I dag kom grannen och undrade om jag inte skulle få klart på pannprojektet nå´n gång för han hade inte sett att det rök i skorstenen än, men jag eldade för fullt och höll på att ladda accen. När han såg vad det var jag eldade med höll han på att krevera; helrå dyngsur halvrutten tall blandad med mycket mosig björk.
Och det i en förugn kopplad till en Högfors oljepanna, han bara skakade på huvudet, konstaterande att det var precis som vanligt. Det ska inte gå men det gör det. Alltihop beror på efterbrännkammaren av egen konstruktion, så finns bara viljan kan man elda vad som helst med bra resultat och utan att kväva grannskapet.
 
jureit skrev:
Skäms inte det minsta! Tror nog att min teori håller såvida man inte har med en idiot att göra. Då faller alla teorier.
Din teori innefattade också en idiot får jag hoppas. ;D

jureit skrev:
Ibland kan man inte lösa tvister utan får leva med det, vilket jag tolkar som att ni försöker göra?
På sätt och vis. Vi ska flytta. Men inte på grund av pyreldarna. Mycket kan man acceptera att "leva med" när det gäller grannar, men att få sin inandningsluft förpestad för all framtid för att grannen ska spara lite pengar är inte något man ska behöva leva med.

...dock är det många som gör det, eftersom situationen oftast snabbt blir till en tvist. Man blir en förlorare hur man än gör. Fysiskt eller psykiskt... välj! :-/

 
framerate skrev:
Mycket kan man acceptera att "leva med" när det gäller grannar, men att få sin inandningsluft förpestad för all framtid för att grannen ska spara lite pengar är inte något man ska behöva leva med.
Man börjar ju fundera var skon klämmer?
Är det för att grannen försöker spara pengar?

Är det intressant i sammanhanget?

Räckte det inte med att det rykte?
 
Koldioxid är inte den starkaste växthusgasen, andra växthusgaser som släpps ut vid vedeldning är organiskt bundet kol, metangas (CH3) och den värsta av dom alla lustgas (N2O) som bildas när man eldar med luftunderskott
Vedeldning ökar inte växthuseffekten eftersom växterna omvandlar koloxiden till ved + syte
Stämmer om eldningen görs i samma geografiska område där växterna frdas.

Men om man importerar en massa pellets från Ryssland och eldar upp dessi i t ex Malmä så okar växthuseffekten i Malmöområdet och Sverige bör inte få tillgodoräkna sig denna pelletsenergi som 'grön energi'

 
Sarastro skrev:
Stämmer om eldningen görs i samma geografiska område där växterna frdas.

Men om man importerar en massa pellets från Ryssland och eldar upp dessi i t ex Malmä så okar växthuseffekten i Malmöområdet och Sverige bör inte få tillgodoräkna sig denna pelletsenergi som 'grön energi'
Nej det är tyvärr inte en korrekt beskrivning
Växthusgaserna har inget att göra med var man eldar, tyvärr är det så att eldnings"proceduren" ger ett extra tillskott av växthusgaser förutom den så kallade naturliga koldioxidcykeln.

De gaser jag beskrev har inget att göra med var veden har producerats

Som exempel ser den kemiska reaktionen för bildande av lustgas enligt nedan
2N2+ O2=2 N2O
dvs vanlig kvävgas i vår omgivning bildar  lustgas vid luftunderskott och hög temperatur
 
Sån är verkligheten, en myndighetsperson kan inte göra fel, så är det bara. Passa på att dokumentera händelser av det slaget med bild och tidpunkt, du vet inte när du kommer att ha användning för den informationen men ett är säkert, användning får man av dylik information förr eller senare och jag talar bara av egen erfarenhet. Jag tänker inte precisera mig mer än så då jag förmodligen gör mig skyldig till "förtal", läs sanningen.
 
Robert K skrev:
Man börjar ju fundera var skon klämmer?
Är det för att grannen försöker spara pengar?

Är det intressant i sammanhanget?

Räckte det inte med att det rykte?
Det är för att grannen ska spara pengar som jag och min familj får stå ut med röken från den lilla kaminen som puffar ut sina pyrande rökdimmor även dagar i Juni då det är under +15 grader ute. (Hänga ut tvätt går inte.)

Eftersom jag vet anledningen så inser jag hur svårt det är för dom att sluta.

För grannen är besparingen lätt viktigare än min lilla familjs hälsa och trivsel.

Kan grannen elda utan rök och spara en miljon kronor om året så blir ingen gladare än jag.

