15 025 läst · 40 svar
15k läst
40 svar
Dra in bergvärme + vattenburet system i befintligt hus
Hej!
Vi gjorde motsvarande ingrepp våren 2019. Totalt blev det i vårt fall 17 radiatorer samt bergvärme. Vi landade på ca 320 kkr totalt och hade totalentreprenad. Vi har ett hus på 245 kvm byggt 1975 med källare samt 1,5 plan. VI lade en slinga i taket i källaren och underborrade till radiatorer på bv och drog en stam upp till övervåning vid ena gaveln och drog sedan det i kattvinden till övriga rum.
Vi gjorde motsvarande ingrepp våren 2019. Totalt blev det i vårt fall 17 radiatorer samt bergvärme. Vi landade på ca 320 kkr totalt och hade totalentreprenad. Vi har ett hus på 245 kvm byggt 1975 med källare samt 1,5 plan. VI lade en slinga i taket i källaren och underborrade till radiatorer på bv och drog en stam upp till övervåning vid ena gaveln och drog sedan det i kattvinden till övriga rum.
Håller på att få in offerter på att byta ut direktverkande el-radiatorer mot vattenburen värme.
Mitt mål är att minimera mängden el jag kommer behöva köpa för att värma kåken, 160 kvm, i två plan, samt källare byggd 1936. Priset på el har fördubblats på ett år och jag tror att det kommer göra så en lång tid framöver. Även om det lagstadgade taket idag är 30 kr/kWh så tror jag, med bristen på elproduktion och nätkapacitet, att denna lag kommer behöva förändras. Och inte till elkonsumenternas och skattebetalarnas fördel.
Energikalkylen ger ca 27530 kWh/år i uppvärmning pga årsmedeltemperatur på 5.1° samt gammalt hus med en uppskattat energiåtgång om 60 KwH/kvm. Kan välja mellan berg- mark eller luft-vatten.
Har begärt in 4 offerter och hittills fått in 2.
Priset per radiator ligger mellan 9500-10000 inkl rördragning och montering, så i vårt hus blir det ca 130.000 för detta.
Värmeanläggning
- Bergvärme kräver ett 170m djupt hål och en 12kW-värmepump. 182kkr innan rot, 163 kkr med.
- Markvärme kräver 400m slinga och en 12kW-pump, 158kkr innan rot, 141kkr med.
Värmepumparna verkar dra drygt 7000kwh/år och är då en el jag inte kan undvika att köpa in men täcker då mitt uppvärmingsbehov inkl varmvatten.
Luft/vatten har jag inte tittat vidare på då de verkar ha en högre årsförbrukning och hela målet med detta är att jag ska behöva köpa så lite el som möjligt.
Hoppas framgent på solenergi som lagras som vätgas för att ytterligare kunna minimera mitt behov av köpt el.
Mitt mål är att minimera mängden el jag kommer behöva köpa för att värma kåken, 160 kvm, i två plan, samt källare byggd 1936. Priset på el har fördubblats på ett år och jag tror att det kommer göra så en lång tid framöver. Även om det lagstadgade taket idag är 30 kr/kWh så tror jag, med bristen på elproduktion och nätkapacitet, att denna lag kommer behöva förändras. Och inte till elkonsumenternas och skattebetalarnas fördel.
Energikalkylen ger ca 27530 kWh/år i uppvärmning pga årsmedeltemperatur på 5.1° samt gammalt hus med en uppskattat energiåtgång om 60 KwH/kvm. Kan välja mellan berg- mark eller luft-vatten.
Priset per radiator ligger mellan 9500-10000 inkl rördragning och montering, så i vårt hus blir det ca 130.000 för detta.
Värmeanläggning
- Bergvärme kräver ett 170m djupt hål och en 12kW-värmepump. 182kkr innan rot, 163 kkr med.
Värmepumparna verkar dra drygt 7000kwh/år och är då en el jag inte kan undvika att köpa in men täcker då mitt uppvärmingsbehov inkl varmvatten.
Luft/vatten har jag inte tittat vidare på då de verkar ha en högre årsförbrukning och hela målet med detta är att jag ska behöva köpa så lite el som möjligt.
Hoppas framgent på solenergi som lagras som vätgas för att ytterligare kunna minimera mitt behov av köpt el.
vad är det för bergvärmepump som kostar det å behöver ts en sådan? Jag skulle med hans kvm och utan att veta mer rek en typ ctc 4/ 16 kw pump å minst 250meter borrhålS skogstomten skrev:
Mina elräkningar har gått från 3500 kr kalla månader till 6500 kr, så ok, inte en riktig fördubbling, men nära. Betalar idag ca 1.66 kr/kwh i elområde 3, med elvöerföringsavgifter, moms, skatt och moms på det.
