3 789 läst · 28 svar
4k läst
28 svar
dimensionering bergv?
Sida 1 av 2
Några anbud har börjat komma in, inväntar några till. Är lite fundersam hur dom dimensionerar.
Dom har dimensionerat för:
hus 175kvm + en ev utb m 70kvm
Hörnbubbel (=acctank)
Elförbr exkl hush.el: 27'kwh
Sthlms regionen.
Har bett dom ta till så att elpatronen endast går in vid sträng kyla. 3st anbud har hittils kommit in:
1. Ivt C7, 135m aktivt borrh.
2. carrier 9, 145m akt.
3. thermia diplomat 10, 135m akt.
Spridda skurar enligt min mening. alt1 menar att det räcker gott o väl? Vad e för/nackdel med 9:an & 10:an? 10:an har angivit att tillskott behövs vid -11 grader, är det borrdjup eller storlek på vp som avgör detta i mitt fall? Har tänkt passa på att borra 170-180m oavsett vad dom anger.
Dom har dimensionerat för:
hus 175kvm + en ev utb m 70kvm
Hörnbubbel (=acctank)
Elförbr exkl hush.el: 27'kwh
Sthlms regionen.
Har bett dom ta till så att elpatronen endast går in vid sträng kyla. 3st anbud har hittils kommit in:
1. Ivt C7, 135m aktivt borrh.
2. carrier 9, 145m akt.
3. thermia diplomat 10, 135m akt.
Spridda skurar enligt min mening. alt1 menar att det räcker gott o väl? Vad e för/nackdel med 9:an & 10:an? 10:an har angivit att tillskott behövs vid -11 grader, är det borrdjup eller storlek på vp som avgör detta i mitt fall? Har tänkt passa på att borra 170-180m oavsett vad dom anger.
Så här räknar du (förenklat då jag inte kännner din vattenförbrukning)
Max effekt= 27000(årsenergibehovet)/90000(årsgradtimmar i Sth)*39(skillnad mellan innetemp och årets kallaste medeldygntemp)=27000/90000*39=11700 Watt.
Du behöver alltså 11 kW för att fixa värme och vatten då det är svinkallt ute.
För att klara 90% av årsvärmeförbrukningen med värmepump behövs halva effekten d.v.s. 5.5 kW. Resten tar el-patronen.
Om de som räknar är blåsta eller de vill blåsa kunder på stålar får du själv räkna ut.
Jag har 6 kW (lite för stor VP) i 250 m2 uppvärmt utrymme. Den går fullt då det är runt -7 grader C.
I år har jag hittills inte behövt köra el-patron en enda sekund.
Begär in offert från en kompetent leverantör också.
BAS
Max effekt= 27000(årsenergibehovet)/90000(årsgradtimmar i Sth)*39(skillnad mellan innetemp och årets kallaste medeldygntemp)=27000/90000*39=11700 Watt.
Du behöver alltså 11 kW för att fixa värme och vatten då det är svinkallt ute.
För att klara 90% av årsvärmeförbrukningen med värmepump behövs halva effekten d.v.s. 5.5 kW. Resten tar el-patronen.
Om de som räknar är blåsta eller de vill blåsa kunder på stålar får du själv räkna ut.
Jag har 6 kW (lite för stor VP) i 250 m2 uppvärmt utrymme. Den går fullt då det är runt -7 grader C.
I år har jag hittills inte behövt köra el-patron en enda sekund.
Begär in offert från en kompetent leverantör också.
BAS
Håller med dig huvudsaken är att man har en kompetent leverantör/installatör men det e svårt att skilja agnarna från vetet...
Vad blir då skillnaden om jag väljer en 7:a med 300 liters acctank och 180m hål mot en 10:a med 300 liters acctank & 180m hål? Slitaget på en "för stor pump" ska man ju inte behöva vara så orolig för längre? Med en större pump behöver jag mindre tillskottsel eller? Visst risken är väl att man skjuter småfågel med en kanon? Skitsamma om jag får ett bättre pris på alt med en 10:a än en med 7:a eller?
Vad blir då skillnaden om jag väljer en 7:a med 300 liters acctank och 180m hål mot en 10:a med 300 liters acctank & 180m hål? Slitaget på en "för stor pump" ska man ju inte behöva vara så orolig för längre? Med en större pump behöver jag mindre tillskottsel eller? Visst risken är väl att man skjuter småfågel med en kanon? Skitsamma om jag får ett bättre pris på alt med en 10:a än en med 7:a eller?
skilnaden blir att 10:an fortare höjer tempraturen, men du har ju tänk att sätta en 300l ack så då har du lös detta problem.
