Fick detta svar från försäkringsbolaget idag;

"Hej xx,

Ser att det finns en notering i överlåtelsebesiktningen om sprickor i fasaden.
Har detta varit uppe under köpteprocecen?
Har man åtgärdat sprickor som noterades i överlåtelsebesiktningen?

Om ja, har ni kommit överens om något?

Tacksam om du kan besvara på dessa frågor.

xxxxxx

Skadereglerare"

Vad tycker ni att jag ska svara på detta?
Kan tillägga att sprickorna som var med i överlåtelsebesiktningen från 2019 inte togs upp särskilt i köpekontraktet eftersom de var så "ringa". Besiktningsmannen tog upp dem, men fanns ju ingen anledning att gå vidare med fördjupad undersökning.
Att åtgärda sprickorna var ju inte aktuellt heller eftersom de mest var kosmetiska hairliners på 0,2 mm.

tack på förhand!

G Gabsson skrev:

"Hej xx,

xxxxxx

Skadereglerare"

Kan tillägga att sprickorna som var med i överlåtelsebesiktningen från 2019 inte togs upp särskilt i köpekontraktet eftersom de var så "ringa". Besiktningsmannen tog upp dem, men fanns ju ingen anledning att gå vidare med fördjupad undersökning.
Att åtgärda sprickorna var ju inte aktuellt heller eftersom de mest var kosmetiska hairliners på 0,2 mm.

tack på förhand!
Det är bara konstatera att de ytsprickorna (torksprickor?) enligt besiktningsmannen inte var något att gå vidare med utan klassades som ofarliga/naturliga. Påpeka mycket tydligt att felen som uppstått är på en annan fasad där inga spår av skador fanns vid besiktningen.

• Gilla
nordstrommm och 1 till
  • Laddar…
G Gabsson skrev:

"Hej xx,

xxxxxx

Skadereglerare"

tack på förhand!
Det svar som ni ger får nog stor påverkan på processen. Därför kan ni redan nu överväga att söka stöd, till exempel av en kompetent jurist. Man kan nog gissa att försäkringsbolaget försöker hitta en väg ut. Ni kan välja att ge ett mer argumenterande svar enligt förslaget ovan. Men tänk på att även om skadorna inte är på samma fasad så kan bolaget hävda att det var en indikation på problem. Ni kan också välja att ge ett mer kort sakligt svar utan att gå in på argumentation.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
K klimt skrev:
Det svar som ni ger får nog stor påverkan på processen. Därför kan ni redan nu överväga att söka stöd, till exempel av en kompetent jurist. Man kan nog gissa att försäkringsbolaget försöker hitta en väg ut. Ni kan välja att ge ett mer argumenterande svar enligt förslaget ovan. Men tänk på att även om skadorna inte är på samma fasad så kan bolaget hävda att det var en indikation på problem. Ni kan också välja att ge ett mer kort sakligt svar utan att gå in på argumentation.
Kan en argumentation stjälpa mer än hjälpa skulle du säga?
Jag har författat ett dokument på 3 sidor där jag försöker argumentera på ett sakligt sätt.
Återkommer imorgon. Har även bett besiktningsmannen lägga till i besiktningsutlåtandet att det är mycket svårt att som köpare upptäcka bakomliggande putsskador.

Skärmbild av ett textdokument med röda överstrykningar och anteckningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmdump av en textdokument som diskuterar byggprojekt och fasadskador, med överstrukna personuppgifter.
Skapa konto

G Gabsson skrev:
Kan en argumentation stjälpa mer än hjälpa skulle du säga?
Jag har författat ett dokument på 3 sidor där jag försöker argumentera på ett sakligt sätt.
Återkommer imorgon. Har även bett besiktningsmannen lägga till i besiktningsutlåtandet att det är mycket svårt att som köpare upptäcka bakomliggande putsskador.
Det är inte enkelt att säga vad som är bäst förhandlingsteknik. Det kan vara så att man genom omfattande argumentation visar alla sina kort som ger en på sikt svagare position. Men det behöver inte vara så. En medelväg kan vara att ge korta sakliga svar på frågorna och sedan ha en djupare argumentation i kommande diskussioner. Ert avgörande.

