Viktor.J Viktor.J skrev:
Precis, därför ska du läsa hela tråden :)
Eller åtminstone hela första inlägget 🙂
 
  • Gilla
  • Haha
cpalm och 10 till
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Eller åtminstone hela första inlägget 🙂
Och varför tror du jag svarade som jag gjorde?
Knappast efter en artikel i Aftonbladet?
Men du kanske kan upplysa en icke troende som uppenbarligen inte förstått?
 
K Kent Henell skrev:
Och varför tror du jag svarade som jag gjorde?
Knappast efter en artikel i Aftonbladet?
Men du kanske kan upplysa en icke troende som uppenbarligen inte förstått?
Du kanske ska vara lite mer ödmjuk. Du kom in och påstod att du hade läst tråden när du uppenbarligen itne hade gjort det. Och så kom du med påståenden som redan har behandlats.

Så lite ödmjukhet kanske skulle vara på sin plats Kent.

Trevlig fredagkväll
 
  • Gilla
hsd och 4 till
  • Laddar…
K Kent Henell skrev:
Men snälla lilla gulle plutten du med grädde ovanpå, vad fan hade ödmjukhet att göra med ämnet?
Vill du ha kyssar och smek så ska du väl för fan inte vara i ett sånt här forum?
Jag ber åter igen om ursäkt om jag kränkt dina sköra känslor.. 🙄
Önskar dig en fantastisk lördag och hoppas någon inte sårar dig på Ica idag. ❤️
Pinsamt
 
  • Gilla
Kirre2 och 10 till
  • Laddar…
Om vi tänker lite mer extremt.
Leker med tanken att du tar dit en husflyttarfirma som helt sonika lyfter huset och flyttar det.
Sedan kan en helt ny källarvåning byggas eller att du bygger källaren först och sedan flyttar huset om tomten tillåter det.
Då får du en källare med riktig isolering och dränering även under golvet. En källare som går bra att använda.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
J
K kioskdavid skrev:
Om vi tänker lite mer extremt.
Leker med tanken att du tar dit en husflyttarfirma som helt sonika lyfter huset och flyttar det.
Sedan kan en helt ny källarvåning byggas eller att du bygger källaren först och sedan flyttar huset om tomten tillåter det.
Då får du en källare med riktig isolering och dränering även under golvet. En källare som går bra att använda.
Flytta huset låter lite onödigt. Räcker att stämpa upp ordentligt.
 
  • Gult hus på pelare under renovering eller ombyggnation, med byggmaterial runtom, täckt delvis med plast.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Gilla
  • Haha
john.h och 25 till
  • Laddar…
J jalmars skrev:
Flytta huset låter lite onödigt. Räcker att stämpa upp ordentligt.
Jag skulle vilja ha samma tilltro till saker som den här byggaren känner för sina stämp och underlaget de står på..
 
  • Gilla
  • Haha
Lived och 1 till
  • Laddar…
Hej igen! Uppdatering inunder, lite kortfattat eftersom jobbet väntar. Har fått dessa ritningar på åtgärd. Järnbalkar på insida för att lasta av befintliga väggar, sen gjuta nya raka väggar bakom där det buktar.

Någon åsikt om åtgärd? Leja bort/ta på sig att genomföra själv? Vad skulle ni säga om trolig kostnad för ett sådant projekt? Har lite egna tankar.

Hade!
 
  • Arkitektonisk ritning av byggnad, snitt av källarplan, skala 1:50, föreskrifter och mått specificerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggnadsteknisk ritning med sektion A-A och B-B, detaljer och måttangivelser, svartvit.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Teknisk ritning av en komponent, detalj "fotplåt", med måttangivelser och skala 1:5.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
YuGi
  • Laddar…
Svårt att säga om du ska göra det själv eller inte. En utgångspunkt blir ju din egen förmåga kontra hur stora avvikelser du kan tolerera från slutresultatet. T.ex kan ”alla” spackla tak, men jädrar vad olika resultat det kan bli.

En variant kan ju vara att du delar upp det. T.ex tar hem stålet själv (beställ måttanpassat direkt) och bär ner och förbereder, sen lejer du bort svetsningen (alla kan inte svetsa….) och murar/gjutning efter förmåga eller inlejning.

Ett så pass omfattande svetsjobb på plats nere i källaren kräver sitt innan. Jag hade diskuterat med ev firma om hur man kan avhjälpa rök o sot. Kanske fläktar o korsdrag i funkar.
 
  • Gilla
ehe17
  • Laddar…
Svetsning skitar inte ner nämnvärt. Det är mest brandrisken som behöver hanteras. Regelverken kring heta arbeten ställer höga krav på det.

Edit: Det är ett stort jobb och resultatet känns tveksamt. Hur stor merkostnad skulle det bli att stämma upp huset och bygga en modern källare under det. Det blir säkerligen klart dyrare, men det blir en rejäl uppgradering av huset.
 
D Daniel 109 skrev:
Svetsning skitar inte ner nämnvärt. Det är mest brandrisken som behöver hanteras. Regelverken kring heta arbeten ställer höga krav på det.

Edit: Det är ett stort jobb och resultatet känns tveksamt. Hur stor merkostnad skulle det bli att stämma upp huset och bygga en modern källare under det. Det blir säkerligen klart dyrare, men det blir en rejäl uppgradering av huset.
E ehe17 skrev:
Hej igen! Uppdatering inunder, lite kortfattat eftersom jobbet väntar. Har fått dessa ritningar på åtgärd. Järnbalkar på insida för att lasta av befintliga väggar, sen gjuta nya raka väggar bakom där det buktar.

Någon åsikt om åtgärd? Leja bort/ta på sig att genomföra själv? Vad skulle ni säga om trolig kostnad för ett sådant projekt? Har lite egna tankar.

Hade!
Att återfylla med dränerade massor är fel om man använder isodrän. Man återfyller med jord. Det är en något märklig konstruktionslösning. Skall inte de dåliga väggarna rivas? Eller vad är det mellan de två skalmurarna på ritningarna? Det ser ut att vara två lager lättklinkerblock med betong emellan?
 
Är det verkligen fel? Onödigt håller jag med om, men fel?
 
E ehe17 skrev:
Hej igen! Uppdatering inunder, lite kortfattat eftersom jobbet väntar. Har fått dessa ritningar på åtgärd. Järnbalkar på insida för att lasta av befintliga väggar, sen gjuta nya raka väggar bakom där det buktar.

Någon åsikt om åtgärd? Leja bort/ta på sig att genomföra själv? Vad skulle ni säga om trolig kostnad för ett sådant projekt? Har lite egna tankar.

Hade!
Nu verkar det som att alla källarväggar ska göras om, var verkligen hela källaren i så dåligt skick? Inledningsvis handlade det ju om en vägg, det blir stor skillnad om ni behöver göra om hela källaren. Har ni fått nån besiktning gjord av de andra väggarna?
 
hsd
Jag kan inte se någon fördel av att gjuta ny vägg inför den buktiga
Min plan skulle vara att stämpa och säkra, sen gräva upp på utsidan och riva den dåliga väggen samt mura /gjuta en ny yttervägg
Det går bra med hålsten och då kan man göra merparten själv , är men några som hjälps åt går det ganska fort
Därefter putsa och dränera
 
  • Gilla
ehe17 och 2 till
  • Laddar…
En ny vägg innanför kommer ju att stötta den gamla, så visst blir det bättre.

Men jag skulle som sagt titta på vad det skulle kosta att göra en riktig isolerad källare. Det blir dyrare, men mellanskillnaden kanske är värt det. Då blir det bra.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.