A AndersS skrev:
Hade jag bytt idag hade det blivit en sådan.
Vad menas med "sätta durkslag i den korta delen"? Jag ställer det bara på botten.
Finns durkslag smala att s a s hänga ned i vakfri diskho.

Se upp med Ikea skåp och annat. De har 63 cm djup.

H Hybro skrev:
Finns durkslag smala att s a s hänga ned i vakfri diskho.

Se upp med Ikea skåp och annat. De har 63 cm djup.
Jo, men jag förstod inte problemet. Och oftast finns ett antal tillbehör till diskhoarna. Vår avrinningslåda som exempel.
Rostfritt ståldiskho med två bassänger, kran, och avlopp, i ett kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Beror nog även på hur man använder hoarna. Jag skalar tex potatis direkt i hon, tar sen upp det med en Rensi. Den är nästa oanvändbar i en platt ho med raka kanter.
Jo, jag skalar också direkt i den lilla hon men tar upp skalen med handen i stället.

Och så en låda med elstyrning under hon, man trycker bara till den med knät så öppnar den sig och enkelt att kasta ned skal, etc, utan att kladda med händerna.;)

tensiden tensiden skrev:
Jo, jag skalar också direkt i den lilla hon men tar upp skalen med handen i stället.
Jo, men oavsett metod, Rensi, händer, papper, är det enklare med rundad botten än kantig.

• Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Jo, men oavsett metod, Rensi, händer, papper, är det enklare med rundad botten än kantig.
Tror det är en vanesak. För mig är det ingen skillnad och då väger fördelarna med platt botten och yta upp. Min fru tycker å andra sidan som du att rundad botten är enklare att göra rent osv.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Vanesak och beroende av avloppsil.
Tar upp det mesta med händerna spolar rent och lyfter sedan bort resten med silen. Alla med skarpa vinklar har väl sådana.
Diskho i rostfritt stål, vattenstänk, avloppssil, svart-vit bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack alla för engagemang och input! Jag tror att vi kommer att chansa på en enkelho trots allt, då vi inte har plats för mer än en 60 cm bred. I de moderna dubbelhoarna är den lilla hon så väldigt smal (om man inte har plats för 80 cm) och jag tror jag går miste om det jag gillar med min befintliga lilla ho, som är några cm bredare. Jag har dessutom intervjuat några bekanta, varav en är kock som har en enkelho, faktiskt inte är mer än 60 cm. Hon tycker den funkar perfekt och skulle aldrig byta till en dubbelho i den storleken.
Vasken med låg mellanvägg är jag, trots en positiv användare ovan, lite skeptisk till, i alla fall i 60-bredd.

Någon har i annan tråd skrivit att en enkelho kan du alltid göra om till en dubbelho vid de tillfällen det skulle behövas (med balja eller annat stort kärl t ex), men en dubbelho kan du aldrig förvandla till en enkelho. Ligger ju lite i det.
Det finns även många smarta tillbehör att ta till. Jag dock inte jätteförtjust i att ha massa lösa attiraljer som också ska hållas rena eller förvaras någonstans när de inte används. Men det går ju att börja utan och komplettera efter hand.

Jag gillar inte heller de nya silarna. Det är så smidigt med de gammeldags stansade silarna och en Rensi (visste inte att de kallades så :) ). Men jag får väl bli lite modern...
Har sett att det finns ett slätt "lock" som man kan lägga över silarna för att få en slät yta på botten. Kanske blir det lättare att rensa vasken från skräp då? Någon med erfarenhet?

Vi har en djup enkelho 60cm från deccosteel. Som tillbehör har de en balja som hänger på kanten. Den är ungefär halva bredden av hon. Vi använder baljan till disk mm. Sen går det alltid att spola vatten, skölja och hälla av bredvid denna ner i den stora. Har man behov av att diska plåtar och andra stora saker lyfter man bara bort baljan och har då en bra enkelho.
Denna lösning har fungerat fint för oss, och var svaret på just den frågan som ställdes i tråden.

I
När vi renoverade köket för par år sen så hade vi kravet att kunna diska ugnsformen nere i diskhon för att minimera risken med att slabba vatten överallt. Dock kändes inte 1 stor låda som en bra lösning, ibland behöver man sätta något i blöt men ändå kunna använda vasken. Av en händelse snubblade vi över en Nordic Tech Radius 80 K Nickel :

a685cbe3344153e42ab2a091eaff0097.jpg
Vår är dock undermonterade i granitskiva.

Nu några år senare är vi fortfarande väldigt nöjd med den, har egentligen inget att klaga över. Man kan tro att de starka vinklarna gör den svår att hålla rent men det problemet har inte vi haft. Vi brukar dock rengöra den med vatten och yes några gånger i veckan och tömmer silarna dagligen efter matlagning. Par gånger har vi fått köra ättika bad för att få bort lite kalk men det får man göra i alla hoar(beroende på vatten). Det är riktigt fint att kunna tvätta hela ungsformar och det är också fint att kunna avlasta vattenkannan eller vad det nu är på mellan väggen utan att behöva sätta ner den i hoen.

Skulle vi välja på nytt hade det blivit en liknande.Däremot kranen hade jag nog valt en som går att spola runt i hoen med istället för en standard so vi har idag(FM Mattson 9000E II) men det beror inte på hoen i sig.

