62 235 läst · 292 svar
62k läst
292 svar
Dolt fel eller ej?
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 874 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 874 inlägg
Ta kontakt med t.ex. Villlaägarrnas juridiska avdelning för att få juridisk hjälp. Är du inte medlem så bli det, då får du hjälp med juridiska råd gratis. Hallo konsument kan också vara värt att ringa.P Peter Petterson skrev:Köpt nytt hus,
Sekelskiftsvilla med 3 inredda plan + källare.
Besiktningsprotokoll anmärkning spolning på översta våningen ur funktion.
Frågar säljarna vid 2 olika tillfällen om vad felet är och varför toaletten på översta plan är avstängd, Får svaret att toalettstolen står o rinner och att spolknappen krånglar. Dom har stängt av den toaletten därav. Finns 3 vittnen som är redo på att vittna under ed på säljarens lugnande förklaring.
Spolade i handfatet som finns på översta planet och godtog/trodde på säljarna vad denna sa om toalettstolen.
Vi får tillträde anlitar rörmokare för att byta toastolen, Detta görs och allt är frid o fröjd tills vi kommer ner i källaren och upptäcker en stor pöl med vatten vid huvudstammen.
efter 20 timmars felsökning där vi brutit upp golvet på översta våningen samt slitsen på nedersta våningen konstaterar vi att vid renovering av mellanvåningens toa/dusch utrymme har man misslyckats med att koppla avloppet korrekt och att det är förskjutet vilket gör att vattnet man spolar från översta våningen rinner utanför rören, Det krävdes att man gick med kamera i stammen vid den borttagna toalettstolen och kontrollerade alla skarvar extremt noga o länge för att hitta bekymmret.
Är det värt att bråka om detta och dra det vidare då säljaren inte vill ta något ansvar utan hänvisar till sin dolda fel försäkring.eller är det bara att bita i det sura och riva toaletten/duschen för egna medel o ta det som läropeng att aldrig lita på någon oavsett vad?
men vad tror du det skulle kosta att ta upp slitsen från utsidan då och laga röret?P Peter Petterson skrev:Jag har ju svarat dig, skicka över dom hantverkare som gör jobbet för 30 000 sek så får du 30 000 sek i bonus och som tack för hjälpen efter besiktning och godkänt resultat.
jag har absolut inga problem med det. Men du tar inte erbjudandet utan fortsätter bara med ditt ordbajseri och irritera med orelevant skitsnack
Gör man det har du ju fungerade wc, precis som du köpt.
kan ju omöjligt vara mer en 1 veckas jobb eller hur?
Som jag skrev, Skicka över hantverkare som fixar biffen för dom 30.000 sek du uppskattade kostnaden till så får du 30.000 sek till av mig som bonus och tack för hjälpen efter godkänd besiktning.A Aunty skrev:
Tar du inte detta så ta o far ur tråden och ställ dig o skäms. Det enda du bidrar med är lögner,falska uppgifter och toalt värdelösa antagelser hitintills.
Vad är det du skall ha godkänt? Finns väl inga krav på att ett gammalt badrum skall vara ”godkänt”P Peter Petterson skrev:
Jag kom bara med ett förslag på en kanske enkel åtgärd. Men är hela slitsen murken och behöver fixas så är det så klart ett annat projekt.
Behövs väl egentligen inget tätskikt utanför duschen. Är rent hysteriska krav på moderna badrum som så klart driver upp priset något enormt.
Men oavsett detta så har säljaren ljugit för dig om varför toan var avstängd. Det är så klart en annan fråga.
Endera fixar du problemet på enklast möjliga vis eller så driver du en rättslig process. Valet är ditt, jag kom med ett förslag på åtgärd som jag skulle gjort själv.
Nja, hur man kan åtgärda problemet, och vad det kan kosta, är ju ganska relevant för om man kan/bör driva frågan vidare.K Kalbygge skrev:
Det påverkar ju hur mycket man kan kräva i ersättning, och därmed om det blir lönt att driva ärendet vidare.
Sen har ju det hela urartat i en del fånig pajkastning, men...
GoC skrev:Vad är det du skall ha godkänt? Finns väl inga krav på att ett gammalt badrum skall vara ”godkänt”
Jag kom bara med ett förslag på en kanske enkel åtgärd. Men är hela slitsen murken och behöver fixas så är det så klart ett annat projekt.
Behövs väl egentligen inget tätskikt utanför duschen. Är rent hysteriska krav på moderna badrum som så klart driver upp priset något enormt.
Jaha nu kom undanflykterna. Var ju hur simpelt som helst detta tyckte du ju.
Det som skall godkännas är ju reparationen och hela konstruktionen så mina barn samt jag o fru slipper bli sjuka av svartmögel odyl, Men det kanske inte är så noga?
tror du mycket väl vet att det kostar noll och ingenting att åtgärda detta felet och du köpt ett hus med mer fel än du räknat med och försöker få igenom en renovering som dolda fel.P Peter Petterson skrev:Som jag skrev, Skicka över hantverkare som fixar biffen för dom 30.000 sek du uppskattade kostnaden till så får du 30.000 sek till av mig som bonus och tack för hjälpen efter godkänd besiktning.
