40 332 läst · 22 svar
40k läst
22 svar
Död 8 HP Briggs Stratton
Har mätt på kondringen och den verkar vara helt okej ... alltså måste det vällan vara tändspolen ... har ju 1,5 ohm i vad jag förstår verkar vara ena lindningen ... andra lindningen avbrott... den som går ut via grov kabel till tändstiftet....
Om du inte har något mellan tändkabel och jord, och ditt instrument kan hantera åtminstone en 20 kOhm, så är det troligt det är tändspolen. Det varierar vilken resistans en tändspole skall ha där (du borde kunna hitta din på nätet) men 3k-12k är värden jag vet har funnits, mycket mer än 20 k är inte troligt, så det låter då som spolen. Men du kan inte mäta det i ett mätområde för några hundratal Ohm...johanfa skrev:
--- Mats ---
Och du har kollat brytarspetsarna? Att avstånd av något slag (och gärna rätt, fast är det bara något avstånd, så borde du ha gnista) verkligen finns?
Har varit med om att klacken som skall fettas in, har slitits ut så mycket att brytarna remains closed..
Har varit med om att klacken som skall fettas in, har slitits ut så mycket att brytarna remains closed..
Har kollat brytarspetsen(arna?). Den såg fin ut, öppen "default" och sluter precis ett kort ögonblick per varv. Har även slipat lite på kontaktytorna men det såg fint ut, och kondringen verkar ok. Så jag tror på avbrott i tändspolens högspänningslindning... ska försöka få kontakt med Sefir om pris på en ny spole... tack för alla svar!
Jag har liknande problem.
Min Briggs & Stratton motor vill inte starta. Ingen gnista. Tror att det är spolen men någon sade att det kunde vara brytarna?
Har jag brytare på denna motor?
Kablarna från tändspolen går en till stiftet och en går in i motrorn vid svänghjulets axel ungefär och kommer ut igen och går vidare till "motordödaren".
Där kabeln går in i motorn:
Kan det sitta brytarespetsar där under? (se bild)
Motorn är gammal, modell: 130292 står det på den.
Jag tycker det är onödigt att köpa en ny tändspole, 510 kronor, om det möjligen bara är till att justera brytarna?
Min Briggs & Stratton motor vill inte starta. Ingen gnista. Tror att det är spolen men någon sade att det kunde vara brytarna?
Har jag brytare på denna motor?
Kablarna från tändspolen går en till stiftet och en går in i motrorn vid svänghjulets axel ungefär och kommer ut igen och går vidare till "motordödaren".
Där kabeln går in i motorn:
Kan det sitta brytarespetsar där under? (se bild)
Motorn är gammal, modell: 130292 står det på den.
Jag tycker det är onödigt att köpa en ny tändspole, 510 kronor, om det möjligen bara är till att justera brytarna?
Hade tänkt att slippa demontering. Är väl ganska omständigt misstänker jag.
Det lär finnas ett elektroniskt tändsystem som man kan montera dit i stället. Då behövs inte brytarna om jag har förstått rätt.
Någon som vet var man ev. kan köpa ett sådant system?
Det lär finnas ett elektroniskt tändsystem som man kan montera dit i stället. Då behövs inte brytarna om jag har förstått rätt.
Någon som vet var man ev. kan köpa ett sådant system?
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Skillnad på Ryobi RAP1500G och Cocraft HP 318 planhyvel
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Yard king åkgräsklippare 38/12 hp
Trädgårdsmaskiner -
Makita DDF486 vs. DHP486 (eller borrskruvdragare vs. slagborrmaskin)
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Torktumlare Bosch Avantixx 8 - död
Vitvaror -
Thermia atria 8 - cirkulationspump död
Värmepumpar