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Skärmdump av ett textdokument som beskriver hairlines och sprickor i putsfasader och hur de bedöms av en besiktningsman.

Skärmdump av en text som beskriver granskning av sprickor i en bostad och påföljande radonmätningar.

har nu fått denna komplettering från besiktningsmannen.
vad tycker ni är det till min för- eller nackdel?

Någon som kan något om krympsprickor?

Dokument med rubriken "FASTIGHETSBETECKNING" där text avser reklamation av fasadrenovering och besiktning som påvisar krympsprickor.
Skapa konto

Nu har jag inte tid att läsa allt just nu. Men min reflektion är nog att i detta läge hålla sig till kort svar, absolut inte 3 sidor.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
G Gabsson skrev:
har nu fått denna komplettering från besiktningsmannen.
vad tycker ni är det till min för- eller nackdel?

Någon som kan något om krympsprickor?

[bild]
"Fördelen" för dig är att besiktningsmannen bedömt det som torksprickor (och ännu bättre om de fortfarande är likadana). Om han gjort fel bedömning enligt FB så ska du reklamera besiktningen.

Jag tycker att du ska få med från besiktningsmannen att det inte går att se att arbetet är bristfälligt om skadorna ännu har uppstått vilket var fallet vid besiktningen.

A Autodidak1 skrev:
"Fördelen" för dig är att besiktningsmannen bedömt det som torksprickor (och ännu bättre om de fortfarande är likadana). Om han gjort fel bedömning enligt FB så ska du reklamera besiktningen.

Jag tycker att du ska få med från besiktningsmannen att det inte går att se att arbetet är bristfälligt om skadorna ännu har uppstått vilket var fallet vid besiktningen.
Jag har ett skriftligt utlåtande (mail) från besiktningsmannen att skador i puts är mycket svårt att upptäcka.

Jag har nu bett besiktningsmannen om väldigt mycket, vet inte om han vill ändra igen!

Kan tillägga att de sprickor som är med i besiktningsprotokollet ser likadana ut idag, dvs de har inte förvärrats.

Krympsprickor uppstår väl under själva tork/härdningsfasen och borde vara plastiska. Kan man idag göra en ny puts som är helt helt fri från krympsprickor? Jag tycker att alla fasader (även nya) har små små sprickor.

P
G Gabsson skrev:
Köpeskillingen var 5.0msek. Jag skulle säga att huset hade kostat 4.6 msek med en fasad i dåligt skick. Det är ju inte så att vår fasad faller ihop imorgon, men livslängden är avsevärt förkortad.
Jag är helt inne på ditt spår och har respekt för processen. Jag tycker dock om att driva liknande processer och att grotta ner mig i juridiken. Besiktningsmannen har faktiskt sagt att han kan formulera om sig och att skadan inte hade gått att upptäcka vid originalbesiktningen. Det är nämligen samma besiktningsman som lät utföra originalbesiktningen av huset 2019 och nu även besiktningen på skadorna 2021.
Han vill väl rädda sitt eget skinn.
Det låter som en rätt korkad besiktningsman.
Han har i ett protokoll från 2019 skrivit att det fanns små sprickor men att när han gör en ny besiktning 2021 finns tydliga skador på samma ställen, men de har inget att göra med sprickorna från 2019 ?

P Peter787 skrev:
Det låter som en rätt korkad besiktningsman.
Han har i ett protokoll från 2019 skrivit att det fanns små sprickor men att när han gör en ny besiktning 2021 finns tydliga skador på samma ställen, men de har inget att göra med sprickorna från 2019 ?
@Peter787
Jag tror du missuppfattat.
De skador som upptäcktes under originalbesiktningen 2019 är idag 2021 intakta. De har inte förvärrats.
De "nya" skadorna har uppstått på andra fasadsidor eller helt nya ställen.

Mitt resonemang är ju som ni förstått att dessa originalsprickor och de nya bomskadorna har inget samband med varandra.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Och nu svar från Finja.
Jag frågade explicit vad de anser om de sprickor som fanns från originalbesiktningen 2019. Alltså de två hårtunna sprickorna.
Skärmdump av e-post från Finja Betong med teknisk support gällande sprickor på puts.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.