Med det sagt är detta en ren smaksak.

• Gilla
Mallebo
  • Laddar…
Vi har en Intra Eligo. Den har en löstagbar och justerbar mellanvägg, så vill man ha en enda stor ho är det bara ta ut mellanväggen, vill man tappa upp vatten sätter man i mellanväggen med den storlek man behöver och kan använda resten som vanlig vask. Bästa grejen i vårt kök, jag skulle aldrig vilja gå tillbaka till nåt annat igen.

Varianten vi har verkar inte säljas längre, den har inbyggd diskmaskinsavstängning och maskinell öppning/stängning av bottenventilen, samt ett bra galler över korgventilen, som man kan använda för enkelt städa ur hon på matrester.
Den varianten vann Red Dot designpris en gång i tiden. https://www.red-dot.org/project/intra-eligo-10496
Det närmsta jag hittar nu är EL114SXF-DW, men den saknar touchknapparna för diskmaskinsavstängning etc

Redigerat:
Walle85 Walle85 skrev:
Vi renoverade nyligen köket och valde att byta från en dubbelho med hög mellanvägg till en dubbelho med låg mellanvägg (vi har dock en 80 cm bred). Kortfattat så ångrar vi inte beslutet att byta :)

Smidigt med större saker som ska diskas och man kan fortfarande separera saker i de två delarna. Ofta har lägger vi disk i den vänstra och använder den högra för annat, som t.ex. skölja grönsaker, skala morötter etc.
Vi handdiskar dock endast plåtar, kastruller och stekpannor, resten åker i diskmaskinen.
Vi har fortfarande inte bestämt oss… Det börjar nu luta lite mer åt en dubbelho med låg mellanvägg ändå :)

De finns ju med lite olika tjocklek på mellanväggen. Har er diskho den väldigt tunna väggen, eller den lite tjockare? Vilket märke är det? En tjockare mellanvägg känns på något sätt lite rejälare och bättre att, som någon skrev, t ex ställa vattenkannan eller grytan på den under tiden man fyller den. Så gör jag jämt på min gamla dubbelho och det är ju väldigt praktiskt. Men det kanske funkar även med de tunnare mellanväggarna.

B Byggmarodören skrev:
Vi har en Intra Eligo. Den har en löstagbar och justerbar mellanvägg, så vill man ha en enda stor ho är det bara ta ut mellanväggen, vill man tappa upp vatten sätter man i mellanväggen med den storlek man behöver och kan använda resten som vanlig vask. Bästa grejen i vårt kök, jag skulle aldrig vilja gå tillbaka till nåt annat igen.

Varianten vi har verkar inte säljas längre, den har inbyggd diskmaskinsavstängning och maskinell öppning/stängning av bottenventilen, samt ett bra galler över korgventilen, som man kan använda för enkelt städa ur hon på matrester.
Den varianten vann Red Dot designpris en gång i tiden. [länk]
Det närmsta jag hittar nu är EL114SXF-DW, men den saknar touchknapparna för diskmaskinsavstängning etc
Det var ju lite annorlunda. Men saknar man inte avloppet i den ena delen? Tänker att det är lite det jag vill åt, när jag häller ut vatten eller skalar potatis i lilla vasken.

J Junikväll skrev:
Vi har en djup enkelho 60cm från deccosteel. Som tillbehör har de en balja som hänger på kanten. Den är ungefär halva bredden av hon. Vi använder baljan till disk mm. Sen går det alltid att spola vatten, skölja och hälla av bredvid denna ner i den stora. Har man behov av att diska plåtar och andra stora saker lyfter man bara bort baljan och har då en bra enkelho.
Denna lösning har fungerat fint för oss, och var svaret på just den frågan som ställdes i tråden.
Min fråga var väl förvisso om någon hade erfarenhet av dubbelho med låg mellanvägg ;-) Men jag tar tacksamt emot alla åsikter och tips vad gäller både dubbel och enkel ho.

Det låter så bra när du berättar detta. Men om jag slängt ner plastskärbrädan med kycklingrester i vasken för att den ligger vägen på diskbänken och inte hinner diska den innan pastavattnet ska hällas ut, känns det inte helt bra att slå ut kokhett vatten över skärbrädan. Det finns fler situationer som jag inte kan komma på nu, då jag tror jag skulle sakna en separat ho att exempelvis slå ut vatten i. Du saknar aldrig det?

Unikt namn
M Mallebo skrev:
Min fråga var väl förvisso om någon hade erfarenhet av dubbelho med låg mellanvägg ;-) Men jag tar tacksamt emot alla åsikter och tips vad gäller både dubbel och enkel ho.

Det låter så bra när du berättar detta. Men om jag slängt ner plastskärbrädan med kycklingrester i vasken för att den ligger vägen på diskbänken och inte hinner diska den innan pastavattnet ska hällas ut, känns det inte helt bra att slå ut kokhett vatten över skärbrädan. Det finns fler situationer som jag inte kan komma på nu, då jag tror jag skulle sakna en separat ho att exempelvis slå ut vatten i. Du saknar aldrig det?
Är det dåligt att hälla pastavatten på en plastbräda? Jag skulle nog tänka att det gjorde den mindre smutsig än innan.

En träbräda, absolut. Men plast är väl inte så värst värmekänsligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.