Fick vatten i källaren i mitt sommarhus och upptäckte att utloppet i dränbrunnen var igensatt när jag lät slamsuga brunnen och vatten rann tillbaka i brunnen från utloppsrör. Inte hittat utloppet i mark så antar en stenkista. Brunnen är 2-2,5 m ner och 3 rör (dränering och 2 regnvatten).

Åtgärd blev sätta ner en Pedrello pump och gräva ett rör till diket(se bilder). Pumpen står på botten.
Efter 1 månad sipprar det ur dräneringen, pumpen går 4-5 ggr/timme och sprutar ut 10 liter vatten/gång.

I annan tråd har medlem trycklös#12 uttryckt att man skulle höja upp pumpen för att den inte skulle gå så ofta. Min installatör sa då att effekten blir ju bara en gång, för sen står ju vattnet så högt.
Min fråga blir då om ngn här tror att marken under brunnen suger upp vattnet eller så kanske man får en viss funktion av det gamla utloppsröret till stenkistan igen? På det sättet stiger inte nivån upp till pumpen lika snabbt och därför går den inte lika ofta? Meningsfullt lyfta upp pumpen?

Mitt andra problem är att det mullrar i röret varje gång som vattnet rinner ut (video men hörs inte så bra) Kan det vara så att röret är för stort i relation till vattenmängd? Pedrellon ska klara 20-240l och som sagt 10 liter åker ut per gång.

Tacksam för råd

• Gräsbevuxen mark med nedgrävd brunnslock och grusväg omgiven av träd och buskar i en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Orange avloppsrör i grävd fåra med omgivande gräsmark i ett trädgårdsområde.
    Skapa konto
Mycket vatten som tillopp verkar det som. det är svårt att få till en bra start/stopp. Pumpen skulle nog stå lite djupare om det går, kanske är det en tät botten på brunnen. Hur djupt ligger slang/rör ut, är det på frostfritt djup. samt att de är bra nedförsbacke på utgående

J jonaserik skrev:
Mycket vatten som tillopp verkar det som. det är svårt att få till en bra start/stopp. Pumpen skulle nog stå lite djupare om det går, kanske är det en tät botten på brunnen. Hur djupt ligger slang/rör ut, är det på frostfritt djup. samt att de är bra nedförsbacke på utgående
Pumpen står på botten. Den pumpar underifrån. Därför hade jag snarare tanke om att lyfta upp den. Tror inte botten är tät, dvs antar man inte har tät botten. Utloppsröret ligger 20cm under mark. Skulle inte säga det är bra nerförsbacke. Går ju ut i ett grävt dike som är 70 cm djupt.
När vatten steg upp i källaren lånade jag en pump tillfälligt i brunnen och den pumpade ut tusentals liter i flera timmar. Sen kom slamsugningsbilen och tog det sista. Nu pumpar den ut ca 1000 liter/dygn.

Jag har byggt en grop med en Pedrollo, modellen utan vippa. I instruktionen står att den ska sättas en bit från botten, antingen hänga eller på någon slags plattform i brunnen om jag nu inte minns helt fel. Jag har grus i bottten på min brunn så jag måste ha den hängande en bit upp i rep för att inte få in grus. Jag har en styrning till med två nivågivare och det är absolut att rekommendera, så kan man få den att gå av och på precis som man vill. Av samma anledning kan det vara bäst att ha den hängade i ett rep, så kan man också justera höjd just så som man vill ha det. Jag satte. Den övre nivågivaren i en höjd just undergrunden, och når vattnet dit startar den.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Annki Edström Annki Edström skrev:
Fick vatten i källaren i mitt sommarhus och upptäckte att utloppet i dränbrunnen var igensatt när jag lät slamsuga brunnen och vatten rann tillbaka i brunnen från utloppsrör. Inte hittat utloppet i mark så antar en stenkista. Brunnen är 2-2,5 m ner och 3 rör (dränering och 2 regnvatten).

Åtgärd blev sätta ner en Pedrello pump och gräva ett rör till diket(se bilder). Pumpen står på botten.
Efter 1 månad sipprar det ur dräneringen, pumpen går 4-5 ggr/timme och sprutar ut 10 liter vatten/gång.

I annan tråd har medlem trycklös#12 uttryckt att man skulle höja upp pumpen för att den inte skulle gå så ofta. Min installatör sa då att effekten blir ju bara en gång, för sen står ju vattnet så högt.
Min fråga blir då om ngn här tror att marken under brunnen suger upp vattnet eller så kanske man får en viss funktion av det gamla utloppsröret till stenkistan igen? På det sättet stiger inte nivån upp till pumpen lika snabbt och därför går den inte lika ofta? Meningsfullt lyfta upp pumpen?

Mitt andra problem är att det mullrar i röret varje gång som vattnet rinner ut (video men hörs inte så bra) Kan det vara så att röret är för stort i relation till vattenmängd? Pedrellon ska klara 20-240l och som sagt 10 liter åker ut per gång.

Tacksam för råd
Man föreslog inget att en nyare brunn med svetsad botten ersatte den gamla brunnen så skulle du slippa en pump så den bara skulle dränera vattnet mot diket direkt.Du pumpar ju vatten mot diket nu så skulle inte bli någon skillnad.

S SBeaver skrev:
Jag har byggt en grop med en Pedrollo, modellen utan vippa. I instruktionen står att den ska sättas en bit från botten, antingen hänga eller på någon slags plattform i brunnen om jag nu inte minns helt fel. Jag har grus i bottten på min brunn så jag måste ha den hängande en bit upp i rep för att inte få in grus. Jag har en styrning till med två nivågivare och det är absolut att rekommendera, så kan man få den att gå av och på precis som man vill. Av samma anledning kan det vara bäst att ha den hängade i ett rep, så kan man också justera höjd just så som man vill ha det. Jag satte. Den övre nivågivaren i en höjd just undergrunden, och når vattnet dit startar den.
Den jag köpte har en vipparm med en inbyggd nivågivare (eller flottör) som automatiskt startar och stoppar pumpen beroende på vattennivån. Elektriker gjorde en fast installation till den.
Tänker i vilket fall att den inte ska stå på botten som du skriver utan lyftas upp över utloppsröret till den gamla stenkistan men under dränrören så kanske också marken under suger upp lite vatten och undviker sediment in i maskinen.
Tack för ide
Annki

Annki Edström Annki Edström skrev:
Den jag köpte har en vipparm med en inbyggd nivågivare (eller flottör) som automatiskt startar och stoppar pumpen beroende på vattennivån. Elektriker gjorde en fast installation till den.
Tänker i vilket fall att den inte ska stå på botten som du skriver utan lyftas upp över utloppsröret till den gamla stenkistan men under dränrören så kanske också marken under suger upp lite vatten och undviker sediment in i maskinen.
Tack för ide
Annki
Du kan använda ett styrsystem även om den har en vippa, du binder bara fast vippan i på-läge och ansluter sen pumpen till styrningen och hänger ner nivågivarna i röret till önslad längd. Men pröva din idé först, det blir förstås enklare om det fungerar så.

• Gilla
Annki Edström
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Man föreslog inget att en nyare brunn med svetsad botten ersatte den gamla brunnen så skulle du slippa en pump så den bara skulle dränera vattnet mot diket direkt.Du pumpar ju vatten mot diket nu så skulle inte bli någon skillnad.
Tack för svar, men nej det kom inte upp. Skulle själv varit mer alert innan och kollat alternativen. Antar man skulle då grävt djupare och utnyttjat fallet mot diket? Tyvärr är diket bara 60 cm djup.

D
Vad är problemet, att pumpen går för ofta?

Min pump går hela tiden, nästan. Kanske inte de varmaste sommarmånaderna men nu på hösten är det minst 4-5 gånger i timmen. Vid kraftigt regn och snösmältning har jag varit uppe på 40 gånger i timmen.

• Insidan av en pumpbrunn med två pumpar och ledningar synliga. Brunnen har perforerade väggar och är delvis fylld med vatten.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
D
Ok nu är jag med, du tycker den går för ofta. Det låter.

