19 551 läst · 24 svar
20k läst
24 svar
Dimensionering limträbalk vid avväxling av bärande vägg
Hej,
Är mitt i planeringen att riva en bärande vägg mellan kök och vardagsrum och skulle behöva lite experthjälp från er. Har tänkt öppna upp en befintlig öppning som idag är 1850mm och den ska bli totalt 4915mm istället. Räknar jag bort stolparna som ska hålla upp balken så blir öppningsmåttet 4735mm
Har räknat på det på byggbeskrivningar.se, men visar bara att jag överskrider gränserna för vad som är godkänt.
Enda godkända skulle vara limträbalk med dimensionen 115x630. Inte aktuellt.
Men när jag läst en massa olika inlägg på ämnet så pratas det andra dimensioner som skulle klara belastningen på liknadande öppningar.
Skulle jag kunna använda en mindre dimension, t.ex. 140x270 eller 140x315 och det skulle klara belastningen?
Det är 1 1/2-plans trähus i Skåne, så lägsta snözonen.
Detta är måtten som jag har och använder i beräkningen
Tacksam för lite av er expertkunskap i ämnet
Är mitt i planeringen att riva en bärande vägg mellan kök och vardagsrum och skulle behöva lite experthjälp från er. Har tänkt öppna upp en befintlig öppning som idag är 1850mm och den ska bli totalt 4915mm istället. Räknar jag bort stolparna som ska hålla upp balken så blir öppningsmåttet 4735mm
Har räknat på det på byggbeskrivningar.se, men visar bara att jag överskrider gränserna för vad som är godkänt.
Enda godkända skulle vara limträbalk med dimensionen 115x630. Inte aktuellt.
Men när jag läst en massa olika inlägg på ämnet så pratas det andra dimensioner som skulle klara belastningen på liknadande öppningar.
Skulle jag kunna använda en mindre dimension, t.ex. 140x270 eller 140x315 och det skulle klara belastningen?
Det är 1 1/2-plans trähus i Skåne, så lägsta snözonen.
Detta är måtten som jag har och använder i beräkningen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tacksam för lite av er expertkunskap i ämnet
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det finns två sätt att närma sig problemet. 1) Uträkningen är korrekt. I så fall motsvarar 115x630 exakt 215x511. Men 215x511 finns inte utan närmsta standarddimension är 215x540, vilket alltså är den lägsta limträbalk som klarar kraven. 2) Uträkningen är felaktig. Då skulle jag vilja se planritningar och en sektion innan jag räknar på det. Personligen tror jag på 2). Även om det är en rejäl spännvidd låter 115x630 orimligt mycket.
Ok, @justusandersson
Röd vägg är det som ska bort.
Den gröna är en vägg som förlängs 700
Blå är det som kommer bli den totala nya öppningen
Röd vägg är det som ska bort.
Den gröna är en vägg som förlängs 700
Blå är det som kommer bli den totala nya öppningen
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
115x630 är en grov överskattning. Det rör sig snarare om 115x405. Jag ska finräkna på det senare idag.
Bästa svaret
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag skulle vilja gå upp ett snäpp i dimension till 115x450. Eftersom golvbjälkarna på övervåningen kommer att vila på denna balk gäller det att hålla nedböjningen på mycket låg nivå. I stället för 115x450 kan du använda 140x405 eller 190x360.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Att det är en bärande vägg framgår av sektionen. Denna är ett snitt genom huset som man betraktar från höger mot vänster i förhållande till planritningen.
Förtydligande-man ser i sektionssnittet att övervåningen är baserad på ramverkstakstolar.
De måste stöttas i mitten, annars böjer de ner sig, alt kollapsar om spännvidden är för stora.
Den bärande väggen som går genom huset i längdriktningen kallas även för hjärtvägg.
Vårt hus har ungefär samma plan, och är 1,5plans villa så samma lösning. Vi har en öppning mellan vardagsrum o matrum på ca 2,5 m där det ligger en HEA stålbalk, förmodligen 120 men kanske 150 mm hög.
Det finns en öppning på 1,7m också mellan hall och kök, och där är det full takhöjd. Takstolar a verkar komma c c 1,2 så frågan är hur det är löst?får se när vi byter golv på vån 2
De måste stöttas i mitten, annars böjer de ner sig, alt kollapsar om spännvidden är för stora.
Den bärande väggen som går genom huset i längdriktningen kallas även för hjärtvägg.
Vårt hus har ungefär samma plan, och är 1,5plans villa så samma lösning. Vi har en öppning mellan vardagsrum o matrum på ca 2,5 m där det ligger en HEA stålbalk, förmodligen 120 men kanske 150 mm hög.
Det finns en öppning på 1,7m också mellan hall och kök, och där är det full takhöjd. Takstolar a verkar komma c c 1,2 så frågan är hur det är löst?får se när vi byter golv på vån 2
Redigerat:
För att vara lite praktisk-
Takhöjden är 2400mm. Det är till innertaket, antar takstolar as undersida är max 50 mm högre.
