D Derbyboy skrev:
Det mullrande ljudet kommer från resonans i avloppsröret, det större röret (orangea).

Du kan med stor sannolikhet minska ljudet genom att låta PEM-slangen gå hela vägen ut i diket (jag antar att det idag bara sitter en liten stump PEM i början av avloppsröret). Nackdelen är att frysrisken är större (även om du får till ett bra fall).

Sitter du verkligen på uteplatsen när pumpen går ofta, snösmältning, höst och vid regn?
Tack för input.
Hör ljudet t o m inne…..med tanke på hur vattenfylld marken verkar vara och kanske kommer vara verkar inte detta upphöra i första taget. PEM rör får det bli och så tömmer jag det / stänger av pumpen på vintern kanske. Mina övriga PEM rör jag grävt ett spadtag ner har klarat frosten utan isolering/värmekabel så här långt.

D Derbyboy skrev:
Ja du bör höja upp pumpen något oavsett, pga sediment.

Du kan precis som du är inne på höja upp den till strax under den kritiska nivån. Det vatten under pumpen kommer tas upp av marken (om det inte är en "gryta på berg") men det kan ta väldigt lång tid beroende på jordens karaktär (sand = snabbare och lera = långsammare). Jag tror effekten i det du vill uppnå genom att höja pumpen är marginell. Min erfarenhet är att det tar väldigt lång tid oavsett jordens karaktär att få bort vatten ur gropar.
Kanske utloppsröret till den troliga gamla stenkistan piggar på sig 😊. Ja, med vattenfylld mark går det säkert ännu långsammare……

D
Annki Edström Annki Edström skrev:
Tack för input.
Hör ljudet t o m inne…..med tanke på hur vattenfylld marken verkar vara och kanske kommer vara verkar inte detta upphöra i första taget. PEM rör får det bli och så tömmer jag det / stänger av pumpen på vintern kanske. Mina övriga PEM rör jag grävt ett spadtag ner har klarat frosten utan isolering/värmekabel så här långt.
En dräneringspump ska aldrig stängas av, det är galenskap.

D Derbyboy skrev:
En dräneringspump ska aldrig stängas av, det är galenskap.
Börjar förstå det nu.

PEM-slangen från pumpen.hur långt in går den in i avloppsröret, det oranga. Hur stor lutningen är det ner mot diket. Nivåskillnad.

Annki Edström Annki Edström skrev:
Tack för svar. Vill helst det ska skötas automatiskt, kanske med sensorer. Vi får se…
Pumpen har en nivåvakt, men jag skaffade timern då jag inte ville att den skulle starta så ofta utan ha mer att pumpa.
Lösningen länkad tidigare med två nivåvakter är ännu bättre.

O Odi et Amo skrev:
Pumpen har en nivåvakt, men jag skaffade timern då jag inte ville att den skulle starta så ofta utan ha mer att pumpa.
Lösningen länkad tidigare med två nivåvakter är ännu bättre.
Tack för tips! Man vill ju den ska pumpa mer och mer sällan. //annki

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.