C cpalm skrev:
Förutsatt att endast en kabel är ansluten till laddstationen är problemet när det är "nästan avbrott" att signalen hoppar över avbrottet och hörs på båda sidor om avbrottet. Förvisso inte lika starkt, men det är svårt att avgöra exakt var den blir svagare då den även på en intakt slinga hörs starkt på vissa ställen och svagt på andra.

Att du tydligt hör när signalen försvann tyder på att du hade ett fullständigt avbrott, eller menar du att någon av signalerna är mindre benägen att hoppa över "nästan avbrottet" och därmed underlättar felsökning i sådana situationer? Vet att signalerna låter lite olika, men har aldrig uppmärksammat det fenomenet.
Jag hade använt fel kabel anslutning på laddstationen. Då kunde jag höra ett svagt ljud över hela slingan. Fast den var av på ett ställe. Men när jag bytte kabel så hördes ljudet extremt tydligt även 50cm ifrån. Borde även gå att höra om signalen blir svagare om det inte är ett helt avbrott.
 
C
C cpalm skrev:
Skulle för skojs skull kunna göra ett saltvatten- eller syratest med HQ gamla vs. nya kabel.
Lite inspirerad av säsongens sling-trådar inledde jag ett eget litet test förra veckan.

En stump av HQ:s gamla gröna respektive nya svarta kabel lades först i outspädd Hessa kalkbort (fosforsyra).
Inget hände på ett antal dagar, så jag avbröt det testet och bytte till saltvatten.

Nu efter några dagar har det uppstått vita porösa klumpar i vattnet, så någon sorts reaktion sker.
Den gröna har börjat släppa ifrån sig centimeterlånga bitar av kardeler (som i sig inte visar några direkta tecken på angrepp). Den svarta verkar spontant än så länge klara sig bättre.

Så det bekräftar observationen av kabelns märkliga sätt att reagera genom att kardelerna sönderdelas till en massa korta stumpar.

Både den gröna och den svarta har silverfärgade kardeler som till synes inte har någon kopparkärna utan verkar bestå av någon sorts legering.

Skall nog göra om experimentet och lägga dem i separata muggar så jag kan se om det uppstår samma mängd "klumpar" i båda fallen. Återkommer med vidare resultat.
 
  • Gilla
ErikAdolfsson
  • Laddar…
Intressant hade varit att också görs jämförande test med vanlig FK, alltså koppartråd.
 
  • Gilla
ErikAdolfsson
  • Laddar…
Även HQ:s senare svarta budgetkabel är i aluminium. Vi valde mellan dyr kabel eller billig kabel i slang för tre år sedan när vi installerade vår klippare, vi har en hel del sork i gräsmattan. Det blev den svarta HQ kabeln i 16mm flexslang. Har fungerat bra änsålänge, men skulle så här i efterhand hellre välja kopparkabel för samma pengar från ngn annan tillverkare.

Testade att skarva den svarta kabeln med en lödskarv (en sådan med krympslang lod och lim i ett) det såg bra ut, men vid närmare undersökning så var själva lödningen helt kass. Jag skulle undvika allt annat än 3M kopplingarna på denna typ av kabel.
 
Bosch Indego 1000 originalkabel är helt suverän, den är förtennad kopparkabel och är lätt att laga med vanlig lödkolv och lödtenn, lite smältlim på och sedan krympslang över så håller det i vart fall 10 år.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
C
it-snubben it-snubben skrev:
Intressant hade varit att också görs jämförande test med vanlig FK, alltså koppartråd.
Det skall vi väl kunna ordna.
E ErikAdolfsson skrev:
Även HQ:s senare svarta budgetkabel är i aluminium.
Ja, kardelerna ser onekligen väldigt lika ut. Det jag är lite nyfiken på är om den beter sig på samma sätt i en korrosiv miljö som den gröna kabeln. Blev lite förvånad över hur den reagerar, men det kanske är helt normalt för aluminiumkabel? Får för mig att aluminiumkabel i sig inte är direkt problematisk i mark.
 
Aluminium används i många markkabel > 6 kV och upp till 525 kV. Oftast inga problem. Dessa kablar har så tjock isolering plus yttermantel. Om fukten skulle tränga fram ända till ledaren så har man helt andra problem än eventuell korrosion.
Men lågspänningskablar (230/400V) har mig veterligen inga aluminiumledare, kanske av mekaniska skäl.
Aluminiumkablar är billigare än kopparkabel för samma effekt men lite krångligare vad gäller skarvar och klämmor.
 
Problemet är inte aluminiumet, problemet är att HQ originalkabel har en väldigt känslig enkelisolering. Minsta bett av mus eller rispa av trimmertråd exponerar aluminiumet och den börjar korrodera. Jag har lagt vanlig 1,5mm cu ek hos en släkting, den är mycket bättre.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C
I InsidersUnited skrev:
Jag har lagt vanlig 1,5mm cu ek hos en släkting, den är mycket bättre.
Du menar att vanlig FK/FQ har en tåligare isolering än HQ:s kabel?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.