3 789 läst · 28 svar
4k läst
28 svar
dimensionering bergv?
Kan man använda den interna acctanken i värmepumpen som volymhöjare, alltså i serie med elementen? Jag har tänkt att sätta in en extra tank på 300 liter för att ha gott om varmvatten till bad mm. Jag har tyvärr inte plats för 2 acctankar (värme + bad). Om detta fungerar så borde VP tycka livet är bra.
Nu till chocken.
Det är ingen större fördel med stor volym på vattnet. Det är den uppvärmda massan (tyngden på allt mtrl som värms upp) som ger långa tillslagstider. Räkna på det om du har lust. Tyngden överstiger några fyllda acktankar.
Du ska sträva efter låga tempreraturer, vilket du inte skulle få med en extra volym.
Min VP går ca 30 minuter UTAN acktank innan den slår av. Styrningen är rumsgivare som känner av lufttemperaturen d.v.s. den temperatur som du själv vill ha, inte en inbyggd givare i maskinen.
Jag antar att snacket om acktankar gäller de leverantörer som har byggt in sig i interna givare som inte känner av hela husets temp utan bara den temp som är runt givaren.
Det är ingen större fördel med stor volym på vattnet. Det är den uppvärmda massan (tyngden på allt mtrl som värms upp) som ger långa tillslagstider. Räkna på det om du har lust. Tyngden överstiger några fyllda acktankar.
Du ska sträva efter låga tempreraturer, vilket du inte skulle få med en extra volym.
Min VP går ca 30 minuter UTAN acktank innan den slår av. Styrningen är rumsgivare som känner av lufttemperaturen d.v.s. den temperatur som du själv vill ha, inte en inbyggd givare i maskinen.
Jag antar att snacket om acktankar gäller de leverantörer som har byggt in sig i interna givare som inte känner av hela husets temp utan bara den temp som är runt givaren.
Det kanske bara är NIBE/IVT/Thermia/CTC som har problem med höga returtemperaturer när väldigt små vattenvolymer värms (tex 40 meter gv-slinga i ett badrum) men där är behovet av en tank högst reelt, och det har som jag ser det ingenting med givares placering att göra. Att det är hela den uppvärma massan som man skall tänka på är ju sant, men problemen enligt ovan uppkommer även om vi försöker värma hela det svenska urberget.BAS skrev:Nu till chocken.
Det är ingen större fördel med stor volym på vattnet. Det är den uppvärmda massan (tyngden på allt mtrl som värms upp) som ger långa tillslagstider. Räkna på det om du har lust. Tyngden överstiger några fyllda acktankar.
Du ska sträva efter låga tempreraturer, vilket du inte skulle få med en extra volym.
Min VP går ca 30 minuter UTAN acktank innan den slår av. Styrningen är rumsgivare som känner av lufttemperaturen d.v.s. den temperatur som du själv vill ha, inte en inbyggd givare i maskinen.
Jag antar att snacket om acktankar gäller de leverantörer som har byggt in sig i interna givare som inte känner av hela husets temp utan bara den temp som är runt givaren.
Slutsats: jag tycker det är synd att säga att acktankar inte behövs.
Engan, dom acktankar du pratar om kan inte användas som volymhöjare.
Det är lätt att lura sig på snacket om acktank.
Acktank för radiatorvatten är onödigt (räkna på den uppvärmda massan så ser du att vattenvolymen är försummbar i sammanhanget)
Acktank för varmvatten är däremot nödvändigt.
Jag har ingen acktank alls på radiatorvattnet. Min VP går i stort sett aldrig kortare än en halvtimme.
En bekant till mig har en VP med acktank. Där går kompressorn ca 1-2 minuter (pga den inbyggda styrningen som troligen endast mäter på acktanken).
Acktank för radiatorvatten är onödigt (räkna på den uppvärmda massan så ser du att vattenvolymen är försummbar i sammanhanget)
Acktank för varmvatten är däremot nödvändigt.
Jag har ingen acktank alls på radiatorvattnet. Min VP går i stort sett aldrig kortare än en halvtimme.
En bekant till mig har en VP med acktank. Där går kompressorn ca 1-2 minuter (pga den inbyggda styrningen som troligen endast mäter på acktanken).
Ok, men nu envisas du med att prata om något annat än den problembild jag beskriver. Vi är överens om att det inte behövs en tank för att köra mot vanliga radiatorsystem, rimligt dimensionerade.
Har du provat att köra din VP med bara 40meter golvvärmeslang ansluten, om du vill får du gjuta in den i en tjock betongplatta? Värmeledningen är för dålig i ett golvvärmesystem => returtempen blir för hög => snabbstoppad värmepump => kallt om fötterna.
Din bekanta har andra problem än att han har en acktank. Acktanken förkortar inte gångtiden. Eftersom du vet vad du pysslar med, varför hjälper du inte din kompis med att:
1. Öka tillåten hysteres på framledning (eller öka tillåtet gradminutunderskott som det säkert också kan heta)
2. Flytta fram framledningsgivaren så den sitter direkt efter acktanken. Då kommer pumpens reglerdator tillochmed ta hänsyn till skiktningen i tanken, vare sig den vill eller inte.
