mexitegel skrev:
I vilken byggstandard eller regel står detta skrivet, att man inte får bygga in dosor? Att man inte ska göra det framgår ju av sin egen rimlighet men det hjälper ju inte alltid...
Se högre upp!

Mikael_L skrev:
Jag tror på dig

Jag tror på dig

Sant, men behöver inte nödvändigvis vara dolt fel ändå.

Jag tror på dig

Sant, men detta har absolut inget att göra med dolt fel eller inte. Det skulle kunna vara en rent polisiär fråga (eller åklagare). Men är noll och intet värt vid en stämning enlig jordabalken.

Sant, men ungefär samma som ovan.

OK

Nja, om man inom den normala undersökningsplikten kan se tecken på att något skumt verkar föreligga så får man ju en utökad undersökningsplikt. Och det kan innebära att man egentligen får lov att riva lite. Eller om säljaren inte medger lov för detta så måste man som köpare ta höjd för detta och betala mindre.
Det är ju t.ex. ganska vanligt att man vid besiktningen av ett hus tar upp något hål genom golvet på ett undanskymt ställe för att fuktmäta och lukta lite. Främst då i 70-talshus med platta på mark som är känd riskkonstruktion.
Säljaren kan ju vägra, men riskerar ju sämre betalt då.

Jag tror att det är avhängigt ifall om att t.ex. en erfaren elektriker som skulle få t.ex. 2-4 timmar på sig att besiktiga elanläggningen skulle ha upptäckt eller inte upptäckt att det verkar vara något skumt.

Om det är värt att strida om beror ju också väldigt på vad du har för kostnader för felen.
Är det en halv miljon så ska man förstås vända på alla stenar. Är det en kostnad på säg 10tusen så ska man givetvis inte strida för det. Iaf inte med advokater och domstol. Man kan ju prova att bara rikta ett krav och kolla om det räcker.
Till att börja med, tack för utförligt svar!

Om man inom den normala undersökningsplikten kan se tecken på att något skumt verkar föreligga så får man ju en utökad undersökningsplikt. Kunde inte se tecken på detta då det ju sitter dosor högt upp på väggarna. Såg helt korrekt ut.

Om det är värt att strida om beror ju också väldigt på vad du har för kostnader för felen.
Är det en halv miljon så ska man förstås vända på alla stenar. Är det en kostnad på säg 10tusen så ska man givetvis inte strida för det. Iaf inte med advokater och domstol. Man kan ju prova att bara rikta ett krav och kolla om det räcker.
Har pratat med en elektriker. Han uppskattade att arbetet för att ta ner 13 tack och sätta upp de samma med taklister och allt skulle gå på ca 80.000 kr.

Har dessutom startat en tråd i el-forumet för att hitta en lösning där jag själv kan leta mig fram till vart dosorna är och då borra upp håll för dessa.

Vill/orkar alltså egentligen inte ta strid för detta, utan vill lösa det själv. Kan jag inte lösa det själv och det medför en stor kostnad för mig så kanske jag tar strid för det!

Plåthuset skrev:
Normalt krävs inte att man gör ingrepp i fastigheten (river tak/vägger) för att upptäcka fel, så långt har du rätt. Det intressant är dock om det har funnit anledning att utföra en fördjupad undersökning, exempelvis för att en sakkunnig person skulle ha förstått att dosorna satt på fel ställe eftersom de inte gick att hitta någon annan stans? Eller annorlunda uttryckt; hade ni anledning att misstänka att något var fel även om ni inte kunde konstatera det direkt?
Nej, inte som lekman. Har däremot under åren jag bott här lärt mig otroligt mycket mer än vad jag kunde den dagen vi var och tittade på huset.

roland53 skrev:
Bortsett från fel eller inte, så kan man väl inte lasta en elektriker för eller ifrågasätta hans behörighet om innertaket har kommit till efter elinstallationen??? :confused:
Innertaket lär ha kommit dit i samma veva. Dock så kan ju självklart elektrikern ha gått hem när snickaren började. Bör inte säljaren av huset i så fall kunna ställa detta emot snickaren?!?

Autodidak1 skrev:
Tror inte det är någon chans. Avsaknad av dosor borde varit en varningssignal. El kan vara utfört av behörig, men snickare byggt igen efteråt. Men det viktiga är att man borde sett något vid besiktningen som föranleder vidare undersökning. En elektriker hade upptäckt problemet på mycket kort tid.
Det är ju inte avsaknad av dosor, det finns ju dosor högt upp på väggarna!

