret uppe? Har andra det lika kallt? Och är det värt tusenlapparna man sparar?
Stor trollvarning på den här tråden. Nästan så jag förväntar mig en tidningsartikel eller blogpost från dig om vad folk slösar tid på, hur lite som behövs för att få fart på en forumtråd
Vi är en stor grupp som blir fattiga nu i vårt välfärdssamhälle samtidigt som resten lever i den falska illusionen av att alla kan ju spara in på resturangbesök nöjen mm bara man vill.E Ensam_mamma_fixar skrev:Jag är i precis samma sits. Hade 15 när det var som kallast ute.. Ibland strax under. Har oxå en luftvattenpump och jag inbillar mig att den drar som fan bara av att den snurrar och går. Jag har haft inställt på 17 grader men har bara haft 15 r det var väldigt kallt ute.
Medlem
· Halland
· 4 110 inlägg
Jag har ett hus från 1974 I sutterräng. Enligt Tibber har jag hittills i december gjort av med 546kWh vilket kostar 2393kr. Sedan skall Ellevio ha 90 öre per kWh. Har eldar i snitt en säck ved om dagen vilket kostat 80 kr när jag köpte den tidigare under året.
För ett par veckor sedan när kylan slog till var det 14 grader kallt på morgnarna och jag vaknade till 15 grader i sovrummet. Inte roligt, men bättre än att lägga pengar jag inte har på el. Sover man under dubbla täcken går det bra.
Jag har en online fjärrkontroll till LLVP:n som styr på timer. Tycker man det är för kallt dagtid går man elda. Och i sutterrängplanet får det bli kallt typ 10 grader
Mitt hus är ju rätt energikrävande men det går att komma undan levande om man väljer energikälla efter utetemperstur. Ved när det är svinkallt och LLVP när det blir nollgradigt. Och siste person att gå och lägga sig sätter på vvb:n som stängs av på morgonen.
Just nu kör vi LLVP dygnet runt för COP är bra och elpriset är måttligt så huset drar 40kWh per dygn.
För ett par veckor sedan när kylan slog till var det 14 grader kallt på morgnarna och jag vaknade till 15 grader i sovrummet. Inte roligt, men bättre än att lägga pengar jag inte har på el. Sover man under dubbla täcken går det bra.
Jag har en online fjärrkontroll till LLVP:n som styr på timer. Tycker man det är för kallt dagtid går man elda. Och i sutterrängplanet får det bli kallt typ 10 grader
Mitt hus är ju rätt energikrävande men det går att komma undan levande om man väljer energikälla efter utetemperstur. Ved när det är svinkallt och LLVP när det blir nollgradigt. Och siste person att gå och lägga sig sätter på vvb:n som stängs av på morgonen.
Just nu kör vi LLVP dygnet runt för COP är bra och elpriset är måttligt så huset drar 40kWh per dygn.
Jasså. Så du menar att energipriserna inte har med marknaden att göra? Det är ju precis det som är ett faktum. Varför skulle i så fall priserna nere i övriga EU påverka oss. Jo därför att vi är del av en marknad. Hade vi inte varit en del av EU's elmarknad så hade kriget i Ukraina inte påverkat priset alls. Vi använder inte gas här i landet för uppvärmning och har i princip ingen påverkan av gasen.R Riverground skrev:Marknaden har väl inte något med det här att göra. Politiker i Sverige och Tyskland har valt att lägga ned kärnkraft och förlita sig på ryska fossila bränslen när det inte blåser. Och att det till stor del statligt ägda EDF i Frankrike sköt upp underhållet av sina kärnkraftverk berodde på landets lockdown regler. [länk]
Tja han kunde väl se in i framtiden på något vis.T TWX skrev:
Vi har ju en massa analytiker inom bl.a ekonomi som spår när det gäller konjunktur låg/hög, räntehöjningar/sänkningar, arbetslöshet, vädret en månad framåt osv. Med tanke på hur sällan dessa har rätt så ter sig Lucas närmast som ett orakel. Fast det är klart, övriga analytiker får ju rätt förr eller senare. Den annalkande lågkonjunkturen har man gastat om iaf sedan 2017-18. Så är man enträgen så stämmer ju världens tillstånd med profetian förr eller senare.