Då var det dags att förlora "post-oskulden" efter långvarigt flitigt läsande på detta eminenta forum!

Är nyinflyttad i en bostadsrätt, 30-talshus men där badrum renoverats i samband med stambyte för ett par år sedan. I samband med detta drogs el och avlopp för tvättmaskin, men av någon anledning drog man ingen vattenledning med kran för tvättmaskin till samma hörn. Tänkte därför råda bot på detta nu. Föreningen har inga problem med denna plan, men säger lite luddigt att deras godkännande gäller under förutsättning att "certifierade hantverkare med F-skatt" används. Då det mig veterligen inte finns något tvingande lagrum för annat än elinstallationer, ställer jag mig tveksam till om de har rätt att kräva detta - någon som vet hur det ligger till? Vill ju inte skapa osämja för ett så litet jobb, men på samma sätt tar det lite emot att släpa hit en "certifierad" rörmokare med F-skatt för samma lilla jobb...

Om nu "fackmannamässigt" räcker - vad tros om följande:

Man har i samband med renoveringen sänkt taket och dragit nya prisolrör innanför, som skarvats innanför en inspektionslucka med ballofixer före skarv. Tänker mig att i så fall kort och gott kapa kallvattenröret precis efter ballofixen, klämringskoppla en T-koppling och dra en dryg meter prisol i innertaket bort till "tvättmaskinshörnet" och därefter gå igenom innertaket, täta genomgången och skarva till förkromade synligt precis nedom innertaket. Avslutande kran är därefter öppen för diskussion då jag gärna skulle slippa en stor klumpig sådan - skulle en ballofix räcka som vattenavstängning? Inser att jag då inte får någon backventil, men kan inte heller finna något sådant krav för tvättmaskin i senaste utgåvan av Säker Vatten.

M
Bostadsrättsföreningens styrelse har, om inte jag minns fel, veto på att kräva att installationen utförs av en fackman då dem även är ansvariga för vattenledningarna. Samma gäller avlopp och ventilation.

• Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Normalt så regleras respektive ansvar i bostadsrättsföreningens stadgar samt i bostadsrättslagen. De vattenledningar som går inne i lägenheten efter första avstängningen brukar normalt vara bostadsrättshavarens ansvar. Så länge man gör det på ett fackmannamässigt sätt så kan föreningen/Styrelsen inte säga något.

En ballofix som avslutande kran funkar alldeles utmärkt, någon backventil behövs inte. Tänk på att använda kranen också så den inte fastnar i öppet läge (är väldigt vanligt när man inte "motionerar" ventilen lite då och då).

BirgitS
Om olyckan är framme så en vattenskada uppstår i väggen/grannen under och du inte kan visa att det har gjorts enligt föreningens regler så kan föreningen skicka räkningen på deras självrisk (ett antal 10 000 kronor) till dig.

Tack för svaren!

Tycks ju inte vara helt glasklart detta... Jag har som sagt inga intentioner att ställa det hela på sin spets när det rör sig om så pass lite pengar, så det lutar väl åt att jag får ringa en röris. Rent akademiskt undrar jag dock vad föreningen skulle kunna göra i händelse av en eventuell vattenläcka i en av mig utförd installation? Begära en inspektion av installationen? Absolut, men i det fall denna bedöms vara utförd enligt branschstandard - vad kan de göra då? Krävs det att kvitton/intyg sparas? Hur länge i så fall?

C
Som @NetNut skriver så är utgångspunkten att föreningen har underhållsansvaret för stamledningar (som "tjänar fler än en lägenhet"). Övriga ledningar som hör till lägenheten är medlemmens ansvar om inte annat framgår av stadgarna. Föreningen sköter sitt underhållsansvar på sitt sätt och medlemmen sköter sitt ansvar på sitt sätt. Underhållsansvaret innebär att medlemmen är skyldig att hålla ledningarna "gott skick". Utöver detta finns inget formellt stöd för föreningen att ställa krav på hur underhållet skall gå till om inte stadgarna säger något annat.

Nu kan man diskutera om detta handlar om en underhållsåtgärd eller om en ändring, eller någonstans mittemellan. För ändring av vattenledning gäller att åtgärden kräver styrelsens tillstånd. Styrelsen får dock endast vägra tillstånd om "åtgärden är till påtaglig skada eller olägenhet för föreningen". Dvs. inte heller här finns det möjlighet för föreningen att ställa detaljkrav.

Beträffande vattenledningsskada gäller intressant nog att föreningen ansvarar för detta om inte skadan uppstått på grund av "vårdslöshet eller försummelse". Bevisbördan ligger på föreningen och så länge arbetet är fackmannamässigt utfört kan det knappast anses föreligga vårdslöshet eller försumlighet oavsett om man kan visa upp ett kvitto från en hantverkare eller inte.

Läs stadgarna. Står det inget där kan inte styrelsen kräva något. Styrelsen har att verka efter stadgarna och lagen och inget annat.

De kan inte kräva dig på någon självrisk om de inte kan visa att du har varit vårdslös.

Att ta en titt på stadgarna var ingen dum idé nej! Har dem inte framför mig just nu, men dessa är väsentligen formulerade såsom @cpalm uttrycker sig. Avseende ändringar i VVS-installation är forumleringen kring detta "fackmannamässigt" utan närmare specifikation. Ändring av installation, vilket jag väl ändå tycker att man får klassificera detta som kräver ju dock styrelsens godkännande - vilket jag alltså har, fast med förbehåll för att certifierad hantverkare med F-skatt anlitas. Stadgarna innehåller som sagt inget stöd för detta förbehåll, och precis som @cpalm skriver klargörs det även i stadgarna att styrelsen inte får neka tillstånd med annat än att "åtgärden är till påtaglig skada eller olägenhet för föreningen eller annan boende".

