Om någon annan är intresserad så har jag upptäckt att de Finska byggbestämmelserna har detaljerade anvisningar om hur man skall montera fönster i fasadens yttre liv för att minimera ev problem med ventilation, fukt etc.

Om någon är intresserad kan posta de scannade sidorna på min webbsajt. Texten är på finska, men bilderna, myckrt detaljerade är på svenska ;)
 
  • Gilla
Häcksax
  • Laddar…
Jag vill också gärna se.
Förresten, står det på finska?

EDIT: Ok, det fanns en sida till som jag hade missat, och se här fanns ju länkarna :)
 
Japp, texten är på Finska. Skulle jag bygga ett nytt hus så skulle jag höra om man kunde få fönstren med djupare karmar för att få enklare montering.
 
Jag håller med dig AndersG. Jag har pratat med flertalet snickare, och i träfasad är det ända ut som gäller. Aldrig några reklamationer. Jag tror det är någon som trodde han vart smart och räknade ut ökad risk för fukt/kondens. Sedan har detta spridit sig och antas sedan vara fakta. Jämför med "klimathotet". En svensk professor tänkte högt, och detta vedertogs senare, i tron om att det var vetenskaplig belagt. "Vissa människor får inte tänka högt"
mvh Peter
 
Jag kan nog säga att jag har bevis på att det Leif säger inte alltid stämmer.
Vårt hus byggdes 1938, alltså för exakt 70 år sedan. Det är av trä. Fasaden har stående bärande plank innerst och sedan läkt, sågspån och fasad ytterst. Fönstren är monterade i den yttre delen, alltså i den del där vatten möjligen kan hitta in bakom fasaden. Liknande den bild AndersG har ritat. Våra övre fönsterbleck är inte specielt djupa och sitter utanpå fasaden.

Trots denna, enligt Leif, uppenbara riskkonstruktion är våra fönster fortfarande så fina att vi nu har renoverat dem istället för att köpa nya. Man kan se på några enstaka ställen att det antagligen har kommit in lite fukt någon gång ibland, men röta, det finns definitivt inte.

Och det där med kondensen. Vi har monterat nya fönster, men limmade dubbelglas i vår utbyggnad, också i linje med fasaden. Där blir det ibland kondens när det är väldigt fuktigt ute. Men det blir då på utsidan och inte på insidan. Jag antar att det är för att de nya fönstren isolerar bättre än de gamla, så de blir helt enkelt kallare på utsidan än de gamla och då kondenserar det där.
 
Gammal tråd men jag fyller på med medhåll åt Pinebears, mfl. kommentarer.

Vi har ett hus med originalfönster från -37 monterade i liv med ytterpanelen och dom är fortfarande kärnfriska trots en minimal plåt i överkant.

Så vi renoverade istället för att byta.

Även vårt andra hus har haft samma konstruktion sedan -80 utan problem.
Men på insidan här har vi 40cm djupa nicher, nackdelen där är någon cm med is i nederkant av insidan på glaset. (Särskilt på morgonen )nu när det är -27 ute.

Då värmer vi med vedspis och kakelugn och supportar med raditorer (ställda på 15grader)under en del av fönstren som är vanliga kopplade två-glas

Eldar vi på lite så försvinner isen rätt snabbt, så charmen med nicherna överväger lätt den lilla nackdelen och så slipper vi fönsterbänkar på köpet.
 
Redigerat:
Gammal tråd (igen). Enligt vår ritning ska fönsterna sitta en bit in i fasaden (se bifogad bilder), men vi önskar dem så långt ut som möjligt. Snickaren undrar hur långt ut vi vill ha dem (vi bygger i lösvirke) med tanke på risken för kondens. Med tanke på det som diskuterats här så borde det gå att få ut dem i liv med ytterpanelen utan överhängande risk för kondens. Tror ni det är för djärvt? Vi har kittade 2+1-fönster från RM (+ en del fasta 3-glas fönster). Det borde gå att fästa fönsterna i den yttersta 45-regeln. Uppvärmning blir med golvvärme (bergvärme) och murspis (mest för myseldning). Fresh-ventiler i väggarna och frånluft till ventilation får det bli (snålade in på FTX...).

Tack på förhand!
 
  • fonster_detalj.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • vagg_konstr.png
Claes F skrev:
Gammal tråd (igen). Enligt vår ritning ska fönsterna sitta en bit in i fasaden (se bifogad bilder), men vi önskar dem så långt ut som möjligt. Snickaren undrar hur långt ut vi vill ha dem (vi bygger i lösvirke) med tanke på risken för kondens. Med tanke på det som diskuterats här så borde det gå att få ut dem i liv med ytterpanelen utan överhängande risk för kondens. Tror ni det är för djärvt? Vi har kittade 2+1-fönster från RM (+ en del fasta 3-glas fönster). Det borde gå att fästa fönsterna i den yttersta 45-regeln. Uppvärmning blir med golvvärme (bergvärme) och murspis (mest för myseldning). Fresh-ventiler i väggarna och frånluft till ventilation får det bli (snålade in på FTX...).

Tack på förhand!
Jag har satt våra RM-fönster 2+1 längst ut i liv med fasaden. Bergvärme, golvvärme, Liljengrens automatiska tilluftsventiler och frånluft. Imma har endast uppstått en kort stund efter extremt väder eller ibalnd någon timma på klara höstmorgnar. Inget jag bryr mig om i och med att imman hamnat mellan bågarna.
 
Jag har traryd standardfönster (3glasisoler), fönster i liv med utegipsen, bara golvvärme. Kan inte minnas att jag sett imma någonsin. Huset har självdrag.
 
Tack för svar! Då vågar vi flytta ut fönsterna en del.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.