gaia skrev:
Vänta med dräneringen!
om det är fukt i golv orsakad av dålig avlopp i tvättstugan så ser jag ingen mening att gräva runt huset för det. Kan inte föreställa mej att det är grundvatten som spökar i en souterränghus ? Troligtvis är det vanlig markfukt som man tyvärr kan inte dränera sej ifrån.
Själva dräneringsprojekt känns som om man börjar från fel ända.
Reparera golvbrunnen först, sätt en avfuktare i tvättstugan ( stängt ventilation vid avfuktning), rengör/reparera väggarna och se vad som händer. Blir det ingen försämring under tiden så behövs det ingen dränering, tycket jag.

Att man måste vänta 1 år tills väggarna blir torra efter omdräneringen är en myt som minskar antal missnöjda kunder när den positiva resultatet uteblir :).
gaia
jo jag hade en byggföretag här och han såg att det har dränerat!!! och han sa att det har dränerat??:eek: jag svarade att den har dränerat för 10 år sen man han tyckte att man ska inte behöva dränera så ofta!! nu jag funderar igen på att verkligen inte behöver??

den här fukt utslag som vi har i tvättstuga kan vara före dränering och då den blev aldrig torr. det luktar och även syns väldigt tydligt.

vi funderar på att renovera tvättstuga men tänkte först dränera innan.

om vi börja slippa ett ställe och kolla vad som händer om den blir fuktigt igen ??
har ni ett annat förslag hur ska man testa ?? föra ägare tyckte att vi ska renovera tvättstuga och avvakta med dränering nu .

vad tycker ni ?? hur gör man? vilka hantverkare brukar mätta fukten??
 
Är det uppreglade väggar eftersom du säger mögel?
Det behöver inte vara grundvatten som orsakar fuktiga väggar.
Är fuktisoleringen slut suger väggen fukt kapilärt och där är det bara omdränering som gäller för att få slut på sugandet.
Jag skulle inte renovera någonting under mark innan dess att fuktskyddet är ok.
Varför bygger man en inglasning när man vet att fuktskyddet är på upphällningen ?
Fredrik
 
jo jag vet det var dumt av föra ägare.
 
Fredrik Å skrev:
Är det uppreglade väggar eftersom du säger mögel?
Det behöver inte vara grundvatten som orsakar fuktiga väggar.
Är fuktisoleringen slut suger väggen fukt kapilärt och där är det bara omdränering som gäller för att få slut på sugandet.
Jag skulle inte renovera någonting under mark innan dess att fuktskyddet är ok.
Varför bygger man en inglasning när man vet att fuktskyddet är på upphällningen ?
Fredrik
då tror du det behöver dräneras eftersom fukten är på vägar ?

föra ägare byggde inglasad altan för att det skulle bli såld bättre antar jag. granne sa att han hade funderat på att dränera först men sen gjorde han inte.
 
Jag håller inte med dej helt Fredrik Å. Väggen suger upp markfukten kapillärt också genom sulan där det aldrig är fuktspärrat. Fuktskador som syns på väggar längst nere vid golven uppstår på detta sätt och det går varken att dränera bort eller fuktspärra. Dräneringen tar inte bort markfukten och en långsam markfuktvandring kommer att pågå alltid oavsett dränering.
Finns fuktskador mitt på en vägg så är det oftast fuktspärr som är dålig. Står det vatten i källare efter regnperioden så är det dags att dränera , tycker jag :)

Elisa 82, har byggföretaget och hussäljare sagt att det är dränerat så bör den frågan vara besvarat och jag tycker att ni kan renovera er tvättstuga nu.
Men läs på först hur man renoverar en källare för att slippa problem i framtiden!
gaia
 
Jag säger inte emot dig gaia.Du har helt rätt. Kapilärsug via sulan kommer man aldrig ifrån.
Anledningen till att jag frågade om väggen är uppreglad är för att det är en känd mögelkonstruktion.
Fredrik
 
fast den andra hantverkare som hade kollat på tvättstuga för att renovera sa att vi måste dränera innan vi renovera!! vem kan man anlita för att avgöra problemet?? jag tänker om det är dränering som är problem varför inte finns fukt på andra sidor av huset?? men man vet aldrig det finns fukt på två sidor där som är ytterväggar!!
 
med kanske när man har rivat tvättstuga ser man varifrån kommer fukten??
 
Jag tycker du ska ta dit en duktig byggare som får riva eventuella uppregling och kolla varifrån fukten kommer.
Jag gissar att det är ett klassiskt problem med oisolerad platta och oisolerade väggar.
Fukt kan transporteras långt via kapillärsug.
Tänk dig när du doppar en sockerbit i kaffet. Även om du bara doppar ena hörnet så blir hela sockerbiten blöt.
Källarväggar fungerar på samma sätt.
 
nu vi har rivit matta från golvet o tapeten från väggarna tagit bort tvättmaskiner vi har nu bara varmvatten bredare kvar i tvättstuga. men det var vatten under matta på golvet och även lite på väggar var blött fast mer på golvet:eek: , kanske från underbrunnen som är släppt!! men nu vi funderar på att torka av allt vatten fukt som finns där inne min man tänker att sätta på elementet för att torka av det och vänta några dagar om fukten kommer tillbaka igen! jag kollade på papper det var dränerat 2003. även en annan hantverkare som hade dränerat granne hus tyckte att det borde ha klarat sig ändå att 10-11 år är inte så mycket för en dränering.

eller har ni andra förslag på hur ska man göra?
 
Redigerat:
varmvattenberedare har en övertrycksventil som brukar släppa ut lite vatten varje gång vatten värms upp och det är fullständigt normalt. Fanns det en rör /slang som ledde vatten från beredaren till avloppet? eller fanns det en hink,burk som man fick tömma med jämna mellanrum? Är det mest blött runt beredaren?
Det är kanske en droppande varmvattenberedare som är orsaken till fukt i rummet?
gaia
 
ja det finns en rör till avloppet men tack för tipset vi har inte tänkt på det , ska undersöka där med när det är torkat . ja det är mycket runt varmvatten breddare men även andra ställe men på vägen är mest nära bredare än brunnen :eek: man bör se det inom några dagar, annars läste på nätet att man kan anlita Anticimex som kan råda hur man ska gör! vet inte nog om det skulle kosta mycket eller om det ingår i försäkring!!
 
O
jag skulle inte anlita Anticimex.... De skulle garanterat sälja på dig nån dyr utrustning du inte behöver, samtidigt som de skrämmer upp dig totalt.... AC är inte direkt kända för att göra bra besiktningar.... Kolla istället med en duktig byggare, eller kolla här på forumet....
 
Om du tittar ner i avloppsröret.Är det rostigt eller är det i plast?
Låt bli Anticimex.Det finns andra som är lämpligare.Ta kontakt med OCAB.Dom har iaf jag bra erfarenhet av
 
Fredrik Å skrev:
Om du tittar ner i avloppsröret.Är det rostigt eller är det i plast?
Låt bli Anticimex.Det finns andra som är lämpligare.Ta kontakt med OCAB.Dom har iaf jag bra erfarenhet av
avloppsröret är i plast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.