Vad tror ni - duger mitt godkännande för att köra på och dra denna rörstump? Undviker ju gärna en konfrontation med styrelsen i detta läge med tanke på den låga sannolikheten att detta någonsin skulle leda till en försäkringsfråga...

är det lika hos alla eller vad? Varför skulle man dra dit avlopp och el och inget vatten? Låter ju märkligt. Jag skulle nog bara dra själv om du anser att du kan göra det fackmannamässigt och sen bara säga att det alltid suttit där.......I know nothing........typ.

Gah, skrev ett långt inlägg och tappade nätverksanslutningen! Hur som helst - i korthet är det jävligt konstigt att man gjort de extensiva två tredjedelarna av tvättmaskinsförberedelse men inte den enklaste, jag håller med dig. Har pratat med grannen under som har tvättmaskin, men den installerades innan han flyttade in och vi vet därför inte i vilket skede vattnet drogs där. Elen är i alla fall fungerande och tydligt uppmärkt "Tvättmaskin" i centralen, och avloppet ser nytt ut när man lyfter på gummiproppen. Ska höra om jag får titta på grannens installation, så att det inte finns några oroväckande stora skillnader i alla fall.

Prata med styrelsen och påpeka att stadgarna endast föreskriver fackmässighet? Jag skulle säga att du inte ens behöver styrelsens godkännande då du inte påverkar stammar, bärande konstruktion eller planlösning. Men nu har jag inte läst era stadgar.

Kan du inte dra ett rör från handfat eller dusch så att alla kopplingar du tillför hamnar inne i våtrummet?

Jag har vart med om samma sak, endast el draget till TM i samband med stambyte, inte ens kopplat i centralen. Då fanns det dock handfat bredvid så det var lätt löst.

C
Tosse skrev:
Jag skulle säga att du inte ens behöver styrelsens godkännande då du inte påverkar stammar, bärande konstruktion eller planlösning. Men nu har jag inte läst era stadgar.
Om inte stadgarna säger något annat krävs alltid styrelsens medgivande för ändring av vattenledning, oavsett om det rör sig om en stamledning eller inte.

Se bostadsrättslagen 7 kap. 7 §:

Bostadsrättshavaren får inte utan styrelsens tillstånd i lägenheten utföra åtgärd som innefattar

1. ingrepp i en bärande konstruktion,
2. ändring av befintliga ledningar för avlopp, värme, gas eller vatten, eller
3. annan väsentlig förändring av lägenheten.

Styrelsen får inte vägra att medge tillstånd till en åtgärd som avses i första stycket om inte åtgärden är till påtaglig skada eller olägenhet för föreningen.

I stadgarna får föreskrivas att styrelsens tillstånd inte behövs för att utföra en åtgärd som avses i första stycket. Lag (2003:31).

Men det finns en tvist här - lagen föreskriver nämligen ingen rättsföljd om bostadsrättshavaren skulle strunta i att begära styrelsens medgivande. Förutsatt att påtaglig skada eller olägenhet för föreningen inte uppstår är denna regel alltså tämligen uddlös.

Enligt min åsikt är det bara för TS att köra på.

P.s. givetvis skall byggregler och andra allmänt gällande regler beaktas.

Redigerat:
  • Gilla
Tosse
  • Laddar…
Får be om ursäkt för min frånvaro här - kom lite andra projekt (såsom förvärvsarbete...) emellan. Hur som helst kunde jag inte finna några väsentliga skillnader mellan stadgarna och bostadsrättslagen som @cpalm citerar här ovan, och bestämde mig därför för att köra på. Dock gav @Tosse mig en välbehövlig tankeställare, så jag konverterade till utanpåliggande dragning invid takfoten med limmade klammer i duschörnan. Efter en tur till vuxenmekanots mecka (Hornbachs VVS-avdelning) noterade jag dessutom att Vattette har skarvar med dubbla lekande muttrar och konisk tätning för sammanfogning av 3-vägs klämringskopplingar, så det blev ju inte det minsta anskrämligt (y)

En otroligt härlig känsla att för första gången i livet ha egen tvättmaskin! Tack för all hjälp allihop! Måste bara hitta något att tvätta... Självklart var allt nytvättat när tvättmaskinsleveransen kom...:rolleyes:

P.S Försök att ignorera "svetten" på rören - "någon" kan ha glömt att dra den övre PEX-anslutningen med mer än handkraft vid första läckagetestet :rolleyes: Nu är det tätt!

VVS-installation med utanpåliggande rör och klämringskopplingar nära takfot i en duschhörna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Hur ser det ut åt höger av mittenröret?
Misstänker att det hade blivit bättre och snyggare om du hade gått på det röret där det viker av.

Har bara en bild från "work in progress" där klamringen inte är klar, men som synes är de två nedre rören matning till duschblandaren som viker av nedåt kort efter den klammer som syns i den tidigare bilden. Skulle jag gjort ett 90-gradersavstick från den vertikala delen av kallvattenledningen till duschblandaren skulle jag behövt ta mig över eller genom en vikvägg till duschhörnan. Så som jag istället gjorde kom röret dels så högt upp att det är utanför normalt synfält, dels med god marginal ovanför vikväggens infästning.

Och ja, jag snålade in på en rörbock, därav 90-graderskopplingen i hörnet...

Installation av kromade vattenledningar och klammer mot en kaklad vägg och tak i ett pågående duschprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.