23 165 läst · 32 svar
23k läst
32 svar
Dräneringsbrunn kopplad till dagvattenrör + brunn utan pump??
Hej Forumet!
Har börjat att dränera vid garaget då tidigare ägare valde att skippa detta ställe...
Då uppmärksammades att en markbrunn för dagvattnet vid uppfarten är påkopplad på dräneringsröret, så denna ska vi flytta till dagvattenröret istället. Grävde därför upp på ett annat ställe av ren nyfikenhet då de ej har anslutit korrekt mot utbyggnad. Därefter har två frågor uppkommit som jag hoppas ni kan ge mig svar på.
Finns två dräneringsbrunnar samt en dagvattenbrunn som samlar upp allt innan det går ut i gatan.
Frågor:
1.
Upptäckte att ena dräneringsbrunnen är utförd så att den ska fyllas av dräneringsvatten och rinna över i ett rör högst upp som leds till dagvattenröret. Men dräneringsröret är på en höjd 150cm ner vid grundsulan som dden bör, men röret för avledning är ca 30-40cm under marknivå. Då borde ju dräneringsrören fyllas med vatten och tappa sin funktion tills dess att brunnen börjar tömmas ut... Eller hur? Se bild.
Bör man inte öppna upp brunnen med en andra anslutning i samma höjd som inkommande dränering, med nytt dräneringsrör, så vatten leds vidare mot dagvattenbrunn innan dräneringen fylls med det vatten som hamnar i brunnen.
Vad säger ni om det? Annan lämplig lösning?
2. På andra sidan huset så är det en dräneringsbrunn med pump, då huset ligger i souteräng och man ej klarar av dräneringen annars. Men denna är kopplad till dagvattenrören. Man hör att det skvalpar vid närmaste stuprör, dvs, det är inte kopplat till egen ledning som dras till dagvattenbrunn.
Är det rätt att göra så?
Skulle man inte dragit en separat ledning för detta vatten för att undvika att ev. stopp i dagvattenrör på så sätt fyller dräneringsrören? Detta gäller ju även för dräneringsbrunn 1 utan pump, som är påkopplad på dagvattnet.
Vet att man inte får dra dagvatten i dräneringsrör, men tänkte att det även är samma sak att man inte får dra dräneringsvatten i dagvattenrören av samma anledning?
Bara att säga till om något är otydligt!
Tack på förhand!
Har börjat att dränera vid garaget då tidigare ägare valde att skippa detta ställe...
Då uppmärksammades att en markbrunn för dagvattnet vid uppfarten är påkopplad på dräneringsröret, så denna ska vi flytta till dagvattenröret istället. Grävde därför upp på ett annat ställe av ren nyfikenhet då de ej har anslutit korrekt mot utbyggnad. Därefter har två frågor uppkommit som jag hoppas ni kan ge mig svar på.
Finns två dräneringsbrunnar samt en dagvattenbrunn som samlar upp allt innan det går ut i gatan.
Frågor:
1.
Upptäckte att ena dräneringsbrunnen är utförd så att den ska fyllas av dräneringsvatten och rinna över i ett rör högst upp som leds till dagvattenröret. Men dräneringsröret är på en höjd 150cm ner vid grundsulan som dden bör, men röret för avledning är ca 30-40cm under marknivå. Då borde ju dräneringsrören fyllas med vatten och tappa sin funktion tills dess att brunnen börjar tömmas ut... Eller hur? Se bild.
Bör man inte öppna upp brunnen med en andra anslutning i samma höjd som inkommande dränering, med nytt dräneringsrör, så vatten leds vidare mot dagvattenbrunn innan dräneringen fylls med det vatten som hamnar i brunnen.
Vad säger ni om det? Annan lämplig lösning?
2. På andra sidan huset så är det en dräneringsbrunn med pump, då huset ligger i souteräng och man ej klarar av dräneringen annars. Men denna är kopplad till dagvattenrören. Man hör att det skvalpar vid närmaste stuprör, dvs, det är inte kopplat till egen ledning som dras till dagvattenbrunn.
Är det rätt att göra så?
Skulle man inte dragit en separat ledning för detta vatten för att undvika att ev. stopp i dagvattenrör på så sätt fyller dräneringsrören? Detta gäller ju även för dräneringsbrunn 1 utan pump, som är påkopplad på dagvattnet.