Mikael_L skrev:
Ja det skulle vara intressant att veta hur en domstol skulle hantera detta.

Det går ju att tänka sig att man börjar med att titta om det ens är ett fel, ty annars är det väl ganska meningslöst att fundera på resten (om det är dolt, typ).

Och det är inte alls självklart att man kan komma fram till att det ens föreligger ett fel, kan jag tänka.
Elinstallationsreglerna SS436 40 00 utg 2
513 Åtkomlighet
513.1 Allmänt
Materiel, inklusive ledningssystem, ska vara ändamålsenligt och överskådligt anordnad och utförd så att dess viktiga delar är lätt åtkomliga för betjäning, inspektion och underhåll. Montering av materiel i höljen får inte betydligt nedsätta möjligheten att utföra betjäning, inspektion och underhåll.

Byggherren har ansvaret att bygg-regler efterföljs som någon tidigare skrev...

hsd
Ta in en elektriker för besiktning

Detta blir ett småmål och då får du stå för kostnader för juridiskt biträde själv även om du vinner. Det är ett småmål för att säljaren kommer att hävda att det räcker med att ta upp hål i innertaket där dosorna sitter (lokaliseras med elsökare) och så sätter man en inspektionslucka där. Kostar knappast så du kommer upp över småmålsgränsen. Hitta dosorna själv och sätt luckor och släpp ärendet, inte värt att bråka om. Är du så här känslig kommer livet som husägare att bli jobbigt.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
hsd skrev:
Ta in en elektriker för besiktning
Redan gjort, han dömde ut det... Men för åtgärd behövde han få ner innertaken (snickare). Uppskattad snickarkostnad 80.000 kr, uppskattad elektrikerkostnad 13.000 kr...

Anders_Nilsson skrev:
Detta blir ett småmål och då får du stå för kostnader för juridiskt biträde själv även om du vinner. Det är ett småmål för att säljaren kommer att hävda att det räcker med att ta upp hål i innertaket där dosorna sitter (lokaliseras med elsökare) och så sätter man en inspektionslucka där. Kostar knappast så du kommer upp över småmålsgränsen. Hitta dosorna själv och sätt luckor och släpp ärendet, inte värt att bråka om. Är du så här känslig kommer livet som husägare att bli jobbigt.
Detta är min förhoppning. Har startat en tråd i el-delen där jag söker råd om hur JAG ska avhjälpa felet...

hsd
Bluff skrev:
Redan gjort, han dömde ut det... Men för åtgärd behövde han få ner innertaken (snickare). Uppskattad snickarkostnad 80.000 kr, uppskattad elektrikerkostnad 13.000 kr...
Fick Du papper på det eller var det muntligt

Anders_Nilsson skrev:
Det är beloppet i stämningsansökan som är avgörande för om det blir ett småmål eller inte, inte säljarens eventuella invändningar. Om köparen skulle stämma säljaren på 80.000 kronor bedöms fallet enligt normala regler för fördelning av rättegångskostnader.

Tjaaa. Som sagt detta skulle ju kunna tänkas vara ett riktigt dolt fel. OM det inte fanns något annat som motiverade att man tar in en fackman för kontroll av elen. Att el inte ingår i en överlåtelsebesiktning eller dolda fel försäkringar betyder inte att den inte ingår i undersökningsplikten.

Om elen i sin helhet är omgjord nyligen (nyligen svårdefnierat, men kanske 5 år). Då bör man som köpare kunna förvänta sig att den är OK. Och om en normal undersökning inte ger vid handen att något skulle kunna vara fel, så bör man inte behöva anlita en fackman för en djupare undersökning. Men "normal undersökning", kan betyda något väldigt grundligt. Det kan räcka med ex. en fult klamrad kabel, så skall du anta att det kan vara hempul, och ordna med en fördjupad undersökning.

hsd skrev:
Fick Du papper på det eller var det muntligt
Muntligt!

Blir det allvar av det så tar jag självklart in offert från ett par fackmän...

Bluff skrev:
Gjorde en vanlig besiktning, ingen el. Visste inte att el inte ingick i detta (inte säljaren fel).
Det vet du kanske redan, men huruvida man gjort en besiktning eller ej påverkar inte ett dolt fel. Det blir däremot betydligt enklare att styrka att man uppfyllt sin undersökningsplikt om man har gjort en.

• Gilla
Bluff
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.