Somsagt gå ner och prata med killarna på Elfirman så kan de säkert plocka fram material som du tycker passar och även göra en lite lättritning. Ta med dig elektrikern hem som ska göra jobbet och kolla lite snabbt vad som ska gås igenom. Kanske Elektrikern har några förslag som är bättre eller så.

Dosan bör rimligtvis sitta rakt upp ovanför strömbrytaren i rummet. Bara ta och knacka lite ;) Har hänt att man fått slå sönder doslock för att hitta dosorna.

Det du har där bör inte ta mer än ett par timmar om det är smidigt att dra fram nya rör och i med ny matning. Sen är det ju bara upp till dig och jobba så att han kan komplettera med uttagen och brytarna.
 
AnneFi
Tycker att renova ser plastiga ut och ogillar deras dubbla uttag. Tyvärr.

Förklara gärna det där med nexa närmare. Förstår inte riktigt
 
AnneFi
Jag blir tokig.
Jag hittar ínte var elen kommer ifrån!!!

Provade att stänga ner centralen en efter en och konstaterade att hela jävla övervåningen förrutom vitvaror och två städuttag som jag fått uppsatta provisoriskt går på samma.
Antar att det betyder att tråden från källaren kan komma upp i vilken dosa som helst här.

Har provat med magnet för att känna av rören men efter en halv meter så tappar jag kontakten.

Antar att det blir svårt att dra upp nytt till det här rummet om allt går på samma.
Attans.

Grejen är att vi ska dra upp nytt och dra all el genom golven när vi bygger om resterande av huset men just det här rummet ska inte göras i den renoveringen utan helt för sig själv.
 
Det är inte ovanligt att i äldre fastigheter att dosan kan sitta lite vart som, på andra sidan väggen, i nästa rum osv. I tidigare lägenheter som jag haft gick rören hur som och i nuvarande villan sitter det dosor på andra sidan väggen i många fall. Sen dosa på samma sida vägg men röret går på motsatt sida. Helt galet virrigt att få rätsida på det ibland... Vad jag försöker säga - Vidga vyerna, den finns garanterat, frågan är vart..
 
Mikael_L
Har ni metallrör och metalldosor kommer saken i ett tolkningsläge.
Idag får man inte dra FK i metallrör, så som nyinstallation är det förbjudet.

Men att återvända ett gammalt rör kan antingen tolkas som en renovering av befintlig anläggning eller som nyinstallation eller utvidgning. Så var beredd på att din elektriker kanske kommer konstra. En del är väldigt pragmatiska, en del vill tolka regler in absurdum, så är det.
 
AnneFi
då måste jag börja dra i sakerna och det är inte så fint att göra i våra gamla söndervittrande ledningar.
vi har fyra dosor som jag känner till här hemma. En på toaletten bredvid sovrummet, en i hallen
två i vardagsrummet.

kopplingsdosor_zpsb7de08d8.png
 
Jag ser inga problem i att dra ny FK i befintliga metallrör, och det gör såväl min firma som andra elektriker vid ombyggnationer och renoveringar. Vi är dock väldigt noggranna med att isolationsmäta kablarna efter att vi dragit i dem. Risken finns att isoleringen skadas med framtida kortslutning som följd.
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
Använd en metalldetektor för att hitta rören, det borde funka bättre än en magnet.
 
Oftast går det väl också att dra i t.ex. en "light" variant av EKK. Reducerar risken att någon metallrörsskarv rispar isoleringen.
 
AnneFi
har knackat upp putsen runt strömbrytaren. röret går ut någon dm från dosan och sen försvinner den antagligen genom väggen. jäkla skit.

antar att den är dragen till dosan i hallen.

Vår elektriker får kanske helt enkelt dra nytt genom de gamla rören så långt att vi inte behöver skarva en gammal med en ny och sedan när vi kommer så långt som till den stora renoveringen så får vi koppla det till det nya då.

inte konstigt att magnet bara kände av en liten bit det fanns inte mer.
 
AnneFi
hmm
20130207_114602_zps582dc8c8.jpg
 
AnneFi
min akvariemagnet :)
 
AnneFi
tror ni det är en dosa. sambon slår ihjäl mig om jag knackar upp hans putsade vägg för inget...
 
Mikael_L
Den här har jag:
http://www.jula.se/regelsokare-tra-metall-strom-405019
Den indikerar strömsatta ledningar som löper i betongväggarna där vi förut bodde. Lite beroende på djupet, ibland verkade den kunna tappa "kontakten" om jag följde ledningen. Jag antar att den då gick för djupt.
Men det gick alltså att börja med ett varv runt en dosa och sen när man hittat ledningen sen följa den vidare.

En sån här kan också funka:
http://www.jula.se/testpenna-008167
(finns i många märken, prisklasser och kvalitéer antar jag)
Men jag tror den inte känner av lika djupt. I alla fall inte den "pennan" jag har.
 
AnneFi
Found It!

Vi har målare här som sätter väv på vinden som hjälpte mig att slå upp lite. Tjoho!
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.