L lubbe75 skrev:Vi har ett hus från mitten av sjuttiotalet, 1½ plan på totalt 242 m2. Idag värmer vi med en kombination av direktverkande el, två luft-luftvärmepumpar samt kakelugn. Det innebär höga elräkningar, kalla golv och oväsen från luftvärmepumparna. Nu funderar vi på att byta system till vattenburet med bergvärme. Men, var börjar man?
Vi har tänkt att leja bort i stort sett allt. Möjligen kan vi hjälpa till att montera bort elpanelerna i den mån vi får. Lite nybörjarfrågor:
[/QUOTEIdag har värmepumparna för luft/vatten mycket bra verkningsgrad och ni sparar i runda tal minst 100.000 för ett borrhål som inte har evig livslängd. Lite extra värme för de få riktigt kalla dagarna finns ju med eldstäderna.
- Vad kan det kosta i runda slängar? Vi förstår att det blir dyrt att dra vattenburen värme i ett så stort hus, och med så många fönster (många radiatorer). Vi behöver säkert byta ut befintliga varmvattenberedaren också. För att inte tala om själva bergborrningen.
- Finns det någon bra guide om man vill försöka räkna ut själv vad det skulle kunna kosta?
- Brukar man värma vatten till kranarna med samma system, eller håller man det separat?
- Hur brukar man lösa rördragningen, t.ex. förbi dörrhål?
- Man börjar väl med att ta in offerter. Kommer de då hem till oss gratis och tittar? Brukar det vara anbud till fast pris?
Skev nog lite otydligt. Skulle skrivit INKLUSIVE istället för +. Dvs 160”-190” för bergvärmepump INKLUSIVE borrning.V Vector skrev:
Tänkte kanske en 12-16kW pump och borrhål på 200-240m. Vilket brukar vara ungefär så djupt man maximalt klarar av att borra med en ”vanlig” borrutrustning. Kompressorns kapacitet hos den som borrar är tydligen det som ofta sätter gränsen. Åtminstone tidigare enligt en bergborrare jag hade kontakt med. Sen beror det så klart även på de specifika markförhållandena.
Redigerat:
Hejsan
Vi har satt in bergvärme i vårt hus på 220 kvm.
Det blev en Nibe med frånluftsaggregat till.
Vi borrade 200 m. Obs flera av våra offerter var på 150m borrhål. Det kan vara i underkant.
Vår kostnad hamnade på 185 Tkr
Vi har satt in bergvärme i vårt hus på 220 kvm.
Det blev en Nibe med frånluftsaggregat till.
Vi borrade 200 m. Obs flera av våra offerter var på 150m borrhål. Det kan vara i underkant.
Vår kostnad hamnade på 185 Tkr
170m borrhål till 12KW pump, det är för grunt borrhål jag skulle borra minst 220m till den pumpen,jag kör en 6KW pump till 130m borrhål det är tämligen optimalt.taxationistheft skrev:Håller på att få in offerter på att byta ut direktverkande el-radiatorer mot vattenburen värme.
Värmeanläggning
Gammalt hus och kalla golv och höga kostnader för att värma upp det. Jag skulle se över isolering, fönster som alternativ/komplettering också. Sen kommer du troligtvis inte heller bli av med dom kalla golven med din åtgärd. Men har du vattenburet så har man ju alla förutsättningar för golvvärme. Blir ju troligtvis en hel del dyrare men man slipper radiatorer på väggarna överallt som bara är i vägen.
Isoleringen i golven är för dålig på ett gammalt hus du kommer elda för kråkorna med golvvärme,jag skulle inte välja det ,dessutom blir det mycket mer jobb.lokanx skrev:Gammalt hus och kalla golv och höga kostnader för att värma upp det. Jag skulle se över isolering, fönster som alternativ/komplettering också. Sen kommer du troligtvis inte heller bli av med dom kalla golven med din åtgärd. Men har du vattenburet så har man ju alla förutsättningar för golvvärme. Blir ju troligtvis en hel del dyrare men man slipper radiatorer på väggarna överallt som bara är i vägen.
