E elmont skrev:
Sitter dom ihop som på bilden passar en tvåfacksram osv.
Ps
Och hur man fäster dosorna beror naturligtvis på, ibland genom hålen i bottnen och ibland genom sidorna allt efter det som passar bäst och är enklast för just den dosan.
Kanon, tack för svar. Kommer nog sätta dosorna på plankväggen bakom och inte på reglarna som jag ska regla upp nya väggen med, då kan jag välja placering lite mer fritt. :)
Ska fundera på om jag ska ha flerfacksram eller separera dom och säta dom med lite distans mellan.

Tack för alla svar till en halvidiot! ;)

B
Fördelen med VP2 är också lite en nackdel för en hemmapulare. Iom att dosorna finns med flera ringar, flera olika rörstosar och flera olika dosor blir det ibland lite knasigt.
Du kan t.ex. ta bort rörstosarna på ena sidan och sätta en regelvinkel där. Eller den där plastdistansen som du har, och då kan man dra kabel mellan dosor. Det finns även blindlock.

Dosorna i MoggeS post är av varianten med två 16mm stosar per sida. Du har varianten med två 16/20mm stosar (som är lite känsligare om man vill dra ut slangen igen).

Jag tycker inte att två 4"-spik i sidan blir bra, tycker spiken hamnar väldigt långt ut på regeln. Regelvinkeln kan också bli lite "fel" i vissa fall. Långa, smala skruv fungerar istället för spik (typ 4.2x90mm).

Har elektriker ett eget darknet med monteringsanvisningar för all el?
-Nej, dom har en annan variant som är en blandning av just darknet, vuxenmobbning, initieringsrit och ekonomiutbildning: Lärlingar! :p

• Gilla
  • Haha
mexitegel och 3 till
  • Laddar…
B Bergsmongo skrev:
Jag tycker inte att två 4"-spik i sidan blir bra, tycker spiken hamnar väldigt långt ut på regeln. Regelvinkeln kan också bli lite "fel" i vissa fall. Långa, smala skruv fungerar istället för spik (typ 4.2x90mm).
Spik fungerar inte om man har 45x45-reglar med isolering bakom. Då får man använda tillbehör, det finns vinklar att klämma på dosorna som jag inte är förtjust i. Jag brukar kottla med extra reglar om det inte blir för mycket jobb.

Dem här är att föredra i många lägen

• Tre skivfästen i blått, svart och gult för regelväggar i olika storlekar, visas på en produktlista.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B Bergsmongo skrev:
Fördelen med VP2 är också lite en nackdel för en hemmapulare. Iom att dosorna finns med flera ringar, flera olika rörstosar och flera olika dosor blir det ibland lite knasigt.
Du kan t.ex. ta bort rörstosarna på ena sidan och sätta en regelvinkel där. Eller den där plastdistansen som du har, och då kan man dra kabel mellan dosor. Det finns även blindlock.

Dosorna i MoggeS post är av varianten med två 16mm stosar per sida. Du har varianten med två 16/20mm stosar (som är lite känsligare om man vill dra ut slangen igen).

Har elektriker ett eget darknet med monteringsanvisningar för all el?
-Nej, dom har en annan variant som är en blandning av just darknet, vuxenmobbning, initieringsrit och ekonomiutbildning: Lärlingar! :p
Tack för urförligt svar!
Dosorna valde jag just för att jag har 20mm flexslang. Man får plats med någon extra nätverkskabel i den, jämfört med 16mm. Har dragit dubbla flexslangar så jag även kan dra högtalarkabel i golvet och upp i nya väggen samt sätta uttag för högtalarkabel.
Hittade inga dosor med stutsar för 20mm slang i de lokala butikerna förutom biltemas flex, så fick beställa. Det är så pass få dosor som ska upp så kan gärna kosta på mig vp2 som dessutom är justerbar ring på. Ska sätta träpanel, så är lite osäker på hur tjock den är. Är ju inte säkert den är exakt som enkelgips, därav justerbar ring.
Så jag valde dosor med omsorg. Ogillar t.ex. att borra upp en stuts för 16mm till 20mm, då väntar jag hellre en dag och får rätt prylar :)

Ska leta rätt på skruv istället för spik och fästa dosorna med, tack för alla som tipsat om rätt längder!

• Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
E eddiw skrev:
Ytterligare fråga då, jag har ju faktiskt en plankvägg bakom, jag kan väl sätta fast dosan på den genom det inringade hålet ovan?
Japp

E eddiw skrev:
Jag kan ju fortsätta fråga..Jag köpte några stycken dosor, de satt ihop när jag fick dom, med någon form av plastbit.
Om man låter dom sitta ihop och sedan slår fast dom mot bakvägg, passar en dubbelram då med dubbla uttag? Eller vad ska det vara för avstånd?
Japp, med medföljande distanser så passar alla normala flerfacksramar.
Men det fungerar t.ex. inte med 230V dubbeluttag, då de inte går att sätta i flerfacksram eller så tätt, men det finns ett längre kopplingsstycke som passar då.

• Gilla
eddiw
  • Laddar…
På kopplingsdosan som förövrigt har samma cc som apparatdosan på VP2 så sitter det ett regelfäste ingjutet på sidostutsarna. De kostar 40 kr/styck jämfört med apparatdosan för 20-slang som inklusive regelfäste, dock i metall, kostar 50 kr/styck. Vad finns det för anledning att inte köra på sådana förutom att man hamnar 2 cm längre från regeln? Är det fästet för klent jämfört med det vanliga regelfästet? Man får dessutom på köpet två extra stutsar åt varje håll även om det nu kanske inte behövs normalt sett.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.