Vi kommer köra EN stor ho.

Har alltid haft 2 hoar innan och det har varit lite onödigt.
Använder aldrig båda samtidigt.
Däremot har jag ofta saknat en STOR ho där man får plats med "allt"
Nu får jag äntligen det ;)

Spix skrev:
Himla praktiskt. I nya köket blir det en enda ho som är betydligt större där hela plåtar går ner.

Så ska vi ha, och kökskonsulenten tyckte vi var smarta;)

Severus skrev:
Så ska vi ha, och kökskonsulenten tyckte vi var smarta;)
Jag envisas med att fråga varför inte en stor och en liten? (se tidigare inlägg). Då behöver man aldrig stå där utan att kunna hälla ut sista mjölkslatten e.d. Den stora ska vara 50 cm bred, då får man plats med plåtar och stekpannor utan problem! Denna lösning får plats i ett 80-skåp.

Tack för alla era svar. En ugn under hällen tycks ju inte vara något problem. Det är nog bara jag som just nu tycker att det är lite jobbigt överlag med 2 nyfikna små tornadosar i köket. Medan man tröstar den ena som klämt fingarna så äter den ande sopor... Samtidigt som min lunch bränns vid.

lbg:
Jag tror att de flesta som har ett 80 skåp väljer 2 stora hoar. Jag själv skulle iallafall göra det. I ett 60 skåp är väl däremot frågan om man ska välja en jätteho eller en stor och en liten. Jag tycker ju som du att det verkar vara praktiskt att ha någonstans att hälla av mjölkslatten när det står grejer i hon.

Ja, denna fråga tål verkligen att tänkas på. En 80 bred diskbänk gör som sagt att ett av högskåpen måste stryka med (antingen det med ugnen eller det med jalusiskåpet) och frågan är om det är värt att offra så mycket förvaring+funktion för att få 2 stora hoar?

Ja, jag får väl fundera vidare på saken. Eller sätta mig och planera om köket igen och see om det finns något sätt att behålla båda högskåpen och ändå få in en 80 bred diskbänk.

halloy! I ett 80-skåp får du INTE plats med två stora hoar, endast två normalstora standard á 35 cm! Det är därför jag envisas med att påpeka att valen är tre med ett 80-skåp;
1. Två hoar à 35 cm (värdelöst)
2: En stor ho på 50 cm + en på 20 cm
3. EN ho på ca 70 cm.

50 cm är tillräckligt stort för att få ned en plåt eller stekpanna, därför menar jag att det är smart att ta en sådan, så får du i alla fall två hoar, även om den andra är liten.

I ett 60-skåp får du alltså INTE plats med någon av dessa alternativ.

Lycka till!
:)

Misse o Moje:
Den diskho ser ju superbra ut. Rejäl ho plus någonstans där man kan hälla av kaffeslurken

Misse_o_Mojje skrev:
Jodå, den här modellen får plats i ett 60 skåp, STOR ho med liten avhällningsho i bakkant. Vi är supernöjda med vår!
[bild]
[länk]
/U
Ja, den var ju supersmart om man inte kan ha bredare än ett 60-skåp! Då får man ju den 50 cm breda hon, som jag förespråkat hela tiden, samt en liten "nödho"!

Det jag ville ha fram tidigare var alltså att man ska inte tro att man får två "stora" hoar i ett 80-skåp. Vill man ha två stora ska man stället ha ett 120-skåp. Istället menar jag denna typ av modell som har en lika stor ho som ovan nämnda (50 cm), men ändå har man en inte alltför liten "liten ho". Om man nu har plats för ett 80-skåp ;-)

• IntraChef_Profi_800.jpg
Någon som vet var man kan hitta en sådan 50+20 ho i en heltäckande diskbänk? Jag skulle vilja ha en sådan, men har inte lyckats hitta någon.

Är så trött på för små hoar så nu blev det en stor Intra Quadra 700
Och en mindre i köksön, Quadra 400.

700:an ser ut så här:

• Quadra700.jpg.big.jpg
Ottot:
Jag tror inte att det finns en någon sån på marknaden. Lösningen är att specialbygga diskbänken; du får den exakt som du vill men smakar det så kostar det.

Kan passa på att berätta hur det blev tillslut i vårt kök. Det blev en enda diskho på 50x40 cm i en heltäckande diskbänk med den liten avrinningsyta på sidan. Vi är supernöjda. Diskhon sväljer massor och det är väldigt sällan vi känner behov av en ytterligare ho. Dessutom har vi tvättstugan i anslutning till köket så det är inte många steg om man behöver skölja något/hälla ut vatten. Jag känner att vi gjorde helt rätt val: 1 stor ho i ett 60 skåp, ugnen i ett högskåp OCH (nästan bäst av allt) jalusiskåpet där vi har kaffebryggare, brödrost, vattenkokare, sodastream, knivslipen etc. Allt inkopplade och bara att dra fram när de används.

Kanske därför jag inte hittar någon...

Ett sådant jalusiskåp har vi också tänkt sätta in, verkar jätte praktiskt.

Vi valde två stora hoar 40x50 i ett 100 skåp. kommer om två veckor

Ja, nu är jag hos min son och hans fru och måste än en gång kommentera denna långa tråd då jag blir både irriterad och upprörd. De har köpte ett hus med ett superfint kök med stenbänkar och, gud bevare mig, en stor rostrfri ho! Jag har nu lagat mat och ska diska dagen efter. Spolar upp diskvatten i hon men sedan? Här finns kastruller med diverse rester i samt ett par formar och div redskap.Stekpannan tog jag hand om direkt i går. Jaha, så nu står jag där med kastruller och diverse kärl med lite vatten i och diskhon med blötlagda detaljer i diskmedelsvatten. En del har jag hällt ur innan jag fyllde hon men det blir ju tämligen grisigt i vattnet om allt kletigt skall ned i hon. Diskmaskinen är full.
Tänkom kjag hade haft min hemmadubbelho så kunde jag hälla ur det upplösta och borsta i ur i slasken! Ne, vilket djäkla nymodighethittpå med denna sra ho. Så "slöseriopraktiskt"! Argumentet att ha en ho som man kan lägga ned en plåt elelr en hel stekpanna i köper jag inte. Dessa kärl borstar men ju ur mot slasken där de får rinna av.Nu får jag gå till toaletten och tömma ur kastrullerna. Övriga kärl får man lägga upp blöta på bänken för att skölja av efteråt. Nej, fy f-n för denna opraktiska lösning.

Redigerat:
  • Gilla
Lundstroem1 och 1 till
  • Laddar…
Finns det folk som än idag spolar upp diskvatten i en ho och handdiskar?
Har jag inte gjort på 20 år. Allt som behöver handdiskas diskar man snabbt under rinnande varmvatten med en sån här:

dishmatic_2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
anthill
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.