Om tempraturen går upp fort så jobbar pumpen längre tid med varmare vatten. du har lägre verkningsgrad när den jobbar med varmare vatten.
om man ökar vatten volymen med en seriakopplar ack så kommer inte anläggningen att kunna höja tempen för fort.
att borra 135m aktivt djup låter aldeles för kort!
helt rätt att borra 180 som du tänkt.
borrar man för grunt så kommer borran att bli kallare & då sjunker verkningsgraden på pumpen.
Om tempraturen går upp fort så jobbar pumpen längre tid med varmare vatten. du har lägre verkningsgrad när den jobbar med varmare vatten.
om man ökar vatten volymen med en seriakopplar ack så kommer inte anläggningen att kunna höja tempen för fort.
att borra 135m aktivt djup låter aldeles för kort!
helt rätt att borra 180 som du tänkt.
borrar man för grunt så kommer borran att bli kallare & då sjunker verkningsgraden på pumpen.
Jag ska dra några exempel. Jag har en Nibe 1215-8,5
Jag har överdimensionerat mit radiatorsystem, deta gör att jag värmerupp mitt hus från 1969 på 230m2 med 35 gradit vatten när det är 0 grader ute 6 då har jag in inertemp på 21 grader.
men nu till borran.
En Nibe 1215-8,5 som ska göra 35 gradit vatten levererar 10,33kW om man har 0 gradit vatten in från borran. skulle vattnet i borran bli -5 grader sjunker effekten till 8,31kW 6 om man har +5 gradet in så får man 12,32kW
om man nu har för lite vatten i radiator kretsen mot hur stor pump man har så stiger tempraturen i radiatorkretsen & då får vi följande siffror.
vi antar att vi har 0 gradit vatten in från borran:
vid 35gradit vatten får vi 10,33 kW som jag skrev tidigare.
Vid 45 gradit vatten 9,13kW
Vid 50 gradit vatten 8,53kW
Vid 55 gradit vatten 7,93kW
ni ser alltså hur viktigt det är att ha överdimensionerat radiatorsystem
med en för klen pump orkar inet pumpen värma ditt radiatorvaten till 50 grader som är optimalt = eltillskottet går i tidigt = dyrt.
Med för klena radiatorer riskerar man att vatten tempen stiger till över 55 grader vilken tina är bra då värmepumpen då stängsav & den går då som ren elpanna = tokdyrt.
det man då bör göra är att byta några eller alla radiatorer så att man får ett överdimensionerat system
Värt att tänka på för alla nybyggare!
Jag har överdimensionerat mit radiatorsystem, deta gör att jag värmerupp mitt hus från 1969 på 230m2 med 35 gradit vatten när det är 0 grader ute 6 då har jag in inertemp på 21 grader.
men nu till borran.
En Nibe 1215-8,5 som ska göra 35 gradit vatten levererar 10,33kW om man har 0 gradit vatten in från borran. skulle vattnet i borran bli -5 grader sjunker effekten till 8,31kW 6 om man har +5 gradet in så får man 12,32kW
om man nu har för lite vatten i radiator kretsen mot hur stor pump man har så stiger tempraturen i radiatorkretsen & då får vi följande siffror.
vi antar att vi har 0 gradit vatten in från borran:
vid 35gradit vatten får vi 10,33 kW som jag skrev tidigare.
Vid 45 gradit vatten 9,13kW
Vid 50 gradit vatten 8,53kW
Vid 55 gradit vatten 7,93kW
ni ser alltså hur viktigt det är att ha överdimensionerat radiatorsystem
med en för klen pump orkar inet pumpen värma ditt radiatorvaten till 50 grader som är optimalt = eltillskottet går i tidigt = dyrt.
Med för klena radiatorer riskerar man att vatten tempen stiger till över 55 grader vilken tina är bra då värmepumpen då stängsav & den går då som ren elpanna = tokdyrt.
det man då bör göra är att byta några eller alla radiatorer så att man får ett överdimensionerat system
Värt att tänka på för alla nybyggare!
En litet lite pekfinger: Den acktank som Engan pratar om gissar jag är en dubbelmantlad tank avsedd att värma tappvatten. Den fyller ingen funktion som volymhöjande tank och det bör man ha klart för sig om man börjar spekulera i överdimensionerade värmepumpar.
helt rätt, hans ack komer bara att andvändas under vv-produktion, sen tar attnet en annan väg.MathiasS skrev:
Har du gjort något för att få ett överdimensionerat radiatorsystem, har du stoppat in en acctank i serie? Vad klassas som ett överdimensionerat system?CarMan skrev:Jag ska dra några exempel. Jag har en Nibe 1215-8,5
Jag har överdimensionerat mit radiatorsystem, deta gör att jag värmerupp mitt hus från 1969 på 230m2 med 35 gradit vatten när det är 0 grader ute 6 då har jag in inertemp på 21 grader.
men nu till borran.
