19 738 läst · 24 svar
20k läst
24 svar
Dimensionering limträbalk vid avväxling av bärande vägg
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
HEA 260 motsvarar i det här sammanhanget 115x540 mm limträ. HEA 220 ligger närmast 115x450. Stål och limträ har ju inte helt parallella egenskaper så man måste se till sammanhanget. Jämförelserna förutsätter limträ i högsta hållfasthetsklassen, L 40.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
En HEA 260 av den här längden kostar i storleksordningen 8000 kr. En limträbalk med dimensionen 190x360 mindre än hälften. Stålbalken är också lite knöligare att få på plats och behöver byggas in med gips av brandskyddsskäl. Det är några aspekter man bör ha med sig i tankarna.
Den väger bara 300 kg eller såJ justusandersson skrev:
Enkel gips av dekorativa skäl, dubbel för brandskyddskäl. Man dimensionera för utrymning, inte att huset skall stå kvar. Om den bärande väggen som skall ner är reglad och enkel gips är det på den nivån.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det är inte primärt stålbalkens vikt som är problemet utan dess infästning i pelare mm.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag hoppas jag inte krånglar till sakerna för dig nu. IPE 220 är godkänt men ger enligt min uppfattning lite för stor nedböjning för en primärbalk (dvs en balk som andra balkar vilar på). Jag skulle föreslå IPE 270 istället. Sedan ger ju IPE profilen en större höjd än en HEA profil med samma kapacitet, men det är kanske något ni har diskuterat.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
VKR pelaren måste ha en avslutande platta som fördelar trycket över en större yta, men annars är det nog inga större problem.
Liknande trådar
-
Dubbelcarport med förråd - Dimensionering limträbalk
Utbyggnad och tillbyggnad -
Dimensionering Limträbalk
Byggnadsfysik -
Hjälp med spännvidberäkning/dimensionering
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur räknar man in snölast från snöficka vid takdimensionering?
Byggnadsfysik -
Hur tänka vid dimensionering limträbalk
Byggmaterial & Byggteknik