S Screed skrev:
Jo, kanske i framtiden men om 2-3 år
Då är ju frågan en helt annan, än den du först ställde. Men bra att den kom fram nu, så slipper du dra nytt om ett par år. Tack och lov kostar ju inte en 5x6m2 så mycket mer än 5x2,5mm2.
 
  • Gilla
Wheelabrator
  • Laddar…
A AG A skrev:
Då är ju frågan en helt annan, än den du först ställde. Men bra att den kom fram nu, så slipper du dra nytt om ett par år. Tack och lov kostar ju inte en 5x6m2 så mycket mer än 5x2,5mm2.
Vad menar du? Jag frågade om vilken typ av kabel som skall dras.
 
A AG A skrev:
Då är ju frågan en helt annan, än den du först ställde. Men bra att den kom fram nu, så slipper du dra nytt om ett par år. Tack och lov kostar ju inte en 5x6m2 så mycket mer än 5x2,5mm2.
Jag motsätter mig inte slutsatsen. Men vad är nackdelen med att ha elbilsladdaren på 2,5 mm² matning? Förluster?
 
tommib
Ingen egentligen men man måste eventuellt säkra av kabeln. Med en 5G6 kan man öka huvudsäkringen till 25 A i de flesta fall utan att behöva säkra av den.

Vissa förluster blir det också men de är nog försumbara.
 
tommib tommib skrev:
Ingen egentligen men man måste eventuellt säkra av kabeln. Med en 5G6 kan man öka huvudsäkringen till 25 A i de flesta fall utan att behöva säkra av den.

Vissa förluster blir det också men de är nog försumbara.
Jag får det till att 40 m 2,5 mm² koppar har en resistans på 0,27 ohm medan 40 m 6 mm² koppar har en resistans på 0,11 ohm. Drar vi 16A i tre faser blir det 205 respektive 85 W i förlusteffekt. Eller 1,8 % respektive 0,8 %. Kanske det också blir lite förluster i nollan om det är en olinjär last. Givetvis måste kabeln avsäkras korrekt. Men jag är frågande till kommentaren:
A AG A skrev:
Men bra att den kom fram nu, så slipper du dra nytt om ett par år.
 
tommib
Jag gissar att det handlar om att man inte vill ha kabeln avsäkrad i matande ände och ser framåt en uppsäkring, men det är en gissning. För mig är det också något slags generell känsla att man drar en huvudledning med 6 kvmm eftersom även jag tycker att det ska vara en fristående egen central i garaget och inte någon undercentral.

Du har rätt i att det inte är något problem i sig med 2,5 kvmm även om man skulle vilja ha elbilsladdare framgent.
 
S Screed skrev:
Vad menar du? Jag frågade om vilken typ av kabel som skall dras.
Jag menar bara, att om du ska ha elbilsladdare så räcker inte 3 gånger 16A.
 
Dra i en fiber samtidigt, så kan du ha internet utan bekymmer ute i garaget.
 
A AG A skrev:
Jag menar bara, att om du ska ha elbilsladdare så räcker inte 3 gånger 16A.
Varför då? Pratar vi AC-laddare som är vad de flesta är begränsade till som hemmaladdare är 3 x 16 A maximalt vad de flesta elbilar kan laddas med. Och alla kan laddas med ner till 6 A. Jag märker inte av att 2,5 mm² matning till boden är begränsande när jag laddar min bil. Däremot händer det att huvudsäkringarna är en begränsning.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Varför då? Pratar vi AC-laddare som är vad de flesta är begränsade till som hemmaladdare är 3 x 16 A maximalt vad de flesta elbilar kan laddas med. Och alla kan laddas med ner till 6 A. Jag märker inte av att 2,5 mm² matning till boden är begränsande när jag laddar min bil. Däremot händer det att huvudsäkringarna är en begränsning.
Du säger alltså att det går bra att ladda med 16A och 2,5mm2. Förutom säkringarna inte håller.
 
A AG A skrev:
Du säger alltså att det går bra att ladda med 16A och 2,5mm2. Förutom säkringarna inte håller.
Varför skall du förvränga vad jag skriver på det viset? Svara i stället på i vilket läge 2,5 mm² skulle vara otillräckligt som matning till en elbilsladdare.
 
A Avemo skrev:
Varför skall du förvränga vad jag skriver på det viset? Svara i stället på i vilket läge 2,5 mm² skulle vara otillräckligt som matning till en elbilsladdare.
I exempelvis det läge du själv nämnde.
Naturligtvis går det att ladda med 16A och 2,5mm2. Men det tar ju längre tid, och är inget man brukar rekomendera när man sätter upp en ny stolpe.
 
S Screed skrev:
Hej,

Jag håller på att bygga ett garage och bor i ett nybyggt hus med en 16A säkring.

Vad är det för typ av kabel som skall dras till garaget? Är det en EKKJ 5G2.5 (5-ledarkabel) jag skall ha eller någon annan typ?

Vad har jag för alternativ och vad bör jag göra?
5x6mm2 eller 5x10mm2 ska du gräva ner. 5x10mm2 är bättre
 
A AG A skrev:
I exempelvis det läge du själv nämnde.
Naturligtvis går det att ladda med 16A och 2,5mm2. Men det tar ju längre tid, och är inget man brukar rekomendera när man sätter upp en ny stolpe.
Du missförstår mig. 16A säkringarna före matningen till min bod har aldrig löst vid laddning. Däremot har det hänt att 20A huvudsäkringarna löst när jag laddat bilen, haft ugnen på och varmvattenberedaren startar. Det är alltså inte matningen till boden som varit begränsande. Det är huvudsäkringarna som hindrat mig från att utnyttja den fulla kapaciteten på 2,5 mm² matning till boden.

Jag har inga problem med att du rekommenderar 6 mm². Men det är få elbilar och få hushåll som kan ha nytta av den högre arean. Det går ju bara fortare att ladda om bilen kan ta emot den högre strömmen.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Du missförstår mig. 16A säkringarna före matningen till min bod har aldrig löst vid laddning. Däremot har det hänt att 20A huvudsäkringarna löst när jag laddat bilen, haft ugnen på och varmvattenberedaren startar. Det är alltså inte matningen till boden som varit begränsande. Det är huvudsäkringarna som hindrat mig från att utnyttja den fulla kapaciteten på 2,5 mm² matning till boden.

Jag har inga problem med att du rekommenderar 6 mm². Men det är få elbilar och få hushåll som kan ha nytta av den högre arean. Det går ju bara fortare att ladda om bilen kan ta emot den högre strömmen.
Okej, då förstår jag precis vad du menar. Som du säger finns det ingen anledning att gå upp till 6mm2, om man ändå inte tänkt säkra upp. Jag såg det som en självklarhet att man säkrar upp om man sätter in elbilsladdare. Vilket, mycket riktigt, trots allt inte alls är ett krav.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.