Har du provat att köra din VP med bara 40meter golvvärmeslang ansluten, om du vill får du gjuta in den i en tjock betongplatta? Värmeledningen är för dålig i ett golvvärmesystem => returtempen blir för hög => snabbstoppad värmepump => kallt om fötterna.
Din bekanta har andra problem än att han har en acktank. Acktanken förkortar inte gångtiden. Eftersom du vet vad du pysslar med, varför hjälper du inte din kompis med att:
1. Öka tillåten hysteres på framledning (eller öka tillåtet gradminutunderskott som det säkert också kan heta)
2. Flytta fram framledningsgivaren så den sitter direkt efter acktanken. Då kommer pumpens reglerdator tillochmed ta hänsyn till skiktningen i tanken, vare sig den vill eller inte.
om man har liten vattenvolym iförhållaqnde till effekten på pumpen så fins det MYCET att käna på att seriekopla en ack!
(gäller värmepumpar med flytandekondensering)
den stärre vattenmängden ser viseligen till så att man får färre starter & längre gångtider, men det är inte därför vi vill ha den.
vi monterar in den för att tempraturen i radiatorsystemet inte ska höjas för fort. Höjs tempraturen för fort så jobbar pumpen långa stunder med varmt vatten & det ger dåligt COP.
ett hus med golvvärmesystem bör ha en ack.
Vad då interna ackn i pumpen?
du kan köpa pump med & utan varmvattenberedare, ska du ha en extern varmvattenberedare köper du en pump utan beredare.
(gäller värmepumpar med flytandekondensering)
den stärre vattenmängden ser viseligen till så att man får färre starter & längre gångtider, men det är inte därför vi vill ha den.
vi monterar in den för att tempraturen i radiatorsystemet inte ska höjas för fort. Höjs tempraturen för fort så jobbar pumpen långa stunder med varmt vatten & det ger dåligt COP.
ett hus med golvvärmesystem bör ha en ack.
Vad då interna ackn i pumpen?
du kan köpa pump med & utan varmvattenberedare, ska du ha en extern varmvattenberedare köper du en pump utan beredare.
Det var egentligen det som var min fråga Jag har endast plats för VP och 1st 300l acctank, vill använda den acctanken för att ha gott om varmvatten, har tyvärr inte plats för en tank till som "extra element". Så min fråga var om man kunde vända på steken, använda VP interna tank som extra element och den externa 300l tanken för extra badvatten.
Teoretiskt sett är det väl möjligt att bygga om en pump med inbyggd vvb och istället köra radiatorvatten genom den, men det verkar vara ett jättejobbigt sätt att lösa problem som kanske inte ens finns.Engan23 skrev:Det var egentligen det som var min fråga Jag har endast plats för VP och 1st 300l acctank, vill använda den acctanken för att ha gott om varmvatten, har tyvärr inte plats för en tank till som "extra element". Så min fråga var om man kunde vända på steken, använda VP interna tank som extra element och den externa 300l tanken för extra badvatten.
Det första du skall fundera över är om du verkligen behöver en extra volymhöjare. Nästa steg är ju att fundera på var den kan stå om du behöver en.
Om du skall ha en extern dubbelmantlad tank (typ 300/500liter som du nämner) så köper du ju en VP utan inbyggd vvb (tex nibe 1115 eller annan leverantörs motsvarighet). Vill du sedan ha en tank i systemet är det väl inte omöjligt att placera några hundra liter i en tank ovanför din VP? Det borde gå om man verkligen vill.
Nej kan vara så att jag inte behöver en volymhöjare men med tanke på att golvvärme i halva huset finns med i planerna...konstigt nog är det ingen av offertgivarna som tagit upp detta som ett problem, alltså är det kanske inte det eller s¨å skiter dom blankt i det...MathiasS skrev:Teoretiskt sett är det väl möjligt att bygga om en pump med inbyggd vvb och istället köra radiatorvatten genom den, men det verkar vara ett jättejobbigt sätt att lösa problem som kanske inte ens finns.
Det första du skall fundera över är om du verkligen behöver en extra volymhöjare. Nästa steg är ju att fundera på var den kan stå om du behöver en.
Om du skall ha en extern dubbelmantlad tank (typ 300/500liter som du nämner) så köper du ju en VP utan inbyggd vvb (tex nibe 1115 eller annan leverantörs motsvarighet). Vill du sedan ha en tank i systemet är det väl inte omöjligt att placera några hundra liter i en tank ovanför din VP? Det borde gå om man verkligen vill.
det är klart att dom inte kan ta upp en extra ack i offerten, då riskerar dom ju att läga den dyrast offerten. Trodde du dom bryde sig om vad som var bäst för dig dom vill bara ha dina pengar.Engan23 skrev:
Ja tekniskt sett så är det bara en helt vanlig dubbelmantlad tank inne i värmepumpen, så det går att byga om den till volymhöjande tank
Liknande trådar
-
Dimensionering av bergvärmepump samt radiatorsystem vid konvertering?
Värmepumpar -
Dimensionering av bergvärmeborrhål för topplast
Värmepumpar -
Risker vid överdimensionering av Bergvärmepump?
Värmepumpar -
Vettig dimensionering av bergvärmepump i nybygge
Värmepumpar -
Dimensionering och bergvärmemärke?
Värmepumpar