Hej,

Eftersom jag varit inne i väggen så vet att den enbart sitter med lim på en träbit som är fastskruvad från rummet på andra sidan väggen. Och detta lim verkar nu ha släppt.

Vad kan jag göra för att fixera den? Gissar att man inte får dra en skruv genom dosan. Så mottager gärna andra godkända alternativ.

tommib
Dra åt dosskruvarna. Det kommer klämma fast dosan mot väggen med hjälp av apparaten (strömbrytaren).

Sopigt montage från början.

tommib tommib skrev:
Dra åt dosskruvarna. Det kommer klämma fast dosan mot väggen med hjälp av apparaten (strömbrytaren).

Sopigt montage från början.
Tyvärr kommer inte det hjälpa

tommib
Aha, trist läge. Jag hade förväntat mig att dosan skulle sitta fast med hjälp av stutsarna.

Är det ett nybygge? Är det ett alternativ att reklamera? Det är ju ett undermåligt montage från början.

Annars är det väl möjligt att sätta fast apparaten med skruv i hörnen men det ser ut att vara enkelgips, då kommer det fungera dåligt.

Eftersom väggen är målad så torde det inte vara allt för jobbigt att göra den korrekta lösningen, vilket är att såga ut en bit runt dosan, göra om montaget, gipsa, spackla och måla igen.

Jag hade dragit en skruv i botten och sedan lite eltejp eller en plastbit i botten på dosan. Välj en skruv med försänkt skalle som blir slät in emot dosan.
Rätt eller fel, bättre än en lös dosa.

• Gilla
Lennart 57 och 2 till
  • Laddar…
Byt dosan till en ROT-dosa?

Skruv i varje hörn på metall ramen.

Fel Dostyp, fel monterad är det hempul?

Om du inte vill öppna väggen och sätta rätt sorts dosa, så kan du prova att skruva fast brytaren i hålen i hörnen. Ser tveksamt ut om där finns något för skruvarna att bita i (enkelgips utan OSB under?).

Kan en prova med gipsmontageskruv (finns bla. på Jula). Man får skruva försiktigt så inte skruven drar sönder gängorna i gipset.

A AndersS skrev:
Jag hade dragit en skruv i botten och sedan lite eltejp eller en plastbit i botten på dosan. Välj en skruv med försänkt skalle som blir slät in emot dosan.
Rätt eller fel, bättre än en lös dosa.
Det kommer inte att fungera bra. Dosan har röranslutningar och klackar som gipset skall ”vila” på. När man då spänner dosskruvarna så kläms alltihopa omkring skivan så det sitter ordentligt fast. Om det inte klämmer på båda sidor av skivan så kommer brytaren inte sitta fast, den kommer alltid att glida runt lite.

H hempularen skrev:
Det kommer inte att fungera bra. Dosan har röranslutningar och klackar som gipset skall ”vila” på. När man då spänner dosskruvarna så kläms alltihopa omkring skivan så det sitter ordentligt fast. Om det inte klämmer på båda sidor av skivan så kommer brytaren inte sitta fast, den kommer alltid att glida runt lite.
Den satt fast med limmet tidigare, så två skruv med försänkt skalle borde hålla den på plats om träbiten i botten sitter fast. Säger inte att ts ska göra så, bara att jag hade gjort så under de förutsättningarna. Blir ju bara påverkan av tryck innåt, inget snurrande.

H hempularen skrev:

Om du inte vill öppna väggen och sätta rätt sorts dosa, så kan du prova att skruva fast brytaren i hålen i hörnen. Ser tveksamt ut om där finns något för skruvarna att bita i (enkelgips utan OSB under?).

Kan en prova med gipsmontageskruv (finns bla. på Jula). Man får skruva försiktigt så inte skruven drar sönder gängorna i gipset.
Vi är andra ägaren, första ägaren tog in elektriker för att byta ljuskälla, så får nog skylla på byggarna här (byggdes 2006).

Gipsskivan du ser är helt ny, som jag precis satt upp, spacklat, slipat och målat. Därav vet jag att den bara satt med lim i bakkant. Men eftersom det funkat så länge så dum som man är så gjorde jag inget åt det när jag var inne i väggen :(

Finns bara gips inget annat, inte ens en regel i närheten :(

tommib
Tja, då vet du ju vem du ska skylla på...
Uppsidan är att du uppenbarligen vet hur man spacklar, slipar och målar ;)

• Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
H hempularen skrev:

Felmonterad, suttit där sen det var nytt 2006.

Värt att försöka med skruv gissar jag

D Dilato skrev:
Byt dosan till en ROT-dosa?
Förslag på hur jag gör det utan att riva i väggen? :)

Ser ut att vara ganska mycket glapp, kan du få in byggskum genom springan? Då borde dosan fixeras

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.