Nu är det golven ,värmen kommer att försvinna ner i marken,det blir aldrig bra att lägga golvvärme i ett hus som inte är avsett för detta,krävs kanske 20cm extra golvisolering, jag förutsätter att det är platta på mark.lokanx skrev:
Helt riktigt bör man se över övrig isolering samt fönster också.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 715 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 715 inlägg
Jag gjorde nästan allt själv, endast borrning av energibrunnen och installationen och aktivering av bergvärmepumpen från IVT utfördes av proffs. Vi höll på i ett och ett halvt år med olika moment innan allt var klart. VVS-material gick på ca 75 000 och pump med hål 160 000 efter ROT. Utöver detta tillkommer kostnader för golven och huset för pumpen. Har aldrig summerat, men gissar på att det slutade på kanske 260 000:-
12kW bergvärmepump IVT 512C
Tre rum med golvvärme
14 radiatorer
1 fläktkonvektor i det fristående garaget på 60 kvm
+250 m rör
Fundera på var du vill ha bergvärmepumpen, kan den stå där varmvattenberedaren finns? När jag bytte från direktverkande el och kakelugn, till vattenburen värme med golvvärme och element så kom jag fram till att jag ville flytta på bergvärmepumpen. Skälet var att VVB:n stod utanför sovrummet och ingen vägg kan få bort ljudet från en bergvärmepump. Pumpen är oftast tyst, mycket tyst, men ibland hörs ett ljud liknande det en vattenkokare ger ifrån sig efter några sekunder när elementet blir varmt. Gissar att samma sak händer här, den har precis börjat tillverka varmvatten. Det hörs tydligt genom väggar när det är tyst, trots dubbelgips och andra åtgärder från nya platsen bakom vardagsrummet.
Så jag valde att flytta den till en annan yta. Hittade dock ingen bra så jag byggde ett litet rum på baksidan av huset, innermått 1200x900 med egen ytterdörr. Praktiskt för framtida service då de inte behöver komma in i huset. Något jag haft problem med var att det tog tid att få varmvatten i några kranar, man fick spola en bra stund. Detta skulle bli än värre då flytten tillförde mer än tio meter slang. Lösningen var att bygga om varmvattensystemet och installera VVC, varmvattencirkulation. Så idag är varmvattnet aldrig mer än någon sekund bort.
En annan fördel var att jag därmed kunde frikoppla arbetet med värmen från vårt varmvatten. Först flera månader efter att bergvärme, golvvärme och element var i drift, kopplade jag om varmvattnet till bergvärmepumpen. Därefter rev jag bort varmvattenberedaren som inte hade någon funktion. Så jag hade värme och vatten hela tiden och inga direkt stressiga moment då jag aldrig hamnade i situationen att det gamla systemet var borta och det var bråttom att få igång det nya. De elektriska elementen plockades ner och vattenburna radiatorer sattas upp under sommaren i en behaglig takt.
Mitt hus är långt ifrån normalt då det i grunden är ett soldattorp som byggts till i två omgångar och idag är på 145 kvm. Jag har fem olika krypgrunder och förarbetet med att få det snyggt pågick i över ett år när det fanns tillfälle och familjen kände sig redo. Tre rum fick golvvärme, befintliga golv revs upp ett i taget och golvvärmeslang installerades och stacks ner i krypgrunden. Jag fick även trixa lite för att få till rördragningen i krypgrunden, bland annat gräva ner kulvertslang utanför huset mellan krypgrunder och bort till garaget.
Inga rör syns inomhus, jag kunde förlägga alla rör i krypgrunden. Använde isolerad LK PAL (PEX slang med aluminium som är mycket formstabil) då det är enklare att arbeta med nere i en krypgrund. Inne i huset syns inga rör då jag bara gått upp genom golvet rakt under radiatorn med LK PAL som är vit (Syns bara 15 cm rör). Alla kopplingar är i krypgrunden. Jag har även två element på övervåningen. Hur får man upp rör dit? Jag plockade ner träfasaden och gick in i väggen från utsidan. Därefter var det enkelt att förlägga sex meter långa LK PAL dikt an mot insidans gips. Återigen, inga skarvar inne i väggen. Trots denna omfattande installation har jag inte skadat några ytskikt inne i huset.
Enrgibrunnen på 230m borrades i mars innan tjälen gått ur marken så att jag fick behålla min gräsmatta, men pumpen kopplades in och startades upp i slutet av september. Montören fick för en gångs skull arbeta ute i solen istället för nere i en mörk källare.
Jag gjorde som sagt nästan allt själv, men det fortskred utan problem då jag lagt in plan.
Påskhelg 2018
Installerade golvvärme i två rum
Vår sommar 2018
Grävde ner kulvertslang
Höst vinter 2018-2019
Installerade golvvärme i ett rum
Vår 2019
Borrade energibrunn
Sommar 2019
Installerade rör i krypgrunden, monterade element och kopplade ihop allt.