En Nibe 1215-8,5 som ska göra 35 gradit vatten levererar 10,33kW om man har 0 gradit vatten in från borran. skulle vattnet i borran bli -5 grader sjunker effekten till 8,31kW 6 om man har +5 gradet in så får man 12,32kW
om man nu har för lite vatten i radiator kretsen mot hur stor pump man har så stiger tempraturen i radiatorkretsen & då får vi följande siffror.
vi antar att vi har 0 gradit vatten in från borran:
vid 35gradit vatten får vi 10,33 kW som jag skrev tidigare.
Vid 45 gradit vatten 9,13kW
Vid 50 gradit vatten 8,53kW
Vid 55 gradit vatten 7,93kW
ni ser alltså hur viktigt det är att ha överdimensionerat radiatorsystem
med en för klen pump orkar inet pumpen värma ditt radiatorvaten till 50 grader som är optimalt = eltillskottet går i tidigt = dyrt.
Med för klena radiatorer riskerar man att vatten tempen stiger till över 55 grader vilken tina är bra då värmepumpen då stängsav & den går då som ren elpanna = tokdyrt.
det man då bör göra är att byta några eller alla radiatorer så att man får ett överdimensionerat system
Värt att tänka på för alla nybyggare!
Hur gör du när det e varmt ute t ex på sommaren när elementen inte tar så mycket varmvatten? Har inte du samma problem då?
Själv har jag 15 st Aga 1-rörs radiatorer där de flesta är typ 60 x 120 cm och ett par är 50 x 200 men antar att det inte räknas som stor volym?
Och ja det e en dubbelmantlad tank som är tänkt, detta för att ha extra badvatten. Antar att den inte ger mer radiatorvolym?
Så om jag förstår rätt så ska jag ha en stor pump men inte för stor... med andra ord så är det installatören som jag måste lita på, jag kan inte kolla upp själv vad som är rätt dimensionering?
99% av alla instalatörer är bara intreserade av dina pengar. hur gör man då för att få dina pengar? Jo man räknar fram den billigaste offerten Hur lyckas man med et? jo man snålar på borrdjup & tar en liten pump, desutom så skriver man en massa mumbojumbo som blir extra.Engan23 skrev:Har du gjort något för att få ett överdimensionerat radiatorsystem, har du stoppat in en acctank i serie? Vad klassas som ett överdimensionerat system?
Hur gör du när det e varmt ute t ex på sommaren när elementen inte tar så mycket varmvatten? Har inte du samma problem då?
Själv har jag 15 st Aga 1-rörs radiatorer där de flesta är typ 60 x 120 cm och ett par är 50 x 200 men antar att det inte räknas som stor volym?
Och ja det e en dubbelmantlad tank som är tänkt, detta för att ha extra badvatten. Antar att den inte ger mer radiatorvolym?
Så om jag förstår rätt så ska jag ha en stor pump men inte för stor... med andra ord så är det installatören som jag måste lita på, jag kan inte kolla upp själv vad som är rätt dimensionering?
jag kommer att få många start & stopp på vår/sommar, detta försvinner inte genom att ha acken i serie, men jag kommer att komma ned på samma eller en bättre nivå som om jag hade en mindre pump & ingen ack.
Engan23 skrev:Har du gjort något för att få ett överdimensionerat radiatorsystem, har du stoppat in en acctank i serie? Vad klassas som ett överdimensionerat system?
Hur gör du när det e varmt ute t ex på sommaren när elementen inte tar så mycket varmvatten? Har inte du samma problem då?
Själv har jag 15 st Aga 1-rörs radiatorer där de flesta är typ 60 x 120 cm och ett par är 50 x 200 men antar att det inte räknas som stor volym?
Och ja det e en dubbelmantlad tank som är tänkt, detta för att ha extra badvatten. Antar att den inte ger mer radiatorvolym?
Så om jag förstår rätt så ska jag ha en stor pump men inte för stor... med andra ord så är det installatören som jag måste lita på, jag kan inte kolla upp själv vad som är rätt dimensionering?