Never mind... vem försöker jag övertala anyway. Ansiktslösa alias i cyberspäjs. Whats the point? Vi kommer ju alla att dö ändå en dag. Vill dock kunna stryka grannens rök som en möjlig anledning för egen och familjens del. Det är allt...
 
Hansson28 skrev:
Hände en lite rolig grej i dag när jag var ute och köre in ved..

Min panna gick för fullt, Plötsligt började det lukta rök som fasen.
Det var grannen som har tänt i sin "panna" Hos han var rök pelaren ca 10m hög med grå blå rök, röken försvann ej utan bredde ut sig över min äng. Hos mig är rökpelaren från skorstenen max 2m sen försvinner röken. Kan nämnas att grannen sitter i Miljö- och hälsoskyddsnämnden ::)


Här är en bra artikel
[länk]
Bra artikel!
Undrar hur en pyreldad liten kamin står sig i jämförelse? Den är förmodligen ännu farligare än en gammal panna.

 
Problemen med vedeldning i villakvarter beror ju på dålig kunskap om lagring/hantering av veden eller som nämts pyreldning som beror på fel utrustning oftast. Modern panna med tank, eller annan väl fungerande utrustning som inte behöver pyreldas är ju en förutsättning.

Har pratat med några grannar som brukar lägga gatan i dimma. Den ena har en gammal kombipanna som ryker för jäkligt när den tänds upp och sedan stryps ordentligt, blir väl så om pannan är på 25 kw och man vill ha 3-4 kw kontinuerligt. Han är inte alls intressérad av att byta utrustning.

En annan granne har modern vedanläggning men veden blir aldrig lagrad, det som ska användas till vintern blir i bästa fall färdigt samma höst. Har varit vänlig att upplysa om att helst ska veden lagras en säsong innan den eldas. Tror bara att han begriper att veden ska vara huggen och klyvd innan den får plats i pannan.

Till saker man får tåla hör väl skrikiga ungar eventuellt hundar och någon katt men inte dålig inomhusluft för att folk inte bergriper hur man eldar. Men därifrån till att anmäla en granne är ju ändå en bit... 8)
 
Anonyma brev borde ju fungera om man inte vill stöta sig med grannen.
Skicka med en folder på hur man eldar och hur störande det är för grannarna.....och ett "hot" om anmälan/eldningsförbud ;-)
 
Det verkar som om det borde finnas tjusiga broschyrer som talar om hur man bör elda, gärna med tal om det ekonomiskt fördelaktiga i att elda rätt, och kanske också med uttalanden från kändisar om hur de eldar.

Så kunde man beställa sådana broschyrer till sina grannar, med en förtroendeingivande avsändare.

På så sätt har man inte stött sig med grannarna.

Vem som skulle vilja bekosta något sådant har jag ingen aning om.

/EB
 
Broschyrer? slå upp "vedeldning" på nätet så hittar du mycket nyttigt och utskrivtsbart ;) .
Det där med förluster kan faktisk vara något som biter på dom som eldar slarvigt/oekonomisk. Där finns det pengar att spara om man brukar köpa ved. Är veden gratis så kanske ca 25% minskning av arbetsinsatsen och minskad risk för skorstensbrand kan vara motiverande?
Lycka till!
gaia
 
Det sägs att torr ved ska ha en fukthalt på 18-20%, torrare går inte att få om den förvaras i en oisolerad vedbod utan värme, veden brinner iofs rätt bra då vid den fukthalten och inte heller så mycket rök. Men nu har jag lastat in ved (som jag högg i fjol) i garaget (18-20 grader varmt) Mätte den veden idag och den håller 7% i fukthalt ;D ;D motsvarande möbeltorrt virke ;D ;D Kan bara tillägga att den veden brinner extremt bra, ingen rök och den ger väldigt mycket mer värme.
 
Min ved torkas 2 år utomhus + 7 månader i källaren där 12 - 15 grader råder. Har inte mätt någon fukt, men den brinner bra och nån rök syns inte till...
 
I vinter eldar jag inte med torr ved, jag har en fukthalt på gud vet vad men den är blöt och halvrutten. Det är sk. saneringsved bestående av gamla vindfällen som har legat alldeles för länge och som markägaren blev ålagd att ta bort. Eftersom han eldar olja så fick jag ta rätt på den så den är direkthuggen "från stock till panna". Med rätt utrustning och lite klurande går det att elda även den utan att det syns nå´n rök, och pannan brinner så det bara dånar om den. Jag laddar 3000 liter från 35 till 95 grader på 7 timmar så jag vet inte hur många kilowatt jag trycker ur pannan. Det är en förungnseldad Högfors oljepanna som ska vara på 50 kW på olja och 27 kW på ved.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.