Vet att man inte får dra dagvatten i dräneringsrör, men tänkte att det även är samma sak att man inte får dra dräneringsvatten i dagvattenrören av samma anledning?
Bara att säga till om något är otydligt!
Tack på förhand!
Jag ser inte att det skulle vara ett problem att låta dräneringsvattnet gå ut i dagvattenrören.
Varför man valt att lägga utloppet från dräneringsbrunnen så högt vet jag inte, om man tänkt att det ska vara en buffert kanske?
Normalt rinner det ju väldigt lite vatten i dräneringsrören, så jag tror inte det är ett problem.
Du lär ju märka om det blir stopp i din dagvattenledning, så då får det åtgärdas, så jag ser det inte som något stort problem heller. Hur ofta har det blivit stopp i det under tiden ni har bott där?
Jag skulle säga att stopp i dagvatten är nog inte speciellt ofta, då har man nog andra fel om det uppkommer.
Varför man valt att lägga utloppet från dräneringsbrunnen så högt vet jag inte, om man tänkt att det ska vara en buffert kanske?
Normalt rinner det ju väldigt lite vatten i dräneringsrören, så jag tror inte det är ett problem.
Du lär ju märka om det blir stopp i din dagvattenledning, så då får det åtgärdas, så jag ser det inte som något stort problem heller. Hur ofta har det blivit stopp i det under tiden ni har bott där?
Jag skulle säga att stopp i dagvatten är nog inte speciellt ofta, då har man nog andra fel om det uppkommer.
Hej
Tack för svar.
Några problem har vi inte haft med stopp i rören. Tänker mer nu när man grävt upp om det är något man bör göra.
När jag tittar på andra brunnar ligger ju utloppen under inkommande dräneringsrör.
Så förstår inte varför man gjort som man gjort.
Bör vara en tankevurpa då om/när dräneringsbrunnen fylls så trycks vattnet tillbaka.
Ska testa att spola i brunnen idag och filma ledningarna med kamera.
Tack för svar.
Några problem har vi inte haft med stopp i rören. Tänker mer nu när man grävt upp om det är något man bör göra.
När jag tittar på andra brunnar ligger ju utloppen under inkommande dräneringsrör.
Så förstår inte varför man gjort som man gjort.
Bör vara en tankevurpa då om/när dräneringsbrunnen fylls så trycks vattnet tillbaka.
Ska testa att spola i brunnen idag och filma ledningarna med kamera.
Ja exakt så är det i brunnen med dräneringspump, förutom att den är kopplade till dagvattenledningarna i marken och inte till brunnen direkt, på grund av att den är på andra sidan huset.R rävlyan skrev:
Men i det här läget behöver jag inte dräneringspump i den brunnen som är utan, för fallet är redan rätt.
Därför förstår jag inte att de gjort som de gjort. Fylls brunnen med vatten över dräneringsrören så går det ju bakåt.
Kortar av lite på orden
Lite lurigt att se på ditt foto , det ser som att drän ska bli full och börja rinna till dag
om en dränbrunn blir full så stannar vattnet i rören nere i mark
Det går inte att få eget fall på drän om inte dag är mycket lägre än drän
Lite lurigt att se på ditt foto , det ser som att drän ska bli full och börja rinna till dag
om en dränbrunn blir full så stannar vattnet i rören nere i mark
Det går inte att få eget fall på drän om inte dag är mycket lägre än drän
Precis så är det.R rävlyan skrev:
Den ska bli full innan tömmer till dagvattnet. Och precis som du säger så stannar vattnet nere i rören i mark.
Jag tänker att kopplar in en nytt dräneringsrör i samma höjd som inkommande dräneringsrör, med fall bort mot uppsamlingsbrunnen. Har grävt upp hela den sidan vid garaget, så har möjlighet att få rätt fall hela vägen fram.