Dunkar du in en 400 mm hög balk blir det alltså bara 2000 mm fri höjd i passagen.
Nej, det är inte lönt att använda stålbalk. Utan att räkna på det tjänar du ganska lite.
Att använda en lägre balk, men bredare - då vilar den delvis i ändarna på uppslaget, troligen hjärtväggen. Det finns gränser där också, det är inte bara nerböjning som är. Dimensionera de.
Skulle du kunna minska öppningen till säg 3m blir det en betydligt lägre balk.
Alternativ OM du kan tänka dig en stöttande stolpe någonstans i mitten. Eller en kortare väggsektions som lämnas kvar, kan tex användas som bakvägg för en kamin?
(därför det ser ut så i många fall)
Takhöjden är 2400mm. Det är till innertaket, antar takstolar as undersida är max 50 mm högre.
Dunkar du in en 400 mm hög balk blir det alltså bara 2000 mm fri höjd i passagen.
Nej, det är inte lönt att använda stålbalk. Utan att räkna på det tjänar du ganska lite.
Att använda en lägre balk, men bredare - då vilar den delvis i ändarna på uppslaget, troligen hjärtväggen. Det finns gränser där också, det är inte bara nerböjning som är. Dimensionera de.
Skulle du kunna minska öppningen till säg 3m blir det en betydligt lägre balk.
Alternativ OM du kan tänka dig en stöttande stolpe någonstans i mitten. Eller en kortare väggsektions som lämnas kvar, kan tex användas som bakvägg för en kamin?
(därför det ser ut så i många fall)
Redigerat:
Bör?
Assumptions is the mother of all fuckups
Allvar, utgår från det räknas på det.
Glöm inte sätta upp getingtejp, det gör förbannat ont att slå huvudet i en stålbalk
Om man är mer än 2,14 dvs
Annars får man klä in den
Assumptions is the mother of all fuckups
Allvar, utgår från det räknas på det.
Glöm inte sätta upp getingtejp, det gör förbannat ont att slå huvudet i en stålbalk
Om man är mer än 2,14 dvs
Annars får man klä in den
"Bör" i detta var för att få nåt utlåtande från er som kan lite mer om detta än vad jag kan.
Just nu så är jag bara i läget att utvärdera offerter, Kommer få in offerter på olika lösningar, både med HEA och limträ.
Att det lutar åt HEA är för utförandet. Dem kommer fälla in balken helt vilket innebär att jag inte får några synliga stolpar.
De kommer klä in hela balken i gips så den "smälter" in ordentligt.
När jag bestämt mig så kommer jag låta en konstruktör räkna på det.Byggfirman har själva gjort preliminära beräkningar på HEA260. Men vill inte lägga pengar på en konstruktör innan jag sett offerterna.
Kanske att gå in i det från fel håll, utan att en konstruktör skulle räkna först och sen ta in offerter baserat på det. Men, men...
Fördelen jag ser med HEA är att den bygger mindre på höjden. Med HEA260 + gips så blir det max 270 den bygger.
Befintlig öppning idag är 330 ner från innertak.
Även om mitt utgångsläge var limträbalk så har jag ändrat mig i detta. Just för att limträbalken skulle bli för hög samt att jag skulle vara tvungen att ha en extra stolpe för att det skulle bära sig.
Offerten jag fått för HEA tycker jag är rimlig. 40.000kr efter ROT. Då inkluderar det även lite andra småsaker.
Just nu så är jag bara i läget att utvärdera offerter, Kommer få in offerter på olika lösningar, både med HEA och limträ.
Att det lutar åt HEA är för utförandet. Dem kommer fälla in balken helt vilket innebär att jag inte får några synliga stolpar.
De kommer klä in hela balken i gips så den "smälter" in ordentligt.
När jag bestämt mig så kommer jag låta en konstruktör räkna på det.Byggfirman har själva gjort preliminära beräkningar på HEA260. Men vill inte lägga pengar på en konstruktör innan jag sett offerterna.
Kanske att gå in i det från fel håll, utan att en konstruktör skulle räkna först och sen ta in offerter baserat på det. Men, men...
Fördelen jag ser med HEA är att den bygger mindre på höjden. Med HEA260 + gips så blir det max 270 den bygger.
Befintlig öppning idag är 330 ner från innertak.
Även om mitt utgångsläge var limträbalk så har jag ändrat mig i detta. Just för att limträbalken skulle bli för hög samt att jag skulle vara tvungen att ha en extra stolpe för att det skulle bära sig.
Offerten jag fått för HEA tycker jag är rimlig. 40.000kr efter ROT. Då inkluderar det även lite andra småsaker.
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Justus, kan inte du översätta dina limträdimensioner till några stålprofiler, så kan vi jämföra med snickarn?
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 527 inlägg
Jag kan inte räkna på sånt här men när jag innan jul skulle växla av en bärande vägg med ungefär samma förutsättningar så fick vi från konstruktören att antinget 115x450 eller HEA200.
Vi valde limträ då det var gott om plats.
Vi valde limträ då det var gott om plats.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jo gärna, men lite senare. Just nu står hunden och flåsar...