Hej!
Nu till har vi i stort sett slipat bort all asfalt på hela källarväggen/grundsulan. Våran plan är att gjuta en hålkäl till helgen. Jag har läst att man bör täcka gjutningen och vattna för att undvika sprickor, men det känns lite småklurigt att göra med en hålkäl där vattnet dessutom förväntas rinna av? Vad bör vi täcka med isåfall? Det skall vara runt +5 så det är kanske inte optimala förutsättningar.
Jag tänker samtidigt att om vi skulle råka få en spricka så målar vi bara dit mer flytmembran så det blir tätt och fint ändå?

Tror man vattnar för att inte betongen ska brinna för fort men i denna temperatur och dessutom nere i ett schakt lär den inte brinna så snabbt.

Hej, Viktigast att frostisolera gjutningen, vattna gör man på sommaren

Min tolkning är att man vattnar och täcker för att vattnet inte skall lämna massan för fort och därmed skapa plastiska sprickor. Optimala förutsättningar uppnås om temperaturen runtomkring är densamma som temperaturen i betongen, högre temperatur tillåter dessutom högre absolut luftfuktighet som gör att mindre fukt lämnar betongen. Men jag har bara läst det teoretiska, har aldrig gjutit själv innan så jag vet inte hur viktigt det är med tanke på att det är en hålkäl som dessutom inte kommer synas.

Vi ser till att frostisolera och håller tummarna för att det fungerar. Borde kunna täcka med plast och lite frigolit i annat fall. Tack för input!

Nu är det ju en hålkäl du ska gjuta och inte Öresundsbron. Dvs, det är inte så jäkla noga :)

• Haha
ByggaLagaFixa och 3 till
  • Laddar…
Tur det, känner mig inte redo för Öresundsbron än :D. Men då ska de nog lösa sig. Vill inte göra några onödiga fel nu när vi ändå grävt upp halva trädgården samtidigt som en modern istid drog in över landet..

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Ni kan inte vänta tills temp över 7 grader då? Det är ju för att få bättre hållfasthet och möjliggöra att brinntiden fortlöper med fukt eftersom avdunstningen går lite för fort.

På Söndag har vi 7 grader men imorgon är det nog inte mer än 5. Vi kanske testar imorgon ändå och ser hur det utvecklar sig. Har lite hjälp här i helgen och det är nästa moment på listan.

Liten update (kanske borde lägga det i en egen tråd, men nu är det ju kul att fortsätta den här tråden). Slipade färdigt och gjöt förra helgen, inga problem alls och det blev fint.

Har jobbat med att gräva upp ett schakt till avloppsbrunnen den här veckan och det har varit minst sagt prövande. Vi grävde bredvid avloppet för att kunna följa det och ha rätt fall på det hela. En bit ovanför avloppet låg inkommande el och vid två ställen korsade inkommande vatten som låg som ett 'S' över schaktet bort mot brunnen (och infarten till tomten). Vi hade dessutom fiber som passerade och en teleledning på det. Även lite oklart vart grannens el, fiber och vatten låg då vi delar infart till tomterna.

Efter att ha frilagt halva schaktet första dagen så rasade det igen ganska mycket under natten vilket vi var tvugna att handgräva bort då det låg under inkommande vatten. Hittade ett gäng bergsknallar längs vägen som vi fick ta med stenkap och huggmejsel.

Vi valde att fimpa befintligt avlopp och börja koppla nytt för att kunna återfylla schaktet och slippa mer ras under natten, således utan avlopp några dagar. Slutligen råkade vi gräva av elen en gång men idag fick vi äntligen kopplat in avloppet igen. Lägger in lite goa bilder nedan :).

Avloppet vid brunnen var helt slut, det hade kollapsat och det var avföring/lera/avloppsvatten överallt. Riktigt grisigt, men väldigt skönt att ha det bytt nu iaf!

Det som är kvar är att återfylla sista av schaktet och sen börja med dräneringen av huset.

