3 624 läst · 41 svar
4k läst
41 svar
Dra kabel för att spara in lite timtid...
Så.. någon som kan förklara hur jag skall få reda på om det är möjligt att seriekoppla 7st spottar,
eller om jag helt enkelt skall ta dit en elektriker för ca 3000kr (jo båt till en ö räknas inte som "framkörnings-avg")
eller om jag helt enkelt skall ta dit en elektriker för ca 3000kr (jo båt till en ö räknas inte som "framkörnings-avg")
Om vi nu inte hänger upp oss på att du skriver serie när du menar parallell så går det inte att förklara exakt vad som är bäst när vi inte vet spottarnas fysiska placering och andra påverkande omständigheter.N najks skrev:
Men i princip drar man en grupp från centralen, till en strömbrytare och vidare till spot1, vidare till spot2 och så vidare. Men det kan även vara lämpligare att från brytaren dra till spot4 och därefter i två riktningar till spot123 respektive spot567. Eller på något annat sätt.
Helt omöjligt att veta vilken lösning som är lämpligast i ditt fall.
Du parallellkopplar dessa.N najks skrev:
Börja med att rita upp en bild som beskriver hur du själv tänker dig kabeldragning. Sen lägger du upp den här. För som det är nu, då är det ganska knepigt att hjälpa dig. Jag vill nästan ställa mig i kön och säga, ring in den där elektrikern så löser hen det.
bild på gång, för att förklara enklast möjligastJLyck skrev:
altanräcke med belysningen monterad undertill,
finns en plint relativt nära, ca 3-5m bort
sedan kommer brytare till spottarna hamna på husvägg ca 8-9m från räcket (och 3-5m från plint)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
har lagt in en bild som förklarar lite enklare hur själva montering av spottarna är tänktAlfredo skrev:Om vi nu inte hänger upp oss på att du skriver serie när du menar parallell så går det inte att förklara exakt vad som är bäst när vi inte vet spottarnas fysiska placering och andra påverkande omständigheter.
Men i princip drar man en grupp från centralen, till en strömbrytare och vidare till spot1, vidare till spot2 och så vidare. Men det kan även vara lämpligare att från brytaren dra till spot4 och därefter i två riktningar till spot123 respektive spot567. Eller på något annat sätt.
Helt omöjligt att veta vilken lösning som är lämpligast i ditt fall.
har dom i stugan nu så minns inte märket.. men vad tänkte du med "speciellt underlag" ?useless skrev:
det är ju trä de monteras mot, dvs undersidan av räcket (jo IP-klassade för utomhusbruk såklart)
armaturerna är alltså de jag har i stugan just nu.. sedan blir det vanliga GU10-lampor