Höst 2019
Bergvärmen installerades och aktiverades under två dagar
Jul/nyår 2019
Varmvattnet kopplades om till BVP
Övrig tid pågick andra byggprojekt, vi gjorde detta i lagom takt och anpassade oss efter årstiderna. Ute på sommaren och inne på vintern.
12kW bergvärmepump IVT 512C
Tre rum med golvvärme
14 radiatorer
1 fläktkonvektor i det fristående garaget på 60 kvm
+250 m rör
Fundera på var du vill ha bergvärmepumpen, kan den stå där varmvattenberedaren finns? När jag bytte från direktverkande el och kakelugn, till vattenburen värme med golvvärme och element så kom jag fram till att jag ville flytta på bergvärmepumpen. Skälet var att VVB:n stod utanför sovrummet och ingen vägg kan få bort ljudet från en bergvärmepump. Pumpen är oftast tyst, mycket tyst, men ibland hörs ett ljud liknande det en vattenkokare ger ifrån sig efter några sekunder när elementet blir varmt. Gissar att samma sak händer här, den har precis börjat tillverka varmvatten. Det hörs tydligt genom väggar när det är tyst, trots dubbelgips och andra åtgärder från nya platsen bakom vardagsrummet.
Så jag valde att flytta den till en annan yta. Hittade dock ingen bra så jag byggde ett litet rum på baksidan av huset, innermått 1200x900 med egen ytterdörr. Praktiskt för framtida service då de inte behöver komma in i huset. Något jag haft problem med var att det tog tid att få varmvatten i några kranar, man fick spola en bra stund. Detta skulle bli än värre då flytten tillförde mer än tio meter slang. Lösningen var att bygga om varmvattensystemet och installera VVC, varmvattencirkulation. Så idag är varmvattnet aldrig mer än någon sekund bort.
En annan fördel var att jag därmed kunde frikoppla arbetet med värmen från vårt varmvatten. Först flera månader efter att bergvärme, golvvärme och element var i drift, kopplade jag om varmvattnet till bergvärmepumpen. Därefter rev jag bort varmvattenberedaren som inte hade någon funktion. Så jag hade värme och vatten hela tiden och inga direkt stressiga moment då jag aldrig hamnade i situationen att det gamla systemet var borta och det var bråttom att få igång det nya. De elektriska elementen plockades ner och vattenburna radiatorer sattas upp under sommaren i en behaglig takt.
Mitt hus är långt ifrån normalt då det i grunden är ett soldattorp som byggts till i två omgångar och idag är på 145 kvm. Jag har fem olika krypgrunder och förarbetet med att få det snyggt pågick i över ett år när det fanns tillfälle och familjen kände sig redo. Tre rum fick golvvärme, befintliga golv revs upp ett i taget och golvvärmeslang installerades och stacks ner i krypgrunden. Jag fick även trixa lite för att få till rördragningen i krypgrunden, bland annat gräva ner kulvertslang utanför huset mellan krypgrunder och bort till garaget.
Inga rör syns inomhus, jag kunde förlägga alla rör i krypgrunden. Använde isolerad LK PAL (PEX slang med aluminium som är mycket formstabil) då det är enklare att arbeta med nere i en krypgrund. Inne i huset syns inga rör då jag bara gått upp genom golvet rakt under radiatorn med LK PAL som är vit (Syns bara 15 cm rör). Alla kopplingar är i krypgrunden. Jag har även två element på övervåningen. Hur får man upp rör dit? Jag plockade ner träfasaden och gick in i väggen från utsidan. Därefter var det enkelt att förlägga sex meter långa LK PAL dikt an mot insidans gips. Återigen, inga skarvar inne i väggen. Trots denna omfattande installation har jag inte skadat några ytskikt inne i huset.
Enrgibrunnen på 230m borrades i mars innan tjälen gått ur marken så att jag fick behålla min gräsmatta, men pumpen kopplades in och startades upp i slutet av september. Montören fick för en gångs skull arbeta ute i solen istället för nere i en mörk källare.
Jag gjorde som sagt nästan allt själv, men det fortskred utan problem då jag lagt in plan.
Påskhelg 2018
Installerade golvvärme i två rum
Vår sommar 2018
Grävde ner kulvertslang
Höst vinter 2018-2019
Installerade golvvärme i ett rum
Vår 2019
Borrade energibrunn
Sommar 2019
Installerade rör i krypgrunden, monterade element och kopplade ihop allt.
Höst 2019
Bergvärmen installerades och aktiverades under två dagar
Jul/nyår 2019
Varmvattnet kopplades om till BVP
Övrig tid pågick andra byggprojekt, vi gjorde detta i lagom takt och anpassade oss efter årstiderna. Ute på sommaren och inne på vintern.