En fråga också, när vi skicka in sista biten avlopp så sparkades det in från brunnen. Det blev ett litet märke i röret som syns på sista bilden. Tror ni det är någon fara? Borde vi byta det röret innan vi återfyller helt? Jag tänker att det skulle kunna bli en svag länk, men det är samtidigt på ovansidan och det ligger så djupt att det inte borde bli några större variationer i temperatur. Det kommer även att packas med padda.

Grävmaskin bredvid djupt schakt med synliga rör och vattenansamling på byggplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävt schakt med synlig avloppsledning, omgivet av lera och vattenansamlingar.
Skapa konto
Grävt schakt med synliga rör, kablar och verktyg, vattenansamling i botten, och omgivande jordmassor.
Skapa konto
Nygrävt schakt fyllt med vatten och lera, upplyst i mörker, indikerar pågående arbete med avlopp och ledningar.
Skapa konto
Två arbetare gräver och arbetar med avloppsreparation vid husgrund, med synliga rör och schakt.
Skapa konto
Grävmaskin i arbete vid utgrävt schakt för avloppsbrunn nära hus och växter.
Skapa konto
Grävd schakt med synliga ledningar och avloppsbrunn, omrört lera och vatten, nära en grävmaskin.
Skapa konto
Grävmaskin vid ett schakt för avlopp med synliga bergsknallar och vattenansamlingar i grunden.
Skapa konto
Ett djupt grävt schakt med synligt avloppsrör, omgivet av jord, fiberkablar och delvis rasad jord i en trädgård.
Skapa konto
Person gräver ett schakt bredvid rör och kablar i en trädgård för nytt avloppssystem.
Skapa konto
Närbild på orange avloppsrör med skada och märke i en grävd schakt med jord och rötter.
Skapa konto

• Gilla
Krokkodriljo
  • Laddar…
Det är ingen fara med det märket.

• Gilla
JonathanFlod
  • Laddar…
Tack! Nu har jag fått det svaret från alla jag frågat så jag känner mig helt safe :crysmile:.. Lite nojig över att göra något dumt när vi lagt så mycket tid och energi på att gräva upp allt mellan alla jäkla servisledningar. Lyckades fimpa elen inte mindre än 2 gånger totalt under projektet.

Men nu är schaktet återfyllt, nya kabelskyddsrör på plats för att byta inkommande el samtidigt som vi monterar fasadmätarskåp, nytt inkommande vatten och ny avloppsstam inne i huset och hela vägen till brunnen. Phew..

I helgen blir det stenkap och huggmejsel innan vi lägger dränrör och sen är planen att återfylla i nästa vecka. :ok:

• Gilla
Joellernej
  • Laddar…
Hoj!

Bra progress igår, kapat bort allt berg och fått ner dränrör med bra fall och fixerat med makadam. Satte kopplingar för spolrör och funderade lite, vad ska man ha för rör till spolrören? Det känns som en ganska obetydlig sak så länge röret är slätt på insidan men ändå värt att kolla.

Dränrör är ju lite flexibla och borde kunna "dränera" lite av vattnet som rinner ner bredvid?
Egentligen samma fråga kring rör från hängrännorna. Vi kommer leda dagvattnet från taket ut till stenkista i skogen längs huset och då slog det mig att vi kanske borde ha dränrör där vattnet går under marken då det skulle kunna dränera lite ytvatten kanske? Eller finns det risk att dagvattnet snarare lämnar dränröret och går ut i marken?

Du ska använda markavloppsrör till både spolröret och för dagvattnet. Lägger du dränrör för dagvattnet så kommer ju din dränering få ta hand om det.

Toppen, då kör vi på det!

Jag antar att det beror på att dränrören då istället kommer läcka ut vatten istället för att ta upp vatten? Lite oklart hur bra vattnet tar sig in och ut genom dränrören, men jag antar att det blir en naturlig utjämning.

Vatten tar alltid lättaste vägen och följer naturkrafterna, dvs gravitationen nedåt. Är det lättare att rinna ur röret än genom det, så gör det det.

• Gilla
JonathanFlod
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.