Kollade lite , det går utmärkt att pumpa dränvatten till dagvattenrören , eftersom som dagvatten ligger mycket högre än drän
Funktion :: dagvattenrör runt huset med fall mot brunn eller rakt ut . dränbrunn med pump , ansluten med en slang till dagvattenrör , var som helst , då rinner dränvattnet ut i dagrören
Funktion :: dagvattenrör runt huset med fall mot brunn eller rakt ut . dränbrunn med pump , ansluten med en slang till dagvattenrör , var som helst , då rinner dränvattnet ut i dagrören
Det är bara ett dräneringsrör som kommer in i den brunnen, allt dagvatten går till uppsamslingsbrunnen längst bort vid garaget. Därför bör man ju i teorin kunna fortsätta med nytt dräneringsrör bort, där det inte legat rör förut och sedan in i uppsamslingsbrunnen. Eller?R rävlyan skrev:
Stämmer.R rävlyan skrev:
Men brunnen känns ju bara riktigt överflödig då det ändå inte sitter något utlopp i rätt nivå eller pump. Idag så vattenfylls dräneringsrören innan den tömmer ut, 150cm upp. Hade det funnits en pump hade det ju varit rätt.
Därför tänker jag att man kopplar in nytt utlopp, alt. kopplar ihop båda rören och drar sedan till uppsamlingsbrunnen, dit dräneringen har gått tidigare. Bara att fortsätta följa en liten bit under sulan med fall.
Bifogar bild på garagesidan där jag nu dränerar. På andra sidan utbyggnaden sitter dräneringsbrunnen utan pump i. Jag har fått under dräneringsröret till andra sidan utbyggnaden och det är det röret jag tänker mig att man bör koppla ihop med antingen brunnen i rätt nivå, alt. direkt med inkommande dräneringsrör i brunnen.
Där jag tagit bilden är i princip uppsamlingsbrunnen för dag- och dräneringsvatten, som det sedan leds ut i gatan ifrån. Vattnet ska således ledas från hållet där bilden är tagen och emot mig där jag står, och det är inga problem med att få korrekt fall.
Får du det som min sista skiss så är det OK bara att dränrören kommer högre än dagvattnet
Utgången på dagvattnet måste ligga min ca 10 cm under dränrören
Hur får du till det med röret från dränbrunnen . tänker du koppla det i botten på något sätt , så
att det går ut utan att stiga över botten på dom
Tänk på att ha någon form av spolbrunn ( ett rör upp ) på vägen ner till kommunalt
Utgången på dagvattnet måste ligga min ca 10 cm under dränrören
Hur får du till det med röret från dränbrunnen . tänker du koppla det i botten på något sätt , så
att det går ut utan att stiga över botten på dom
Tänk på att ha någon form av spolbrunn ( ett rör upp ) på vägen ner till kommunalt
Hej
Alltså jag tänker såhär:
1. Inkommande dräneringsrör i brunn.
2. Nytt utgående dräneringsrör från brunn med fall. Dräneringsrör i höjd med inkommande dräneringsrör eller marginellt lägre. Alternativt koppla ihop rören direkt och skippa nuvarande brunn, som inte fyller någon funktion.
3. Dräneringsrör dras till samlingsbrunnen som därefter går ut i gatan, kommunens nät.
Det låter väl OK?
Alltså jag tänker såhär:
1. Inkommande dräneringsrör i brunn.
2. Nytt utgående dräneringsrör från brunn med fall. Dräneringsrör i höjd med inkommande dräneringsrör eller marginellt lägre. Alternativt koppla ihop rören direkt och skippa nuvarande brunn, som inte fyller någon funktion.
3. Dräneringsrör dras till samlingsbrunnen som därefter går ut i gatan, kommunens nät.
Det låter väl OK?
Det med vara överflödig ?? ligger den mitt emellan någonstans så kan det vara bra att ha något att
titta i , för att se om det blir något dränvatten och kanske inte så mycket för spolbrunn , sällan det blir stopp i drän
I början av ett dränrörs livstid så kommer det att samlas lite skit i botten ( beror på omgivande massor )
genom ett kanske litet flöde uppifrån eller undersida , kan bli lite lervatten som följer med i början och det tätar till småhålen längst ner på rören
Jag har inte spolat några rör efter halvår eller år , kanske någon annan gjort det ?
Ser att du har en pordränsort på grunden , vad ska du tänkt ha utanför den ?
titta i , för att se om det blir något dränvatten och kanske inte så mycket för spolbrunn , sällan det blir stopp i drän
I början av ett dränrörs livstid så kommer det att samlas lite skit i botten ( beror på omgivande massor )
genom ett kanske litet flöde uppifrån eller undersida , kan bli lite lervatten som följer med i början och det tätar till småhålen längst ner på rören
Jag har inte spolat några rör efter halvår eller år , kanske någon annan gjort det ?
Ser att du har en pordränsort på grunden , vad ska du tänkt ha utanför den ?