Hej!
Jag och min fru köpte våran första villa 2020.
Denna villa har en torpargrund som vi ej kunde besikta då luckan till krypgrunden var igenmurad samt att luckan inifrån var igensatt och övertäckt med nytt undergolv samt golv.

Förra veckan öppnade vi ett hål i hallen för att vi skulle påbörja en renovering utav köket och behövde komma ner i krypgrunden för att kunna flytta på avlopp osv.

Säljaren har inte påtalat någonting om att en utav bärlinorna är extremt dåligt och har haft behov utav att bli uppstöttad.
Dom har iallafall stötta upp bärlinan som är dålig med en regel och det är inte utfört korrekt då, ''stöttorna'' till den nya ''bärlinan'' stått direkt på sten under marken utan något kapilärbrytande skikt samt att den borde varit kraftigt underdimesionerad.
Tror ni att detta går att klassa som dolda fel?

Badrummet blev renoverat 2012 och efter renoveringen så har dom lämnat massa träspill och all gammal trossbotten på marken i krypgrunden - det syns då det är ny trossbotten under badrummet.Detta har orsakat mögelpåväxt på marken samt att fukten på marken har haft någonting att binda sig fast vid. - är detta något som man kan kräva att man skulle ha fått reda på?

Och även i besiktningspapprena så står det att villan hade självdrag vilket inte stämmer då föregående ägare har murat igen hålen i murstocken. så tekniskt sätt så hade vi ingen ventilation alls.
Detta var inget som säljaren hade meddelat oss om.
Tror ni att detta går att klassa som dolda fel?

Källaren tar in vatten vid stora nederbörder , detta hade också föregående ägare problem med, däremot så skriver dom i frågeställningen som ingick vid husköpet att det blev åtgärdat 2019 och skrivit under att det blivit åtgärdat.
Enligt damen som sålde det när vi var på visning så var det inga problem efter det.
Kan detta klassas som kontraktsbrott?

Stora kostnader som kommer framöver på renovering så vill gärna ha lite rådgivning innan jag drar iväg ett kravbrev / kontaktar jurist. om det nu är värt att göra det?..

Hur funkar det med att skicka kravbrev när säljaren har avlidit?
Vad jag har förstått det som så ska det skickas till dödsboet men hur går man tillväga?

En lång frågeställning, tack för eran tid!
Bifogar även några bilder på bärlinan som är dålig.

• Skadad bärlina i krypgrund med tillfällig träregel som stöd, del av en villa från 2020. Bristfälligt kapillärbrytande skikt under stöttan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bärande träregel i krypgrund som vilar direkt på marken utan kapillärbrytande skikt, omgiven av sten och jord.
    Skapa konto
  • Bild av en bärlina i en krypgrund, där trästödet är ruttet vid marknivå och står direkt på en sten, utan kapillärbrytande skikt.
    Skapa konto
Nämnvärt är att om arvskifte skett och sista deklarationen är klar då upphör dödsboet att existera. Dvs. förenklat finns det ingen att ställa krav mot.

H HSP skrev:
Nämnvärt är att om arvskifte skett och sista deklarationen är klar då upphör dödsboet att existera. Dvs. förenklat finns det ingen att ställa krav mot.
Då är det nog kört .. och deras dolda fel försäkring är ingenting som går in o täcker ?
Antar inte det ifs ..

Inget av det där är väl något som kostar någon större summa att åtgärda så....

Är dödsboet upplöst så finns ingen motpart och rimligen finns ingen försäkring eftersom det inte längre finns någon försäkringstagare.

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Inget av det där är väl något som kostar någon större summa att åtgärda så....
Om det nu bara hade varit bärlinan som behövdes bytas ut så kanske inte, syllen på två sidor är dålig samt golvreglarna under badrummet behöver bytas ut, badrummet ligger precis i anslutning till här där bärlinan är dålig. Så åker nog på att riva golv på nedervåning förutom 1 och badrummet behöver nog rivas för att kunna få dit nya reglar.

