4 023 läst · 46 svar
4k läst
46 svar
Dra kabel till garage från hus med 16A
Jag motsätter mig inte slutsatsen. Men vad är nackdelen med att ha elbilsladdaren på 2,5 mm² matning? Förluster?A AG A skrev:
Ingen egentligen men man måste eventuellt säkra av kabeln. Med en 5G6 kan man öka huvudsäkringen till 25 A i de flesta fall utan att behöva säkra av den.
Vissa förluster blir det också men de är nog försumbara.
Vissa förluster blir det också men de är nog försumbara.
Jag får det till att 40 m 2,5 mm² koppar har en resistans på 0,27 ohm medan 40 m 6 mm² koppar har en resistans på 0,11 ohm. Drar vi 16A i tre faser blir det 205 respektive 85 W i förlusteffekt. Eller 1,8 % respektive 0,8 %. Kanske det också blir lite förluster i nollan om det är en olinjär last. Givetvis måste kabeln avsäkras korrekt. Men jag är frågande till kommentaren:tommib skrev:
A AG A skrev:
Jag gissar att det handlar om att man inte vill ha kabeln avsäkrad i matande ände och ser framåt en uppsäkring, men det är en gissning. För mig är det också något slags generell känsla att man drar en huvudledning med 6 kvmm eftersom även jag tycker att det ska vara en fristående egen central i garaget och inte någon undercentral.
Du har rätt i att det inte är något problem i sig med 2,5 kvmm även om man skulle vilja ha elbilsladdare framgent.
Du har rätt i att det inte är något problem i sig med 2,5 kvmm även om man skulle vilja ha elbilsladdare framgent.
Varför då? Pratar vi AC-laddare som är vad de flesta är begränsade till som hemmaladdare är 3 x 16 A maximalt vad de flesta elbilar kan laddas med. Och alla kan laddas med ner till 6 A. Jag märker inte av att 2,5 mm² matning till boden är begränsande när jag laddar min bil. Däremot händer det att huvudsäkringarna är en begränsning.A AG A skrev:
Du säger alltså att det går bra att ladda med 16A och 2,5mm2. Förutom säkringarna inte håller.A Avemo skrev:Varför då? Pratar vi AC-laddare som är vad de flesta är begränsade till som hemmaladdare är 3 x 16 A maximalt vad de flesta elbilar kan laddas med. Och alla kan laddas med ner till 6 A. Jag märker inte av att 2,5 mm² matning till boden är begränsande när jag laddar min bil. Däremot händer det att huvudsäkringarna är en begränsning.
I exempelvis det läge du själv nämnde.A Avemo skrev:
Naturligtvis går det att ladda med 16A och 2,5mm2. Men det tar ju längre tid, och är inget man brukar rekomendera när man sätter upp en ny stolpe.
5x6mm2 eller 5x10mm2 ska du gräva ner. 5x10mm2 är bättreS Screed skrev:
Du missförstår mig. 16A säkringarna före matningen till min bod har aldrig löst vid laddning. Däremot har det hänt att 20A huvudsäkringarna löst när jag laddat bilen, haft ugnen på och varmvattenberedaren startar. Det är alltså inte matningen till boden som varit begränsande. Det är huvudsäkringarna som hindrat mig från att utnyttja den fulla kapaciteten på 2,5 mm² matning till boden.A AG A skrev:
Jag har inga problem med att du rekommenderar 6 mm². Men det är få elbilar och få hushåll som kan ha nytta av den högre arean. Det går ju bara fortare att ladda om bilen kan ta emot den högre strömmen.
Okej, då förstår jag precis vad du menar. Som du säger finns det ingen anledning att gå upp till 6mm2, om man ändå inte tänkt säkra upp. Jag såg det som en självklarhet att man säkrar upp om man sätter in elbilsladdare. Vilket, mycket riktigt, trots allt inte alls är ett krav.A Avemo skrev:Du missförstår mig. 16A säkringarna före matningen till min bod har aldrig löst vid laddning. Däremot har det hänt att 20A huvudsäkringarna löst när jag laddat bilen, haft ugnen på och varmvattenberedaren startar. Det är alltså inte matningen till boden som varit begränsande. Det är huvudsäkringarna som hindrat mig från att utnyttja den fulla kapaciteten på 2,5 mm² matning till boden.
Jag har inga problem med att du rekommenderar 6 mm². Men det är få elbilar och få hushåll som kan ha nytta av den högre arean. Det går ju bara fortare att ladda om bilen kan ta emot den högre strömmen.