Tar du inte detta så ta o far ur tråden och ställ dig o skäms. Det enda du bidrar med är lögner,falska uppgifter och toalt värdelösa antagelser hitintills.
om jag överdriver:
riva: 8 timmar
VS: 8 timmar
Snickeri: 8 timmar
Mura 8 timmar
totalt 32 timmar á 600kr = ca 20 000
material:
fog, trä, rör, isolering: 10 000kr
Hyresmaterial:
ställning: 10 000kr
totalt: 20 000 + 10 000 + 10 000 = 40 000kr
vad är fel med denna uppskattning menar du?
skulle snarare säga att det är för mycket timmar
"Sen har ju det hela urartat i en del fånig pajkastning"Kilrain skrev:
Ja, det gör det i varenda längre tråd överallt på hela nätet. Det är också ofta samma konton lokalt.
Mata inte trollen eller man skall inte svara dem.
Inte ens räkna rätt på din egna idiotiska uppställning klara du.A Aunty skrev:tror du mycket väl vet att det kostar noll och ingenting att åtgärda detta felet och du köpt ett hus med mer fel än du räknat med och försöker få igenom en renovering som dolda fel.
om jag överdriver:
Mura 8 timmar
material:
Hyresmaterial:
totalt: 20 000 + 10 000 + 10 000 = 30 000kr
Mantimmar 20,000
material 10,000
Hyresmaterial 10.000
Totalt 40.000 men du kanske är en storprutare o får igenom 25% rakt av hos alla så du hamnar på 30.
Som jag tidigare skrev, Roddar du ihop denna reparation för 30K så får du 30 för besväret. Jalla sätt fart o bevisa att du har rätt.
men säg istället varför det ska kosta så mycket mer än 40 000 tusen eller 30 tusen ?P Peter Petterson skrev:Inte ens räkna rätt på din egna idiotiska uppställning klara du.
Mantimmar 20,000
material 10,000
Hyresmaterial 10.000
Totalt 40.000 men du kanske är en storprutare o får igenom 25% rakt av hos alla så du hamnar på 30.
Som jag tidigare skrev, Roddar du ihop denna reparation för 30K så får du 30 för besväret. Jalla sätt fart o bevisa att du har rätt.
Nej, det är en för låg summa och det vet du. Men du fick ju dina minuter i rampljuset för det är väl det det handlar om. Riva en sträng av tegel på utsidan, göra jobbet och sedan sätta tillbaka samma tegel så att åtgärden inte syns är inget man klämmer fram ur ett troll på ett forum. Nu, snackar vi skickliga yrkesmän som jobbar försiktigt och metodiskt. Det kostar!A Aunty skrev:tror du mycket väl vet att det kostar noll och ingenting att åtgärda detta felet och du köpt ett hus med mer fel än du räknat med och försöker få igenom en renovering som dolda fel.
om jag överdriver:
Mura 8 timmar
material:
Hyresmaterial:
totalt: 20 000 + 10 000 + 10 000 = 30 000kr
haha, så du menar att en murare inte klarar det på 2 hela dagar?K Kalbygge skrev:Nej, det är en för låg summa och det vet du. Men du fick ju dina minuter i rampljuset för det är väl det det handlar om. Riva en sträng av tegel på utsidan, göra jobbet och sedan sätta tillbaka samma tegel så att åtgärden inte syns är inget man klämmer fram ur ett troll på ett forum. Nu, snackar vi skickliga yrkesmän som jobbar försiktigt och metodiskt. Det kostar!
inte ta upp en kvadratmeter tegel och sedan sätta igen det på 16 timmar?
Varför skulle ni bli det. Du skrev ju tidigare ”Kontrollerat inspektionsluckor osv utan att hitta antydan till fukt samt samt frågat säljaren rakt ut varför toalett på plan 3 är avstängd och fått lugnande besked om detta”P Peter Petterson skrev:
Om nu avloppsröret inte läcker efter en reparation, varför skulle ni då bli sjuka ? Lär ju varesig bli svartmögel eller annat mögel om inte avloppsröret läcker då ni använder toan på tredje våningen. så vad är det som skall bli ”godkänt”. De gamla badrummen lär oavsett inte ha tätskikt som motsvarar dagens krav.
A Aunty skrev:
Jag säger inte att du har fel, Jag ber dig bevisa att du har rätt och jag är villig att betala dig fina pengar för att lösa detta problem åt mig.
Vad väntar du på, Jalla sätt fart och bevisa för hela forumet vilken hjälte du är o få grymt bra betalt för besväret!!
bra att du insett att du har fel iafP Peter Petterson skrev: