23 166 läst · 32 svar
23k läst
32 svar
Dräneringsbrunn kopplad till dagvattenrör + brunn utan pump??
Den ligger mitt emellan.
Ja jag kopplar bara in ett utgående dräneringsrör i brunnen, alt. drar jag upp ett extra inspektionsrör. Självklart ska jag kunna inspektera ledningarna, filmade en del idag med kamera, alltid bra att kunna spola rent osv.
Men idén annars funkar bra?
Se till att man fortsätter med dräneringsrör hela vägen bort istället som det är nu på dagvattnet (som är i fel nivå enligt bild). ?
Kör Isodrän.
Följer manualen. Markduk, kappa, list osv.
Dubbla skivor mot grundsulan. Men eftersom jag har souteräng så kommer jag ganska högt med en extra stående (750mm) skiva, så blir nästa som dubbla hela vägen, men man slipper strulet med att anslutningarna för stuprör hamnar galet långt ut som man får med två skivor.
Ja jag kopplar bara in ett utgående dräneringsrör i brunnen, alt. drar jag upp ett extra inspektionsrör. Självklart ska jag kunna inspektera ledningarna, filmade en del idag med kamera, alltid bra att kunna spola rent osv.
Men idén annars funkar bra?
Se till att man fortsätter med dräneringsrör hela vägen bort istället som det är nu på dagvattnet (som är i fel nivå enligt bild). ?
Kör Isodrän.
Följer manualen. Markduk, kappa, list osv.
Dubbla skivor mot grundsulan. Men eftersom jag har souteräng så kommer jag ganska högt med en extra stående (750mm) skiva, så blir nästa som dubbla hela vägen, men man slipper strulet med att anslutningarna för stuprör hamnar galet långt ut som man får med två skivor.
Blir bra med ett rör i botten på dränbrunnen .
Kan du få till det med drän ovanför dag så är det som det ska , brunnen kanske måste ner djupare då för drän ligger alltid under dag och det ska vara tvärtom
Jag har prodrän på huset men skippat mattan , den släpper igenom skitvatten , rötter ogräs plus lite till
Jag hade något som heter ribbon ( ser ut som trapetsplåt i formen med ca 6 mm stuk ) som jag fick på ett ställe , satt det utanför pordrän och ner till undersida dränrörs botten , då kan det inte komma något markvatten , rötter eller annat mot dränskivan och grundmuren . Det blir kruttorrt i dränen och min grund som är lättbetong är kruttorr den med
Det går utmärkt att ha platonmatta med
PS det finns olika åsikter om detta , men jag har gått min egen väg och finner det extra bra
Kan du få till det med drän ovanför dag så är det som det ska , brunnen kanske måste ner djupare då för drän ligger alltid under dag och det ska vara tvärtom
Jag har prodrän på huset men skippat mattan , den släpper igenom skitvatten , rötter ogräs plus lite till
Jag hade något som heter ribbon ( ser ut som trapetsplåt i formen med ca 6 mm stuk ) som jag fick på ett ställe , satt det utanför pordrän och ner till undersida dränrörs botten , då kan det inte komma något markvatten , rötter eller annat mot dränskivan och grundmuren . Det blir kruttorrt i dränen och min grund som är lättbetong är kruttorr den med
PS det finns olika åsikter om detta , men jag har gått min egen väg och finner det extra bra
Men dräneringsrören ska ju alltid vara längst ner? Varför måste jag få till den att dräneringen är över dag? Förstår inte.R rävlyan skrev:Blir bra med ett rör i botten på dränbrunnen .
Har en typ ab Platonmatta på nuvarande dränering, utanpå markduken. Men isodränen tappar ju sin funktion då så förstår inte riktigt varför de gjort så. Det skulle vara om de haft problem med stående grundvatten möjligtvis...
Ska inte trassla till det för dig , men funktionen med avrinning måste fungera
Dag bör ligga lägre än drän , dag kommer från stuprören med mycket vatten och ska inte ha någon möjlighet att fylla dränrören oavsett nästan vad som händer på vägen ut i gatan , förutom tvärstopp
mot gatan , Ligger drän lägre än dag så kan det att gå vatten baklänges in i dränen vid stora vattenmängder
Ligger det en matta mot pordrän och en platon på det så är det i princip så jag har och någon har tänkt till
Funktion varmluft och fuktvandring från insidan går ut till och igenom pordrän samt kommer att
kondensera mot en kall platon , rinna ner utmed den ner till dränrören ner till dränrören i botten
Dag bör ligga lägre än drän , dag kommer från stuprören med mycket vatten och ska inte ha någon möjlighet att fylla dränrören oavsett nästan vad som händer på vägen ut i gatan , förutom tvärstopp
mot gatan , Ligger drän lägre än dag så kan det att gå vatten baklänges in i dränen vid stora vattenmängder
Ligger det en matta mot pordrän och en platon på det så är det i princip så jag har och någon har tänkt till
Funktion varmluft och fuktvandring från insidan går ut till och igenom pordrän samt kommer att
kondensera mot en kall platon , rinna ner utmed den ner till dränrören ner till dränrören i botten
Nu förstår jag vad du menar.
Kommer dock inte ändra på utförande i uppsamlingsbrunnen som är i cement. Blir alldeles för omständligt.
Dräneringsrören ligger lägre än dagvattnet runt hela huset.
Så i så fall blir det att göra enligt mitt förslag, blir som att fortsätta lägga dräneringen i samma nivå som nu. Alltså ingen fördel att koppla in det på dagvattnet som det är nu.
Ok, förstår. Jag hoppas det är bra. Dock tror jag inte de har tagit bort det gamla ytskiktet av tjära längst med grundsulan. Men men
Kommer dock inte ändra på utförande i uppsamlingsbrunnen som är i cement. Blir alldeles för omständligt.
Dräneringsrören ligger lägre än dagvattnet runt hela huset.
Så i så fall blir det att göra enligt mitt förslag, blir som att fortsätta lägga dräneringen i samma nivå som nu. Alltså ingen fördel att koppla in det på dagvattnet som det är nu.
Ok, förstår. Jag hoppas det är bra. Dock tror jag inte de har tagit bort det gamla ytskiktet av tjära längst med grundsulan. Men men
Bra jag kan inte se utförandet bara tänka mig , men nu har vi spånat lite och det kommer nog att bli bra
med drän och dagvatten
Tjäran skulle repas bort på stora ytor för få grunden 100 % genomsläpplig , men det finns säker en massa repor i den så den är inte helt tät i samband med grävningen
Nere vid grundsulan är det bra att det finns tjära , då det mesta av inläckade sker mellan grundsula och grundvägg , ( blir en liiiiten glipa där om inte muren står på en tjockare tjärpapp )
med drän och dagvatten
Tjäran skulle repas bort på stora ytor för få grunden 100 % genomsläpplig , men det finns säker en massa repor i den så den är inte helt tät i samband med grävningen
Nere vid grundsulan är det bra att det finns tjära , då det mesta av inläckade sker mellan grundsula och grundvägg , ( blir en liiiiten glipa där om inte muren står på en tjockare tjärpapp )
Enligt Isodrän ska 100% tas bort 50cm upp från grundsula, 50% ovanför 50cm räcker.
Jag slipade bort det mesta med vinkelslip nu vid garaget för att väggen ska kunna andas.
Kommer enbart köra med fiberduk där och återfylla. Lite skraj att gå ifrån tillverkaranvisningar, men ska slå Isodrän ett samtal imorgon och samtala lite
Jag slipade bort det mesta med vinkelslip nu vid garaget för att väggen ska kunna andas.
Kommer enbart köra med fiberduk där och återfylla. Lite skraj att gå ifrån tillverkaranvisningar, men ska slå Isodrän ett samtal imorgon och samtala lite
Det med att ta bort en del eller allt ska så vara , sedan så är det många bud som framförs och varje
leverantör har sitt som framförs , so what , jag går bara på mina erfarenheter i livets
hårda skola och gjort lite efter eget huvud i dräneringshänseende ,
Och hittills har alla grunder varit torra efter flera år
Men tänk själv hur en duk kan släppa igenom och vad en tät matta gör
leverantör har sitt som framförs , so what , jag går bara på mina erfarenheter i livets
Tack för dina svar! Gav mig lite trygghet i att det som tidigare är utfört i alla fall är rätt! Kan man sova gott.R rävlyan skrev:Det med att ta bort en del eller allt ska så vara , sedan så är det många bud som framförs och varje
Vill vara uppdatera och berätta att jag kommer köpa en till dräneringspump istället. Hur man än gör hamnar utloppet över inkommande vilket blir galet.
