14 118 läst · 22 svar
14k läst
22 svar
Domoticz, OpenHAB, Home Assistant...
Jag valde rpi med domoticz och aeon z - wave stick och 433mhz RFLink gateway. Funkar bra ihop. Använder man 433mhz fjärr så snappar RFLink gatewayen upp den oftast och byter status i appen. Jag är supernöjd. Enklare att komma igång än både home assistant och openhab.
// Pierre
// Pierre
Hej, jag skall precis börja min hemautomatisering och kommer antagligen ladda ner alla tre systemen för lite testande. Det har ju gått ca 6 månader sedan ni skrev senast. Någon sm har lust att uppdatera med sina vunna erfarenheter?
Tack
Tack
Jag kör openhab och är nöjd med det. Kör z-wave med aeotec z-stick och lite 433 sensorer via telldus net och allt funkar tillfredställande. Bytte från att köra openhab på min qnap nas till en win10 maskin och tycker allt funkar bättre. Styr även några hue-lampor via systemet. Är även nöjd med openhabs mobilapp.D DanLun skrev:
Att styra 433-kontakter via tellstick live api:t funkar men det är lite fördröjning i det hela. Kanske att tellstick core addonen funkar bättre, har inte testat.
Har inte testat home assistant så kan inte uttala mig om den. Kan inte ge nåt seriöst omdöme om domoticz heller men jag är övertygad om att openhab är bättre än den iaf.
Vad kommer du ansluta för enheter?
Har tellstick.net och z-wave enheten. Många Nexa väggkontakter, 2 Alexa Echo dots, whitings våg, netatmo regnmätare och ute/inne sensorer. Börjat titta på Philips Hue lampor lite smått. Såg att de kommer med nya lampor och ljuslister tydligen. Vill få ihop multi room ljud, ljus och sensorer. Tittar på IFTT och även Conrad Connect användare.S SloppyJoe skrev:Jag kör openhab och är nöjd med det. Kör z-wave med aeotec z-stick och lite 433 sensorer via telldus net och allt funkar tillfredställande. Bytte från att köra openhab på min qnap nas till en win10 maskin och tycker allt funkar bättre. Styr även några hue-lampor via systemet. Är även nöjd med openhabs mobilapp.
Att styra 433-kontakter via tellstick live api:t funkar men det är lite fördröjning i det hela. Kanske att tellstick core addonen funkar bättre, har inte testat.
Har inte testat home assistant så kan inte uttala mig om den. Kan inte ge nåt seriöst omdöme om domoticz heller men jag är övertygad om att openhab är bättre än den iaf.
Så set är en underbart blandad komplex värd att styra och ställa i. Mobilapp är viktigt för mig även om målet är att Alexa skall fatta allting i slutänden.
Tack för din feedback!
Vad som brister med openhab är deras interface habpanel som funkar bra på desktop men som är rätt värdelöst på mobila enheter.D DanLun skrev:Har tellstick.net och z-wave enheten. Många Nexa väggkontakter, 2 Alexa Echo dots, whitings våg, netatmo regnmätare och ute/inne sensorer. Börjat titta på Philips Hue lampor lite smått. Såg att de kommer med nya lampor och ljuslister tydligen. Vill få ihop multi room ljud, ljus och sensorer. Tittar på IFTT och även Conrad Connect användare.
Så set är en underbart blandad komplex värd att styra och ställa i. Mobilapp är viktigt för mig även om målet är att Alexa skall fatta allting i slutänden.
Tack för din feedback!
Medlem
· Stockholm
· 376 inlägg
SloppyJoe - det har gått en tid sedan du skrev detta inlägg och jag är nyfiken på hur det går för dig. Jag har en Win10-maskin igång 24/7 och vill komma igång med Z-wave på den. Just nu står jag och velar mellan OpenHab och Domoticz men det lutar åt OpenHab. Hittills har jag kör 433 MHz och Switch King där utvecklingen tyvärr helt avstannat. Jag har som många andra drösvis av 433 MHz-enheter liggande och vill köra dessa parallellt eftersom jag ändå har en Tellstick Duo.S SloppyJoe skrev:Jag kör openhab och är nöjd med det. Kör z-wave med aeotec z-stick och lite 433 sensorer via telldus net och allt funkar tillfredställande. Bytte från att köra openhab på min qnap nas till en win10 maskin och tycker allt funkar bättre. Styr även några hue-lampor via systemet. Är även nöjd med openhabs mobilapp.
Hur var det att komma igång med OpenHab på Windows? Har ni som provat några tips för att undvika några fallgropar?
Jag kör fortfarande samma setup med OpenHab på min win10 maskin och allt rullar på, dvs både min aeotec z-wave dongel, tellstick net och philips Hue brygga samt mobilappskoppling vilket gör att man kan styra sina enheter via telefonen oavsett om man är hemma eller ej.
Där jag hittills stött på problem är när jag skall uppgradera OpenHab. Eftersom jag konfigurerat alla enheter i GUIt så har jag inte skapat filer som definierar alla "Things" och detta gör det lite krångligare att gå från en version till en annan. Det finns en tutorial för hur man uppgraderar om man gjort som jag men den verkar kräva lite meckande och är nog inte så straight forward som tutorialen verkar ge sken av. Jag har å andra sidan inte lagt många minuter på att försöka fixa detta då version 2.3 som jag kör fungerar för mina behov just nu.
Jag har inte tittat något mer på varken domoticz eller home assistant då jag är så pass nöjd med det jag redan har.
Där jag hittills stött på problem är när jag skall uppgradera OpenHab. Eftersom jag konfigurerat alla enheter i GUIt så har jag inte skapat filer som definierar alla "Things" och detta gör det lite krångligare att gå från en version till en annan. Det finns en tutorial för hur man uppgraderar om man gjort som jag men den verkar kräva lite meckande och är nog inte så straight forward som tutorialen verkar ge sken av. Jag har å andra sidan inte lagt många minuter på att försöka fixa detta då version 2.3 som jag kör fungerar för mina behov just nu.
Jag har inte tittat något mer på varken domoticz eller home assistant då jag är så pass nöjd med det jag redan har.
Jag har kört Domoticz på WIN 10 i flera år. Allt rullade på, lätt att uppgradera. Nu har jag iof flyttat till en rpi eftersom jag inte längre hade annan anledning att rulla windows maskinen så var det lite onödigt mycket varmluft som skapades. Ska nämna att det är med aeon's z-stick. Nu har jag även börjat byta från z-wave till WiFi (Shelly) för nya enheter, mest pga nyfikenhet och att priset är så pass mycket bättre. Verkar som om shelly även är integrerat mot Openhab men inget jag har testat. Med Domoticz funkar de i alla fall bra.A Anders Johansson skrev:SloppyJoe - det har gått en tid sedan du skrev detta inlägg och jag är nyfiken på hur det går för dig. Jag har en Win10-maskin igång 24/7 och vill komma igång med Z-wave på den. Just nu står jag och velar mellan OpenHab och Domoticz men det lutar åt OpenHab. Hittills har jag kör 433 MHz och Switch King där utvecklingen tyvärr helt avstannat. Jag har som många andra drösvis av 433 MHz-enheter liggande och vill köra dessa parallellt eftersom jag ändå har en Tellstick Duo.
Hur var det att komma igång med OpenHab på Windows? Har ni som provat några tips för att undvika några fallgropar?