Utgångsläget med ett enrörsystem är inte optimalt tyver
acken i serie äe endast för att få mera vatten i hela värmesystemet, den gör inte så att radiatorsystemet blir "överdimensionerat".
med överdimension mednar jag så här:
lite beroendr åp var ilandet man bor & hur gammalt huset är så kan man på et ungefär räkna fram vilket effektbehov huset har/m2
om vi lådsas att ett 80-tals hus i Stockholmsområdet har ett effektbehov på 40-50W/m2 så dimensionerar man istället med 70W/m2
Jag pratar om vilket watt som radiatorerna ska ha.
det kan löna sig att byta ut vissa radiatorer, så att man kan sänka värmekurvan på värmepumpen. men detta är mycket krångligare att göra i ett enrörs system mot i ett tvårörssystem.
vad ska man göra för att inte bli lurad?
man ska ta in många offerter & jämföra all data nogrant.
du måste ge dom riktiga uppgifter. vilken inomhus temp vill du ha (jag har 21 grader)
hur mycke energi drar ditt hus?
kolla sen vid vilken beräknad ute temp som elpatronen komer att slå i.
kolla så dom räknat på just dinn inertemp o inte på 19 grader, det är jette kallt!
man ska ta in många offerter & jämföra all data nogrant.
du måste ge dom riktiga uppgifter. vilken inomhus temp vill du ha (jag har 21 grader)
hur mycke energi drar ditt hus?
kolla sen vid vilken beräknad ute temp som elpatronen komer att slå i.
kolla så dom räknat på just dinn inertemp o inte på 19 grader, det är jette kallt!
Jag har skicka ut 8 anbudsförfrågningar, de har på sig att svara till den sista den här månaden, hittills har jag fått in 3 offerter. Kan säga att min anbudsförfrågan är diger, där har jag tagit upp det mesta om huset, mina önskemål, framtida planer mm. Har bl a skrivit in att dom ska räkna på en inomhustemp på 22 grader, att vi vill ha gott om varmvatten, att de ska dimensionera en lösning som ska använda minimalt med tillskottsvärme och att dom ska speca vid vilken utetemperatur vald lösning behöver tillskott.CarMan skrev:vad ska man göra för att inte bli lurad?
man ska ta in många offerter & jämföra all data nogrant.
du måste ge dom riktiga uppgifter. vilken inomhus temp vill du ha (jag har 21 grader)
hur mycke energi drar ditt hus?
kolla sen vid vilken beräknad ute temp som elpatronen komer att slå i.
kolla så dom räknat på just dinn inertemp o inte på 19 grader, det är jette kallt!
Av de 3 som hittills har svarat så har samtliga fullsändigt gett fan i min anbudsförfrågan, man har tagit med det jag muntligen pratat med dom om men inte tagit fasta på det jag skrivit trots att jag påtalat att det e viktigt att dom läser detta.
Hoppas att de 5 som e kvar inte har hunnit svara ännu för att dom gör ett seriöst jobb med anbuden, hittills är jag riktigt besviken på leverantörerna, tycker man märker tydligt att dom har gott om jobb ändå >
Husets förbrukning ligger på ca 27000Kwh exkl hushållsel.
Engan23 skrev:Jag har skicka ut 8 anbudsförfrågningar, de har på sig att svara till den sista den här månaden, hittills har jag fått in 3 offerter. Kan säga att min anbudsförfrågan är diger, där har jag tagit upp det mesta om huset, mina önskemål, framtida planer mm. Har bl a skrivit in att dom ska räkna på en inomhustemp på 22 grader, att vi vill ha gott om varmvatten, att de ska dimensionera en lösning som ska använda minimalt med tillskottsvärme och att dom ska speca vid vilken utetemperatur vald lösning behöver tillskott.
Av de 3 som hittills har svarat så har samtliga fullsändigt gett fan i min anbudsförfrågan, man har tagit med det jag muntligen pratat med dom om men inte tagit fasta på det jag skrivit trots att jag påtalat att det e viktigt att dom läser detta.
Hoppas att de 5 som e kvar inte har hunnit svara ännu för att dom gör ett seriöst jobb med anbuden, hittills är jag riktigt besviken på leverantörerna, tycker man märker tydligt att dom har gott om jobb ändå >
Husets förbrukning ligger på ca 27000Kwh exkl hushållsel.
Gör så här. Säg till dom att du fått in flera anbud, men eftersom ni missad (rabbla upp alla punkter) så kan jag inte jämföra dom med erat anbud, så ni får göra att nyt anbud.
ja det får nog bli så. Jag har talat om för dom att det är flera som kommer in med offerter, att dom har konkurrens. När jag fått in offerterna så har jag direkt mailat dom med följdfrågor på det som jag frågade efter i anbudsförfrågan men ej fått svar på.