Kanske vore lämpligt att dessutom märka med "Max 300W" eller nåt?

Det är högst troligt tillåtet att dimmra vanliga uttag, om inte har varenda teater, aula och scen i Sverige olagliga fasta installationer.

Någon som har lagboken till hands får gärna läsa för oss.

C
Brukar det inte sitta en säkring i en dimmer?

Så här står det i alla fall i monteringsanvisningen till Eljos krondimmer (klicka på monteringsanvisning):

"Vägguttag får inte anslutas till
dimmern! Det medför en större risk för att
olämpliga apparater ansluts."

Observera orden "får inte" och inte "bör inte".

Och det brukar ju vara tillverkaren som bestämmer vad som är tillåtet att göra med materialet så... tolka fritt! Jag tolkar det på ett sätt i alla fall.

//Patrik

Ett uttag högt uppe i tak eller ovanför köksinredning som dessutom är märkt ordentligt har jag då inga betänkligheter om att dimma.

Mitt tjänsterum har dimrar som styr VU i taket, kopplade till belysningsarmaturer. Har inte ens tänkt på att det kunde vara förbjudet. Inga varningsskyltar.

Men det är väl så att man få skilja på uttag och uttag kanske. Skillnad på ett uttag som sitter högt upp i taket och ett som sitter vid golvet.
Ingen skulle nog få för sig att ställa sig på en kort stege och plugga in dammsugaren i taket t.ex.

Fast samtidigt, man vet ju aldrig med folk...

//Patrik

Nä kanske inte en dammsugare men dock ett testinsrument eller liknanande om det är kort om andra uttag så en bra märkning är nog inte fel. Och då är inte jag sådan som tycker att allt ska märkas.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.