Har en ABS Robusta i den andra brunnen, med inbyggd vippa.
Är det en bra pump eller ska man köpa något annat? Pris spelar mindre roll. Vill ha med inbyggd vippa för att slippa onödiga problem.
Har en ABS Robusta i den andra brunnen, med inbyggd vippa.
Är det en bra pump eller ska man köpa något annat? Pris spelar mindre roll. Vill ha med inbyggd vippa för att slippa onödiga problem.
Det är ingen dum pump och med inbyggd vippa ,, det är en flottör in den med magnet i topp
den kan kärva så håll lite koll på pumpen , går lätt att plocka isär och göra rent
Du har sett principen på en grop , ta bort backventilen så behöver inte slangen ut
ligga så djupt eller frostfritt , bara att det är bra nerförsbacka på den
den kan kärva så håll lite koll på pumpen , går lätt att plocka isär och göra rent
Du har sett principen på en grop , ta bort backventilen så behöver inte slangen ut
Yes, ansluter som den andra är ansluten.R rävlyan skrev:Det är ingen dum pump och med inbyggd vippa ,, det är en flottör in den med magnet i topp
Utloppet ligger högt upp, redan förberett med korrekt slang. Bort med backventilen bara alltså, perfekt.
kapten_krok skrev:Hej Forumet!
Har börjat att dränera vid garaget då tidigare ägare valde att skippa detta ställe...
Då uppmärksammades att en markbrunn för dagvattnet vid uppfarten är påkopplad på dräneringsröret, så denna ska vi flytta till dagvattenröret istället. Grävde därför upp på ett annat ställe av ren nyfikenhet då de ej har anslutit korrekt mot utbyggnad. Därefter har två frågor uppkommit som jag hoppas ni kan ge mig svar på.
Finns två dräneringsbrunnar samt en dagvattenbrunn som samlar upp allt innan det går ut i gatan.
Frågor:
1.
Upptäckte att ena dräneringsbrunnen är utförd så att den ska fyllas av dräneringsvatten och rinna över i ett rör högst upp som leds till dagvattenröret. Men dräneringsröret är på en höjd 150cm ner vid grundsulan som dden bör, men röret för avledning är ca 30-40cm under marknivå. Då borde ju dräneringsrören fyllas med vatten och tappa sin funktion tills dess att brunnen börjar tömmas ut... Eller hur? Se bild.
Bör man inte öppna upp brunnen med en andra anslutning i samma höjd som inkommande dränering, med nytt dräneringsrör, så vatten leds vidare mot dagvattenbrunn innan dräneringen fylls med det vatten som hamnar i brunnen.
Vad säger ni om det? Annan lämplig lösning?
2. På andra sidan huset så är det en dräneringsbrunn med pump, då huset ligger i souteräng och man ej klarar av dräneringen annars. Men denna är kopplad till dagvattenrören. Man hör att det skvalpar vid närmaste stuprör, dvs, det är inte kopplat till egen ledning som dras till dagvattenbrunn.
Är det rätt att göra så?
Skulle man inte dragit en separat ledning för detta vatten för att undvika att ev. stopp i dagvattenrör på så sätt fyller dräneringsrören? Detta gäller ju även för dräneringsbrunn 1 utan pump, som är påkopplad på dagvattnet.
Vet att man inte får dra dagvatten i dräneringsrör, men tänkte att det även är samma sak att man inte får dra dräneringsvatten i dagvattenrören av samma anledning?
Bara att säga till om något är otydligt!
Tack på förhand!
Ledsen för årets trådlyft, men du ser ut ha samma förutsättningar och en liknande lösning som jag funderar på. Hur djupt ligger din pumpbrunn och skulle du ha lust att ta en bild på hur den är konstruerad?