19 505 läst · 37 svar
20k läst
37 svar
Dra in fiber i villan - smart eller dumt?
1. Nej. Grävning i asfalt kostar 600 kr/m, inblåsning och CPE flera tusen och sen ska man vara med och finansiera distributionsnätet också.
2. Priserna på mobil data har gått åt fel håll de senaste åren, samtidigt som man börjat titta på mer strömmad TV. Och kopparnätet är under avveckling. Vi är på väg från koppar mot fiber- + radionät.
3. Nej, inte uppenbart. Det pratas lite 5G mobilnät men å andra sidan kommer du (och alla andra) att vilja titta på 4K-tv om några år och då blir det nätet fullt också.
4. Jag har sett siffror på 20000-50000 i värdeökning. Men det är givetvis vaga siffror.
Ett annat sätt att räkna är att titta på vad jämbördiga tjänster kostar. Här i Falun där jag bor kostar ADSL ungefär 300 kr/mån för 20/1 Mbit och Fiber 10/10 Mbit, som är ungefär likvärdigt, kostar ungefär 200 kr/mån. Bara genom att byta till fiber så sparar jag omkring 1200 kr/år och får ändå en likvärdig tjänst. Plus att man kan få 100 Mbit eller gigabit, och värdeökningen.
2. Priserna på mobil data har gått åt fel håll de senaste åren, samtidigt som man börjat titta på mer strömmad TV. Och kopparnätet är under avveckling. Vi är på väg från koppar mot fiber- + radionät.
3. Nej, inte uppenbart. Det pratas lite 5G mobilnät men å andra sidan kommer du (och alla andra) att vilja titta på 4K-tv om några år och då blir det nätet fullt också.
4. Jag har sett siffror på 20000-50000 i värdeökning. Men det är givetvis vaga siffror.
Ett annat sätt att räkna är att titta på vad jämbördiga tjänster kostar. Här i Falun där jag bor kostar ADSL ungefär 300 kr/mån för 20/1 Mbit och Fiber 10/10 Mbit, som är ungefär likvärdigt, kostar ungefär 200 kr/mån. Bara genom att byta till fiber så sparar jag omkring 1200 kr/år och får ändå en likvärdig tjänst. Plus att man kan få 100 Mbit eller gigabit, och värdeökningen.
Drog själv in i villan 2010 och betalade då 12500kr , fick gräva och lägga slangen själv innanför tomtgränsen.
Nu är det på gång i sommarstugan och det är fortfarande 12500kr som gäller, så jag kommer även att ansluta mig där.
Bra med öppen fiber är att man har som mest 3 månaders uppsägning.
Nu är det på gång i sommarstugan och det är fortfarande 12500kr som gäller, så jag kommer även att ansluta mig där.
Bra med öppen fiber är att man har som mest 3 månaders uppsägning.
Transportnätet hänger nog med, men frågan är vilken ambitionsnivå aktuell kommunikationsoperatör håller.mycke_nu skrev:
Hemma har vi på ADSL-nätet förutom en driftsäkerhet under all kritik även haft stora kapacitetsproblem, periodvis har TCP nerströms legat på några hundra kbit/s. Såvitt kunnat bedömas har man haft underdimensionerad switchutrustning en bit upp i hierarkin.
Givetvis, men det är ju inte teknikvalet som begränsar.
Dock är det en viktig poäng. I USA är exempelvis transportnätet för mobil datatrafik emormt överbelastat eftersom AT&T och de andra opetörerna inte investerat tillräckligt i "backhaul".
Dock är det en viktig poäng. I USA är exempelvis transportnätet för mobil datatrafik emormt överbelastat eftersom AT&T och de andra opetörerna inte investerat tillräckligt i "backhaul".
Nej, men min poäng var att om man inte haft resurser för att aggregera trafik för kunder som sitter på linor som av naturen är strypta till 20 Mbit/s eller mindre så lär problemet snarare bli mer uppenbart när samma kunder får linor med mångdubbelt högre kapacitet.mycke_nu skrev:
Många som förordar "mobila" alternativ (3G, 4G osv) i hemmet och pekar på snabb utveckling av dessa har uppenbart inte funderat så lång som till backhaul.mycke_nu skrev:
Just det! För att få bra prestanda till alla så måste cellerna bli små och alla basstationer måste vara fiberanslutna. Man måste alltså dra optofiber över hela landet i vilket fall som helst, och då blir det i längden billigast för konsumenterna att ha en egen fiber hem.alfista skrev:
Vi vill ha följande:
1. Hög hastighet
2. Obegränsad trafikmängd
3. Låg, fast månadskostnad
3G, 4G, 5G etc, kommer aldrig att uppfylla alla dessa önskemål samtidigt. De klarar bara 2 av 3.
Med fiber uppfylls alla önskemålen redan idag!
Medlem
· Stockholms län
· 80 inlägg
Tack för alla svar, mycket bra input. Efter dessa svar var det solklart att fiber skulle installeras, det har vi inte ångrat. Nu är kåken framtidssäkrad, det känns skönt.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 179 inlägg
Två av tre? Det är inte alla dagar jag upplevt att (2.5G)/3G/4G nätet klarat en av ovanstående...b_hasse skrev:Just det! För att få bra prestanda till alla så måste cellerna bli små och alla basstationer måste vara fiberanslutna. Man måste alltså dra optofiber över hela landet i vilket fall som helst, och då blir det i längden billigast för konsumenterna att ha en egen fiber hem.
Vi vill ha följande:
1. Hög hastighet
2. Obegränsad trafikmängd
3. Låg, fast månadskostnad
3G, 4G, 5G etc, kommer aldrig att uppfylla alla dessa önskemål samtidigt. De klarar bara 2 av 3.
Med fiber uppfylls alla önskemålen redan idag!
Men vad gäller trådlöst så är det ju som du säger precis det som skulle behöva som håller på att ske idag. Dvs för att få en vettig funktion i ett trådlöst nät så behöver cellerna vara pyttesmå och ha fiber-backhaul, och när alla villaägare drar fiber hem och sätter upp en trådlös accesspunkt som täcker tomten och knappt ens det så är det ju precis det vi får. Dvs vi håller på att självmant bygga nätverk precis så som det måste byggas om det skall kunna fungera vettigt.
Och även fast vi gör det så fungerar det ju ändå bara sisådär, dvs även med "pytteceller" och fiber så blir det ändå inte perfekt. Den som tror att det skulle kunna göras bättre och billigare än vad vi villaägare ändå gör har en hel del kvar att bevisa. (Visst, licensierat frekvensutrymmet löser en del av problemen, men långtifrån alla. Det är ingen "silver bullet".)
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Dra fiber patchkabel upp en våning
Teknik -
Dra ut träfiberisolering och in med mineralull eller behålla träfiber?
Isolering -
Fiberinstallatör vill dra genom tomt till granne
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Fiberdragning utan skyddsrör/pem.
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Avgrävd fiberkabel vid dränering
Juridik