Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Har du kollat motorn?
Nej, det har jag inte gjort då den inte får något från kortet, de båda kablarna som går ner till motorn är tyvärr spänningslösa.
 
Redigerat:
C
Gissar snarare på C1. Kolla vad IC-kretsen får för matningsspänning. Den torde spontant kunna mätas över D2.

Förutsatt att du känner dig bekväm med att mäta på en spänningssatt krets alltså = farligt.
Se upp för laddade kondensatorer på kretskortet också. Ser spontant ingen urladdningsresistor över C1 och C2.
 
C cpalm skrev:
Gissar snarare på C1. Kolla vad IC-kretsen får för matningsspänning. Den torde spontant kunna mätas över D2.

Förutsatt att du känner dig bekväm med att mäta på en spänningssatt krets alltså = farligt.
Se upp för laddade kondensatorer på kretskortet också. Ser spontant ingen urladdningsresistor över C1 och C2.
Jag har kollat var det fanns spänning med en väldigt enkel mätutrustning....

En spänningsmätare med två prober ligger i en svart verktygslåda tillsammans med olika verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Efter många om och men så träffade jag idag en elektriker som gav mej lite tips och när jag satte denna:

Kretskort och mätinstrument på en arbetsyta, en del av ett motorprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mellan de inringade kontaktpunkterna:


Ett kretskort med lödpunkter och en plastkontakt, framför en del av en maskin med kablar anslutna, ligger på en beige yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så trodde jag att jag fick en stöt(jag hade armen på motorn) men det var motorn som hoppade igång.....
Hittills så har jag startat och stängt av den ett tjugotal gånger och ska montera ihop den så fort jag hinner.
Lite osis nu när en tysktalande kompis hjälpte mej att beställa ett nytt kretskort förra lördagen...
 
Snyggt att det är igång!
Jag tycker ev. lödningen vid undre ringen ser lite tveksam ut. Passa på att värm på och addera lite nytt lod (med fluss) på den lödpunkten. har du bara mätt är väl grudproblemet kvar, även om det inte visar sig just nu. Skulle kunna vara en dålig lödning som då fått kontakt när du var på med mätproberna.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
J JFrisk skrev:
Snyggt att det är igång!
Jag tycker ev. lödningen vid undre ringen ser lite tveksam ut. Passa på att värm på och addera lite nytt lod (med fluss) på den lödpunkten. har du bara mätt är väl grudproblemet kvar, även om det inte visar sig just nu. Skulle kunna vara en dålig lödning som då fått kontakt när du var på med mätproberna.
Ska man ändå löda så värm/smält alla lödningar du ser.
 
  • Gilla
maxmsm och 2 till
  • Laddar…
Lite tur i oturen, av någon anledning så har mitt köp av ett nytt kretskort inte godkänts trots att jag signerade utan problem när jag betalade med mitt Icakort....
 
J JFrisk skrev:
Snyggt att det är igång!
Jag tycker ev. lödningen vid undre ringen ser lite tveksam ut. Passa på att värm på och addera lite nytt lod (med fluss) på den lödpunkten. har du bara mätt är väl grudproblemet kvar, även om det inte visar sig just nu. Skulle kunna vara en dålig lödning som då fått kontakt när du var på med mätproberna.
D Dilato skrev:
Ska man ändå löda så värm/smält alla lödningar du ser.
Jag ska leta upp min lödpenna och mitt tenn och lyda ert råd.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.