electroluxaren skrev:
Om det kommer vatten ur de två slangarna, vilket är väldigt ovanligt, så beror det på överfyllnad
vilket i sin tur kan bero på något så enkelt som skitiga silar.
Jo tänkte också på att den fyller på för mycket vatten för slår man igång maskinen börjar den fylla på och efter typ 2-4 min så börjar det rinna ur dom. Är två hål i framkanten av baljan precis bakom där luckan sluter tätt(eller ja den är ju urjackad på två ställen) som det rinner ner i. Gummilisten i botten av luckan verkar okej men gjorde rent den iaf.

Nu är jag inte hemma och kan kolla men pratar vi silarna där vattnet ska rinna ut genom sen?
 
"ta därefter bort höger sida på maskinen"
Har dragit ut maskinen nu, Vilket ar hoger? framifårn sett eller med rf till luckan fram, dvs vanstra sidan nar den ar inne
 
Nu skall vi se... Kollat de flesta slangar och de ar mjuka och fina. Det går en lite grovre slang från vad jag tror ar utlopps silen till en burk. Denna slang ar lite skruvad (se bild i nasta inlagg)? men jag kan inte se några sprickor och det kanns inte fuktigt
 
Vy under diskbänk som visar avloppsrör, elledningar och kopplingar, med fokus på potentiell läcka markerad i rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
sen ar det "burken" den går till som jag tycker ser skum ut. Det ar liksom något rött i den. Det kanske skall vara så, så om någon vet vad det ar så ar jag nyfiken.
Inre delen av en apparat med sladdar, rör och en behållare med rödaktigt innehåll markerad med röd cirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad tror ni om att koppla in den och provkora tom så man kanske kan se vart det lacker. Ar det ofarligt att kora den utan sidorna påsatta?
 
Satte igång maskinen och hittade läckan. Det är antingen i själva avhärdningsboxen eller i den slang som går ut från boxen inåt i maskinen. Man ser att det rinner från boxen på undersidan, men även att det droppar från slangfästet. Nu är frågan, fixar men detta själv eller skall man kontakta en servicetekniker. Han bör ju veta vad som skall fixas så vi sparar ju in på felsökning och demontering av maskinen.
 
A
Lite svårt att se, men antingen är saltbehållaren spräckt
Eller muttern inne i diskutrymmet lös som håller saltbehållaren på plats, den stora under saltpåfyllnadslocket.
Eller worst case, du har ett fräthål i rostfria plåten nogonstans runt saltpåfyllningen.
Slangen som är twistad bör du byta för den har börjat att lösa upp sig.
Ingen slang skall kännas mjuk/svampig
 
Kikade/kände på fästet inne i maskinen och det känns som det är stabilt och inte det som läcker.
Du som verkar varit inne i sånna här maskiner forr, vad tror du är mest sannolikt. Spricka i saltbehålaren eller läckande slang? Undrar mest då jag inte "vågar" byta saltbehållaren själv men kanske slangen, eller skall man passa på när man har allt nere/ute?
 
A
du får känna på muttern den stora grå under locket där man fyller på salt
ta en stor polygrip obs den skall inte dras superhårt.
därefter får du ta en stark lampa och lysa runt muttern och se om du ser en liten svart prick på det rostfria.

sällan saltbehållare spricker men det händer
slangen är kass när den ser ut så men det förklarar inte vattendropparna på undersidan av saltbehållaren slangen brukar spricka längs med så att säga.
det kan ju läcka från andra sidan oxå och rinna via taket på saltbehållaren det är lite svårare att upptäcka. man ser ju de två svarta o-ringarna som tätar mot"lungan"
lungan eller dess anslutning kan läcka.
dra ur sladden ur väggen och torka saltbehållaren så torr du kan på utsidan.
starta maskinen och titta samtidigt för att försöka se var vatten börja komma.
 
Hej, ja det ar det jag gjorde. Man ser tydligt att det rinner langs med saltbehållaren framåt och något av det kommer från slangen, men det kan inte forklara alllt vatten tycker jag. Man ser det lite i filmen.
Man skulle vilja sitta inne vid slangen nar den kor men vatten och 240v ar ingen bra kombo.
 
A
Det är ju inget tryck i den slangen annars kunde man tänka sig en liten fin stråle.
När börjar vattnet komma ? Direkt eller efter en stund?
Jag tror inte att vattnet rinner uppåt och frammåt så slangen kan inte vara hela lösningen.
Satt muttern fast?
Såg du några svarta prickar i det rostfria?
 
kom precis hem, får kika mer imorgon. Tack for tipsen
 
Hejsan, nu har jag fått veta vad felet är. Hade en servicetekniker hemma i fem minuter och han lyste underifrån och såg att det var ett pyttelitet hål i den rostfria plåten vid påfyllnaden vid saltkaret (se markering nedan). Det har alltså legat ett saltkorn och frätt hål i plåten. Han sa att det kan hända om man inte kör igång maskinen nar man fyllt på (VARNING VARNING!!). Inte lätt att veta, men står säkert i manualen i det finstilta.

Närbild på saltkaret i en diskmaskin med ett litet hål markerat med rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite tråkigt fel då det är en hel plåt i hela maskinen.

Jag kommer givetvis att prova att laga med kemisk metall eller liknande, inte f*n skall maskinen vinna nu när vi kommit så här långt :), så är det någon som har tips på bra grejjer som fäster på rostfritt och även klarar den belastning som är inne i maskinen när det diskas. Sånna tips tas tacksamt emot.
 
Jag har inget och hjälpa med, men är nyfiken på orsaken, är det diskmaskins salt eller vanligt matsalt som ni tror är orsaken :O
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.