Hej där ute i kylan!

Sitter med samma problem. Som tur är så putsar vi om huset från grunden och kan därför tillverka en ny karm med de gamla dörrarna kvar (flyttas ytterst och roteras) medans vi låter snickaren tillverka (så lika som möjligt) de innre som då öppnas innåt. Problemet som uppstår är att väggdjupet knappt räcker till då varje handtag bygger 5 till 6cm (mao 10-12 cm luft mellan dörrarna). Detta tror jag går att lösa med att vi putsar en dekorationssmyg runt dörren som är utlyft några cm (ram runt). Någon som kan hjälpa till att lösa låshistorian (trycken, säkerhet etc så det passar det gamla)

Mvh Lagavulin
 
  • DSCN3421.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN3424.JPG
Hallå i värmen. :)
Några tankar. Dörrarna har alltså ingen in och utsida rent konstruktivt antar jag, eftersom du tänkt rotera dem. Om inte annat missar du originalmålningarna...

En tanke ang beslag, kan du inte ha tryckena på olika höjd? Så slipper du göra en klack och skjuta ut dörren. (jag tror det kommer kännas konstigt)
 
Dr... Jo dörrarnas båda sidor är identiska. De har varit linoljemålade i engelskröd ton och huset är från 1909. Kommer likt de renoverade fönstrena återfå sin röda färg. Snickeriet och jag diskuterade det där med trycken på olika höjd, och det får nog bli så för att slippa stöka omkring med smygen/ramen. Har ni verkligen ingen lösning på säkerhetsklassat (godkänt lås) på originaldörrarna. Vill behålla de tryckena som sitter där idag. Gärna länkar :))

Något annat att tänka på före vi sliter ut karmen ur sitt fäste?

Mvh Lagavulin
 
Jag tänker fälla in en ny låskista med enbart nyckel över den gamla låskistan i våra ekdörrar, det räcker gott enligt vårt försäkringsbolag. Tror det blir bäst med trycken i olika höjd, om inte det funkar av någon anledning så skulle jag göra klacken innåt, även om det blir tajt.
 
Förklara gärna lite mer om det där med nyckel? Menar du endast en rund "sak" därman sticker in nyckeln i cylindern. Sådant man kan se på gamla lägenhetsdörrar etc. Har du någon länk till assa eler likvärdig? Kör FIX på båda dörrarna på baksidan (sk balkongdörrar) Tror ej det går med likanyckel dådet inte är en patentvariant.

Lagavulin
 
Vi tänkte oss en Fas Duoproof, det har vred på insidan.
 
Lagavullin, lite sent men...
Välj absolut ett lås med hakregel! Det låser ihop dörrarna, extra viktigt när det är dubbeldörrar.
 
Att tänka på med FAS Duoproof. FAS sa en gång ett klokt ord. Duoproof är för oss ett misslyckande, vi skall hålla oss till det vi kan och låta sånt vi inte kan tillverkas av andra.
Duoproofen är nog hatad av Alla i branchen. nyckalarna är av aluminium. Dom måste specialbeställas från FAS eftersom ingen låsfirma har en maskin som kan fräsa dessa.
På dom 2,5 år jag va på senaste låsfirman så såldes det inte ett sånt lås.
Om du är ute efter vredet så skulle jag rekomendera http://www.faslas.se/produkter/df/extralas_fas379.htm före duoproof alla gånger
379 är en FAS 479a utan trycke och i mindre format. I låskistan finner du standraddelar som alla låssmeder har på hyllan och du utan problem kan få fixat över disk.
För den dag du står där med en tappat, stulen, trasig nyckel och behöver nytt så vill du inte höra att det är flera dagars leveranstid eller med lite otur veckor. Eller när du står mitt i natten, utelåst och måste betala för att man får fälla in ett annat lås eftersom det låset ni har är så ovanligt. Kan väl säga att de lås jag hade när jag körde låsjour va istort sett alla lås vi kunde tänka oss, en del ovanliga som inte tillverkas längre, Men Aldrig något Duoproof.
 
D Donald Trump skrev:
Jag vet inte om detta är möjligt hos Er men när mina svärföräldrar renoverade den herrgård de nu bor i, så ville även de behålla ytterdörrarna. De pratade med en snickare som "vände" dessa så att de blev utåtgående. På insidan satte de sedan två innåtgående glasdörrar. Det blev väldigt fint, i synnerhet på vintern då man kan kosta på sig att välkomna gäster med "öppna" dörrar. Det gav även bättre komfort i hallen.
Jag letar efter en lösning vad gäller isoleringsproblemen på gamla fina pardörrar i ett gammalt hus och hittade denna perfekta lösning i en gammal tråd. Finns det någon som kan utveckla lite? Man vänder alltså på den gamla karmen och sätter en till ny kloss intill på insidan? Någon som kan visa bilder eller/och ritningar på detta? Aktuell pardörr behöver dessutom en rejäl uppfräschning med några nya munblåsta mindre glas, ny färg och ett stort problem är att den ena har vridit sig så att det blir en otät glipa där dörrarna möts. Dvs de delar sig i övre delen, på djupet, den är fortfarande kvadratisk, om ni förstår. Går detta att rädda?
 
M Marengo skrev:
Jag letar efter en lösning vad gäller isoleringsproblemen på gamla fina pardörrar i ett gammalt hus och hittade denna perfekta lösning i en gammal tråd. Finns det någon som kan utveckla lite? Man vänder alltså på den gamla karmen och sätter en till ny kloss intill på insidan? Någon som kan visa bilder eller/och ritningar på detta? Aktuell pardörr behöver dessutom en rejäl uppfräschning med några nya munblåsta mindre glas, ny färg och ett stort problem är att den ena har vridit sig så att det blir en otät glipa där dörrarna möts. Dvs de delar sig i övre delen, på djupet, den är fortfarande kvadratisk, om ni förstår. Går detta att rädda?
Kanske skapa en ny tråd och hoppas att findus42 svarar då han är duktig på detta.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.