tommib
Dragavlastaren ska vara "godkänd". Hela installationen ska göras av elektriker.... Hur du väljer att göra spelar ingen roll för mig....

Sätt en liten kulodosa över rörutloppet, sätt ett utanpåliggande uttag bredvid. Splitta i kulodosan, gå med kabel, t.ex. EKRK till din spotskena. Gå med FK till det utanpåliggande uttaget (eller samma EKRK om den ska sitta längre bort än dikt an). Klamra med TKK eller tvåbent Letti så ser det anständigt ut.

Ett alternativ om du ska ha lampan hängande där utloppet är och spotlightskenan en bit bort är att sätta ett utanpåliggande takuttag och gå ut med kabeln genom sidan på det. Då kan du koppla inne i takuttaget och slipper en extra dosa.
 
tommib
Derbyboy skrev:
[bild]
Nej, nu har du ritat in en trappströmställare. Du ska ha kronströmställare. Med den du ritat så kommer antingen ena eller andra lampan vara tänd. Men det kanske bara var ett exempel.

Att isolera en ensam ledare med torix är inte någon bra ide. Att göra något med torix är inte någon bra ide (jaja....). Använd ubåt, även känd som "halv sockerbit".
 
D
Några cm i installationen mellan taket och kopplingsdosan ska gå synligt. finns det färdiga kablar med isolering (hölje) som jag kan använda, dvs en kabel 1,5 mm2 med neutral, jord och två tändtrådar?
 
D
tommib skrev:
Dragavlastaren ska vara "godkänd". Hela installationen ska göras av elektriker.... Hur du väljer att göra spelar ingen roll för mig....

Sätt en liten kulodosa över rörutloppet, sätt ett utanpåliggande uttag bredvid. Splitta i kulodosan, gå med kabel, t.ex. EKRK till din spotskena. Gå med FK till det utanpåliggande uttaget (eller samma EKRK om den ska sitta längre bort än dikt an). Klamra med TKK eller tvåbent Letti så ser det anständigt ut.

Ett alternativ om du ska ha lampan hängande där utloppet är och spotlightskenan en bit bort är att sätta ett utanpåliggande takuttag och gå ut med kabeln genom sidan på det. Då kan du koppla inne i takuttaget och slipper en extra dosa.
Låter faktiskt snyggare att pilla med en dragavlastare till kroklampan i en kopplingsdosa. Dessutom kan jag inte ha en dosa precis på stället där sladden kommer ut för röret som sticker ut är av metall och det sitter någon form av takbricka där. Se tidigare bild.
 
D
KOPPLING2.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D
Vad tror ni om den här kabeln?

Det är en EKK/MMJ light 4G1,5

Brun och svart får fungera som tändtråd hela vägen från brytaren till kopplingsdosan i taket.


8873752461342.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
marklas
  • Laddar…
Kabeln som sådan funkar bra till ändamålet, men det är väldigt svårt att få en EKK (MMJ är den finska benämningen) snyggt monterad. Den är rätt sladdrig. En EKRK eller EKLK är lättare att få snygg. Om du drar kabel hela vägen från brytaren så bör du skala upp den större delen av sträckan som går i rör, så att höljet bara går in ca en dm i röret. Annars kommer det bli svårt att få in kabeln i röret och även att få ut den i framtiden. EKRK får inte dras i rör i vägg/tak, men uppskalad bör det vara OK.
 
D
Jag får helt enkelt känna lite på den i butiken. Tror en ganska mjuk kabel är bra med tanke på att det blir en liten vinkel från utloppet i taket till dosan.

Snap3.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Inte för att vara sån men det där kommer bli gräsligt fult (i mitt tycke). Kan du inte bila fram röret lite och ta bort takbrickan/kroken och sen sätta något direkt över utloppet. Till den korta biten du visar duger EKK bra, men den bör som sagt skalas i nästan hela sin längd som går i röret. En annan lösning är att ta en bit kabelskal från EKKn och trä på ledarna som kommer från röret, då slipper du skala många meter EKK.
 
D
mm jag uppskattar din uppriktighet. Jag kommer nog isf bli tvungen att få bort den där brickan med krok också. vilket innebär spackling, målarfärg, nyansskillnader (om jag inte ska ta hela taket) mm.
 
tommib
Inte då. Du sätter kopplingsdosan över....
 
D
Det blir en stor kopplingsdosa eller iaf 15x15. De jag hittat som ser ok ut är mindre. Tips?
 
tommib
Om du ska knacka bort så mycket är det värre. Dags att fundera på annan lösning? Kolla på föhöjningsring till ABB AKK13J. Om du inte har en helt enorm takbricka borde du kunna montera den över om du skruvar bort kroken. Sen sätter du ovan nämnda takuttag med extra uttag i, alt går ut med kabel genom sidan på förhöjningsramen
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.