Håller på och renoverar ett rum i huset och vi ska regla upp för träpanel. Jag har fördragit ett gäng flexslangar för nätverk och framtida bruk. Tänkte installera Schneiders VP-2 koppling- och apparatdosor infällt medan vi ännu inte satt träpanelen.
Vi har tänkt att regla upp med 45x45: or. Bakom är spåntat plank samt upp i snedtak är det träpanel, så djupet på dosan är viktig då det inte finns särskilt mycket plats bakom.
Så någon som vet hur djup en VP-2-dosa faktiskt är? Ryms den i en vägg som enbart är 45 djup?

Anledningen till att jag vill ha Schneiders VP-2 är för att den verkar vara bra och har justerbar ring samt även stuts för 20mm flexslang då vi dragit 20mm flex i bjälklaget. Justerbar ring är ju bra eftersom vi inte har gips utan enbart träpanel och den är ju inte exakt lika djup som enkelgips (13mm).

Tack på förhand!

VP2 får plats i 45-vägg.

• Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
DjAlbert DjAlbert skrev:
VP2 får plats i 45-vägg.
Tackar! Då blir det beställning på några sådana! :)

Minsta inbyggnadsdjup är 54 mm.
Så 54-13=41mm
Dosan bygger 41 mm från baksida skiva och inåt.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Fick hem dosorna idag, hur fasen fäster man dom i regel eller vägg? Måste man köpa till och använda regelfästet? Trodde dosorna gick att montera as is? Men finns ju inga direkta skruvhål mer än väldigt små hål? Vad för skruv ska man då använda?

Jag är alltså inte elektriker och jag kanske ska förtydliga att jag inte ska installera 230v i dosorna utan enbart nätverksuttag.

tommib
Du använder regelskruv eller vanliga spik (75 mm/3" funkar bra). Dosorna monteras just genom de små hålen i hörnen.

Min elektriker har monterat vp2 dosor på hela ovanvåningen och även på 45 -reglar. Det är spik som gäller inte skruv...

• Gilla
Warleod
  • Laddar…
Och det är 4" (100 mm) lång som spiken ska vara 3" är för kort och dosan sitter mycket dåligt med 3"

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Tack så jättemycket för de snabba svaren!
Tyvärr är jag nog dum i huvudet på riktigt.. Varför skulle det behövas 3" eller 4" spik till dessa små hål?
Det inringade hålet och ett i andra hörnet är de enda som finns, men behöver väl bara en väldigt kort spik (alternativt skruv?)
Eller ska skallen på spiken sitta mot runda kanten på dosan?
Förlåt för uridiotisk fråga, men som vanligt finns det ju typ ingen information hur saker ska monteras när det gäller elprylar.. (Har elektriker ett eget darknet med monteringsanvisningar för all el, eller är allt helt självklart och självbeskrivande ? :p)

• Elektrisk dosa med inringade skruvhål och anslutna rör, fråga om montering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
E eddiw skrev:
Tack så jättemycket för de snabba svaren!
Tyvärr är jag nog dum i huvudet på riktigt.. Varför skulle det behövas 3" eller 4" spik till dessa små hål?
Det inringade hålet och ett i andra hörnet är de enda som finns, men behöver väl bara en väldigt kort spik (alternativt skruv?)
Eller ska skallen på spiken sitta mot runda kanten på dosan?
Förlåt för uridiotisk fråga, men som vanligt finns det ju typ ingen information hur saker ska monteras när det gäller elprylar.. (Har elektriker ett eget darknet med monteringsanvisningar för all el, eller är allt helt självklart och självbeskrivande ? :p)

• Hand som håller en öppen elektrisk komponent med ledningar i en byggmiljö.
    Skapa konto
  • Gilla
Location och 2 till
  • Laddar…
Att "tvärspika" en VP2 dosa går bara riktigt bra uppifrån och ner om man kan ta bort ena sidans stutsar.
Annars är det lagom långa skruvar i hålen mot bakre vägg och/eller vinkeljärn som är att föredra.

Ahhh sorry, nu fattar jag. Hittade hålen på sidan nu.. Såg dom verkligen inte förut..
Japp, nu kan jag sitta här och känna mig riktigt dum i huvudet. :p

Ytterligare fråga då, jag har ju faktiskt en plankvägg bakom, jag kan väl sätta fast dosan på den genom det inringade hålet ovan?

Skit då, jag hittade ju faktiskt hålen innan ni skrev, så nu ser jag ju ännu dummare ut när ni verkligen fick visa en bild ;)

• Haha
Mikael_L
  • Laddar…
Till mitt försvar så såg ena sidan ut så här, vilket inte såg ut att vara mycket till hål ;)
Men det slår man ju såklart lätt igenom.

• En vit eldosa med en sluten sida, hållen i handen, med grått rör.
    Skapa konto
Jag kan ju fortsätta fråga..Jag köpte några stycken dosor, de satt ihop när jag fick dom, med någon form av plastbit.
Om man låter dom sitta ihop och sedan slår fast dom mot bakvägg, passar en dubbelram då med dubbla uttag? Eller vad ska det vara för avstånd?

Se bilder för att se hur de sitter med plastbiten..

Nu hade jag iofs tänkt sätta dom på varsin sida om en regel, men blir ju snyggare om man kan ha en dubbelram..

• Eluttagsdosor ihopkopplade med en plastbit, redo för installation med dubbelram.
    Skapa konto
  • Två ihopsatta elektriska dosor med plastbit för montering av dubbelram.
    Skapa konto
Sitter dom ihop som på bilden passar en tvåfacksram osv.
Ps
Och hur man fäster dosorna beror naturligtvis på, ibland genom hålen i bottnen och ibland genom sidorna allt efter det som passar bäst och är enklast för just den dosan.

• Gilla
eddiw
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.