Har även två småbarn hemma så tiden finns tyvärr inte riktigt till att göra de själv.. så de lär nog dra iväg litegrann 😅 o sen plasta o avfukta krypgrund med

K
H HSP skrev:
Är dödsboet upplöst så finns ingen motpart och rimligen finns ingen försäkring eftersom det inte längre finns någon försäkringstagare.
Gör samma antagande.
Är för övrigt svårt att rikta krav mot ett icke-existerande dödsbo.

• Gilla
Redplox123
  • Laddar…
I min värld har du noll chans att skjuta över några kostnader på säljaren.

Allt det du beskriver är något jag kunnat förvänta mig... visuell besiktning av grund utan ingång kan göras med inspektionskamera som kostar under 500 kronor...

Din personliga situation med barn m.m. har noll relevans, tyvärr.

• Gilla
Intet och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
I min värld har du noll chans att skjuta över några kostnader på säljaren.

Allt det du beskriver är något jag kunnat förvänta mig... visuell besiktning av grund utan ingång kan göras med inspektionskamera som kostar under 500 kronor...

Din personliga situation med barn m.m. har noll relevans, tyvärr.
Nä tyvärr så tror jag det med, o verkar inte som att det går att driva frågan iheller tyvärr.

Nä menade mest med min personliga sits att det kommer kosta en slant med snickare o sådär. Så tyvärr inget som jag i min sits just nu kan lösa billigt 😅

Har ju räknat med oförutsedda utgifter så allt ordnar sig, men tycker endå att det är värt att ställ frågan när det rör sig om lite större belopp.

Tackar iaf för dina svar!
Det uppskattas 🙏

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
R
Krypgrund ses som en riskkonstruktion, det är bara att googla och står i varenda besiktningsprotokoll.
om ni inte har besiktigat en riskonstruktion vid köptillfället så kommer ni aldrig kunna hävda dolt fel.
En besiktningsman hade kunnat göra en titthålsundersökning med kamera t.ex.

Tyvärr en ev. kostsam lärdom men så är det

De saker du räknar upp har jag svårt att se att man kan räkna som dolda fel. Det är en risk med krypgrund, därmed borde ni troligen gjort en fördjupad undersökning av grunden före köpet eller förutsatt att det är problem, och lagt ert bud med hänsyn till det.

• Gilla
klimt
  • Laddar…
Ni har redan fått flera svar i samma riktning, det är inte troligt att de problem som ni noterat kan gå som ersättningsvara fel (”dolt fel”). Med en krypgrund som inte kan inspekteras bör man räkna med att det kan finnas problem och anpassa sin budgivning efter detta. Ni skriver inte om besiktningen gjordes på ert eller säljarens uppdrag, men det spelar inte så stor roll i detta fall.
Er säljare har avlidit och då är det dödsboet som har ansvar. Dödsboet är upplöst, vilket innebär ökade svårigheter att få ersättning, men om det finns legitima krav kan det innebära att dödsboet återupplivas och att delägarna så får betala dess krav. Tyvärr är det knappast möjligt i ert fall

Som andra skrivit så har ni köpt ett hus utan att inspektera krypgrunden så det kan knappast knappast som dolt om man inte ens försökt undersöka det. Att murstocken är igenmurad borde man rimligen kunna se?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H HSP skrev:
nja, undrar om du har rätt, mig veterligen kan man ställa krav på upplöst dödsbo m a o tidigare dödsbodelägare, även om det kan vara minst sagt krångligt,
så mitt råd är, som alltid, checka med någon som kan d v s fastighetsjurist e d

Redplox123 Redplox123 skrev:
Om det nu bara hade varit bärlinan som behövdes bytas ut så kanske inte, syllen på två sidor är dålig samt golvreglarna under badrummet behöver bytas ut, badrummet ligger precis i anslutning till här där bärlinan är dålig. Så åker nog på att riva golv på nedervåning förutom 1 och badrummet behöver nog rivas för att kunna få dit nya reglar.

Har även två småbarn hemma så tiden finns tyvärr inte riktigt till att göra de själv.. så de lär nog dra iväg litegrann 😅 o sen plasta o avfukta krypgrund med
Golvbjälkarna, om det är de du menar, borde gå att förstärka underifrån med reglar under golvet plus eventuella stöttor.
Några domkrafter, kompisar och öl. Så fixas en del av problemen på en dag.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.