T TowaTei skrev:
Just Oneplus har faktiskt rätt dålig historik när det gäller att följa standarder, men främst då mobil- och wifimässigt. För några år sedan lyckades de tex att strula till sina probe requests så illa att ett av dåtidens vanligaste wifichipsets i APs tokkraschade vid kontakt (vilket förstås är ett dåligt betyg även till wifichipsettillverkaren) :)

Rent generellt brukar mobila telefoner koppla upp och ner sig tämligen frekvent, men det är lite vanskligt att dra slutsatser utifrån routerloggen. Det blir bättre om du fångar all dhcp-trafik och tittar i den.
Det är ju mest att symptomen är i loggen :)

Edit: måste bara lista ut ur mikrotiks packet sniffer fungerar får den inte att fungera
 
  • Gilla
TowaTei
  • Laddar…
Om du har IoT-prylar som står still på samma nätverk och alltid skall vara uppkopplade, är det lämpligt att lägga till dem i DHCP-serverns lista för statiska lease:er och tilldela dem en specifik IP-adress. Enheterna skall alltså inte efterfråga en massa info när de vaknar utan direkt veta var de hör hemma.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Om du har IoT-prylar som står still på samma nätverk och alltid skall vara uppkopplade, är det lämpligt att lägga till dem i DHCP-serverns lista för statiska lease:er och tilldela dem en specifik IP-adress. Enheterna skall alltså inte efterfråga en massa info när de vaknar utan direkt veta var de hör hemma.
Visst det har jag tänkt göra också men såg detta och intressant diff mot annan hårdvara.
 
Vet inte om detta tillför något men jag tror jag har en liknade Siemens diskmaskin. Den har statiskt IP. default-lease-time är 21600, sex timmar. Maskinen gör DHCPREQUEST/DHCPACK var tredje timma. Rätt eller fel har jag aldrig funderat över.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Vet inte om detta tillför något men jag tror jag har en liknade Siemens diskmaskin. Den har statiskt IP. default-lease-time är 21600, sex timmar. Maskinen gör DHCPREQUEST/DHCPACK var tredje timma. Rätt eller fel har jag aldrig funderat över.
Specifikationen säger att förnya efter halva tiden så att lease inte går ut...
 
  • Gilla
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vet inte om detta tillför något men jag tror jag har en liknade Siemens diskmaskin. Den har statiskt IP. default-lease-time är 21600, sex timmar. Maskinen gör DHCPREQUEST/DHCPACK var tredje timma. Rätt eller fel har jag aldrig funderat över.
Är din google home också på svengelska? :D
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Är din google home också på svengelska? :D
Ingen aning...
 
C
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Men ändå trist inte veta vad som försegår med Siemens diskmaskin
Just för att man inte riktigt vet vad den har för sig skulle jag skapa ett separat IoT "gäst"-WLAN för sådana enheter så att de bara kan snacka med Internet och inte dina övriga enheter. Sen som @Johan Gunverth föreslår, lägga upp en statisk DHCP-mappning för "permanenta" enheter så att du kan bygga specifika brandväggsregler för dem vid behov. Vet inte hur Mikrotiks DNS funkar, men det kan också vara en förutsättning för att de automatiskt skall få ett DNS-namn vilket kan vara trevligt att ha.
 
C cpalm skrev:
Just för att man inte riktigt vet vad den har för sig skulle jag skapa ett separat IoT "gäst"-WLAN för sådana enheter så att de bara kan snacka med Internet och inte dina övriga enheter. Sen som @Johan Gunverth föreslår, lägga upp en statisk DHCP-mappning för "permanenta" enheter så att du kan bygga specifika brandväggsregler för dem vid behov. Vet inte hur Mikrotiks DNS funkar, men det kan också vara en förutsättning för att de automatiskt skall få ett DNS-namn vilket kan vara trevligt att ha.
Är bara ett klick i mikrotik, make static. Men är gammal hund så har bara gjort det för mina trådade enheter men det är klart man även kan göra det för de trådlösa. Min reciver har varit det sedan länge för den fungerar inge bra med dhcp, men nu har även klockradion och diskmaskinen det. Eget vlan får jag se om jag orkar fixa, borde inte vara ett problem då google home och Home connect pratar via deras respektive molntjänster.

Och nu med 24 timmars lease är det ju helt tyst i loggen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.