Då ska du skaffa en H-tronic.

Avståndet mellan sensorerna avgör mängden vatten som pumpas ut. Ju längre avstånd ju mer vatten pumpas ut och ju mer sällan går pumpen.

Den övre sensorn placerar du en bit under den kritiska nivån, dvs när stugan tar in vatten.

Min har fungerar klanderfritt i fem år. Jag har den kopplad till reservpumpen (se bild ovan). Min inbyggda flottör i ordinarie pump har en tendens att hänga sig var 2000 gång. När den hängt sig fortsätter nivån i brunnen att stiga tills den når övre sensorn på H-tronicen. Pang så slår reservpumpen till!

• H-Tronic vattensensor WPS 3000plus med anslutna kablar och elkontakt, används för att reglera vattennivå och styra reservpump.
    Skapa konto
Nu skrev du att det var en fast installation…
Jag har en timer på min pump som gör att den kan gå en gång/kvart i timmen. Är tillflödet stort ökar jag till två. Då minskar antalet starter på pumpen utan att det hinner samlas för mycket vatten.
Någon smart puck kan kanske vara ett alternativ?

D Derbyboy skrev:
Ok nu är jag med, du tycker den går för ofta. Det låter.

Då ska du skaffa en H-tronic.

Avståndet mellan sensorerna avgör mängden vatten som pumpas ut. Ju längre avstånd ju mer vatten pumpas ut och ju mer sällan går pumpen.

Den övre sensorn placerar du en bit under den kritiska nivån, dvs när stugan tar in vatten.

Min har fungerar klanderfritt i fem år. Jag har den kopplad till reservpumpen (se bild ovan). Min inbyggda flottör i ordinarie pump har en tendens att hänga sig var 2000 gång. När den hängt sig fortsätter nivån i brunnen att stiga tills den når övre sensorn på H-tronicen. Pang så slår reservpumpen till!
Härligt höra att ditt system gått klanderfritt i 5 år! Vill jag också uppnå.
Det som initierade min fråga var det ”mullrande” ljudet (vakum?)från utloppsrör med efterföljande dusch av 10 liter vatten en ggr i kvarten, precis vid min uteplats. Om mullrandet beror på för stort rör i relation till vattenmängd eller att pumpen står på botten eller annat? fortfarande oklart.
tänkte lyfta pumpen för undvika sediment in och Då kanske kanske få hjälp av marken under/ gamla utloppsrör till stenkista som nu är tömd.
Tack för ide med nivåstyrning. Kommer kanske gå på en enklare pumpautomatisering.
// Annki

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
O Odi et Amo skrev:
Nu skrev du att det var en fast installation…
Jag har en timer på min pump som gör att den kan gå en gång/kvart i timmen. Är tillflödet stort ökar jag till två. Då minskar antalet starter på pumpen utan att det hinner samlas för mycket vatten.
Någon smart puck kan kanske vara ett alternativ?
Tack för svar. Vill helst det ska skötas automatiskt, kanske med sensorer. Vi får se…

D
Det mullrande ljudet kommer från resonans i avloppsröret, det större röret (orangea).

Du kan med stor sannolikhet minska ljudet genom att låta PEM-slangen gå hela vägen ut i diket (jag antar att det idag bara sitter en liten stump PEM i början av avloppsröret). Nackdelen är att frysrisken är större (även om du får till ett bra fall).

Sitter du verkligen på uteplatsen när pumpen går ofta, snösmältning, höst och vid regn?

D
Ja du bör höja upp pumpen något oavsett, pga sediment.

Du kan precis som du är inne på höja upp den till strax under den kritiska nivån. Det vatten under pumpen kommer tas upp av marken (om det inte är en "gryta på berg") men det kan ta väldigt lång tid beroende på jordens karaktär (sand = snabbare och lera = långsammare). Jag tror effekten i det du vill uppnå genom att höja pumpen är marginell. Min erfarenhet är att det tar väldigt lång tid oavsett jordens karaktär att få bort vatten ur gropar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.