Elektrikern ska i veckan sätta downlights i badrummet. Och jag måste lämna förslag på placering av dem.
Det är ett rätt litet badrum på 1,8x1,6. I det ryms en dusch, handfat och toalett. Jag har skissat lite på placeringar och här är en som jag tror är bäst.
Vad tror ni? Är det helt galet?
Det är ett rätt litet badrum på 1,8x1,6. I det ryms en dusch, handfat och toalett. Jag har skissat lite på placeringar och här är en som jag tror är bäst.
Vad tror ni? Är det helt galet?
Precis samma håller vi på med nu. Jag hade själv skissat upp liknande, men bad ändå elektrikern om förslag då det är dom som kan.
Tex ville de inte sätta spot så nära duschutrymmet utan istället sprida ut dem.
Så mitt tips är att höra med elektrikern!
Tex ville de inte sätta spot så nära duschutrymmet utan istället sprida ut dem.
Så mitt tips är att höra med elektrikern!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 659 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 659 inlägg
Belysning ovanför spegeln bör vara nära spegeln så att man får ljuset mellan spegeln och ansiktet även när man lutar sig något framåt. Med din föreslagna placering är det risk för att spotten hamnar ovanför eller bakom huvudet och då hamnar ansiktet i skugga.
Elektrikern säger att det är bra med fyra lampor i fyrkant. Men om ni säger att det är tillräckligt med två? En vid spegeln och en vid wc-stolen. Vill elektrikern bara tjäna pengar på att montera fler lampor än vad som behövs?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 339 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 339 inlägg
Oj det var lite aggressivt, kan vara så enkelt att han tycker olika än folk här. Du är kunden så du bestämmer såklart hur du vill ha det. Han rekommender nog bara det han tror skulle bli bäst.K Kristopher skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 075 inlägg
Jag har 4 spotar i ett badrum på 1,5x3 meter, och jag använder aldrig två av dem ...
Har två över spegeln som går på närvarosensor, och de är de enda som används ....
Har två över spegeln som går på närvarosensor, och de är de enda som används ....
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 659 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 659 inlägg
Hide-a-lite har en guide på sin webbplats och i den rekommenderar de en spot per 1,5 kvm golvyta, så med ca 3 kvm som i ditt fall bör det räcka med 2. Gäller förstås att det är spottar som sprider ljuset en del och inte bara skickar ut en smal ljusstråle.
Hide a lite, exakt modell vet jag inte.
Svårt att fota.
Svårt att fota.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder