J justusandersson skrev:
Jo gärna, men lite senare. Just nu står hunden och flåsar...
Hehe, samma här, fast sonen:rofl:

HEA 260 motsvarar i det här sammanhanget 115x540 mm limträ. HEA 220 ligger närmast 115x450. Stål och limträ har ju inte helt parallella egenskaper så man måste se till sammanhanget. Jämförelserna förutsätter limträ i högsta hållfasthetsklassen, L 40.

En HEA 260 av den här längden kostar i storleksordningen 8000 kr. En limträbalk med dimensionen 190x360 mindre än hälften. Stålbalken är också lite knöligare att få på plats och behöver byggas in med gips av brandskyddsskäl. Det är några aspekter man bör ha med sig i tankarna.

J justusandersson skrev:
En HEA 260 av den här längden kostar i storleksordningen 8000 kr. En limträbalk med dimensionen 190x360 mindre än hälften. Stålbalken är också lite knöligare att få på plats och behöver byggas in med gips av brandskyddsskäl. Det är några aspekter man bör ha med sig i tankarna.
Den väger bara 300 kg eller så :)

Enkel gips av dekorativa skäl, dubbel för brandskyddskäl. Man dimensionera för utrymning, inte att huset skall stå kvar. Om den bärande väggen som skall ner är reglad och enkel gips är det på den nivån.

• Inredning i hem med trätrapp, parkettgolv och vit takpanel som diskuteras för ombyggnad och brandskydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inte primärt stålbalkens vikt som är problemet utan dess infästning i pelare mm.

Har fått beräkningar från konstruktören nu.
Räcker med en IPE-balk 220 med VKR 80 som stolpar.
Så nu väntar jag bara på att byggfirman kan sätta igång.

Jag hoppas jag inte krånglar till sakerna för dig nu. IPE 220 är godkänt men ger enligt min uppfattning lite för stor nedböjning för en primärbalk (dvs en balk som andra balkar vilar på). Jag skulle föreslå IPE 270 istället. Sedan ger ju IPE profilen en större höjd än en HEA profil med samma kapacitet, men det är kanske något ni har diskuterat.

K
Behöver man inte fundera på upplagen och förstärka grundbalken när man gör en sådan avväxling? Kan ju bli rätt rejäla krafter om det är många på övre plan samtidigt..

VKR pelaren måste ha en avslutande platta som fördelar trycket över en större yta, men annars är det nog inga större problem.

J justusandersson skrev:
VKR pelaren måste ha en avslutande platta som fördelar trycket över en större yta, men annars är det nog inga större problem.
Finns med 8mm bottenplattor på ritningen som jag fick av konstruktören.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.