Bjud grabbarna på tårta, så glömmer de fort att du varit lite tjatig!!! :p:p:cool::cool::giggle::giggle:

• Gilla
  • Älska
  • Haha
henric78 och 5 till
  • Laddar…
Ett tips inför framtiden är ändå att gå ut nu och mäta och fota måtten så du har bilder om det ev skulle bli bekymmer i framtiden, det gjorde jag vid vår dränering.

Men det verkar ju som att djupet är rätt iaf som tur är, men skadar aldrig att vara förberedd på det värsta med bilder och foton på måtten och arbetsmomenten om dom inte har grävt igen redan.

• Gilla
henric78 och 2 till
  • Laddar…
Klacken har ju ingen större betydelse, det är sulan som rören bör ligga under,
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Okej! Nu pratade jag med killarna en 3ggn precis. Fick lite mer info. Vårt hus har ingen tydlig klack. Därför finns de ingen klack att gå efter. Vi mätte takhöjden i källaren o den är 204cm. Sen gick vi ut och mätte vart dräneringsrören sister och de är på 230cm. Så räten ligger ändå ca 20cm under ”klacken” det är bara det att vi inte har en klack att gå efter.. Den förklaringen fick jag nu.
Sen är de också så att tydligen har vi dräneringsrör som går rätt igenom, under huset. Så om de skulle va så att vatten ändå lyckas tränga sig in så tas det upp av dränrören som går rakt igenom huset.
Låter det logiskt?
Klacken har ingen större betydelse men rören bör ju ligga strax under "sulan" Annars så kan ju undersidan av betonggolv ligga i vatten iaf, :thinking:

• Gilla
Mosat och 1 till
  • Laddar…
K Kaboff skrev:
Klacken har ju ingen större betydelse, det är sulan som rören bör ligga under,

Klacken har ingen större betydelse men rören bör ju ligga strax under "sulan" Annars så kan ju undersidan av betonggolv ligga i vatten iaf, :thinking:
Fast rören ligger nog en bit under betonggolvet då dom knappast har 26cm tjock betongplatta i källaren. Väggarna går säkert ner en bit under golvet och det är ju inte superbra att gå ner under dom om klack saknas, finns stor risk att man tar bort stabiliteten i väggen om man gör det skulle jag tro.
Sen ligger det dränrör under plattan som förhoppningsvis även hjälper till att leda bort vatten.

Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Jag är inte säker på min sak. Men vet att de lagt rören ca 10cm ovanför sulan. De menar ju på att det är ett måste.. Men om något skulle hända. Täcker inte mitt försäkringsbolag ev omdränering om något skulle hända?
Ja menar kan man inte vända sig till sitt eget försäkringsbolag?

Jag har påpekat det 2ggr nu men de är stensäkra på att jag oroar mig i onödan.

Hej, spontant låter det som att entreprenören är osugen på att schakta mer än "nödvändigt", med andra ord vill de snåla. En länk till pdf från Isover över hur/var dräneringsrör ska placeras, samma princip bör gälla för källare: https://www.isover.se/sites/isover....ts/arbetsanvisning_platta_pa_mark_2015-08.pdf

C
Varför tror du att deras försäkringsbolag skulle ersätta en skada för att de underlåtit att lägga dränering rätt? Deras försäkring gäller för ett fel som uppkommit i entrepenaden...inte för ett för att de underlåtit att göra arbetet rätt....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.