Locke skrev:
Momentupptagning i knutpunkterna.
Hej Locke, vet inte om du tänker på samma som jag angående stolparna? Byggde samman ett Willabgarden uterum och där var det gjort uttag i hörnstolparna för takstolarna som bör skicka tyngden mer rakt ner i stolparna. Är det att rekommendera på tryckt stolpe, t.ex 95x95? På den gamla altanen har nästan alla de stolparna spruckit..
 
Pannlampa skrev:
Nu tycker jag det ser mycket bättre ut.

Vad är det i marken du skall gräva för plintar? Är det inte stenigt rekomenderar jag att du köper ett manuellt jordborr, kostar runt 200:- och finns på jula, cheapy m.m. Snabbar upp grävningen för plintar ordentligt.
Har en blandning av jord, sten & lera. Ser ut som en smidig lösning, men när jag borrat mig ner, kan jag krafsa ut plats för att gjuta en bottenplatta till plinten då? Rädd för genvägar, en av de gamla stolparna har gått ner i marken, kanske för att det var för få plintar, kanske pga markens skick, svårt att veta ju.
 
Hej!

Hela ditt pelar-balk-system riskerar att fallera om du får ett vinkelfel i systemet. Då tar inte längre stolparna last i sin längdriktning (höjd) utan ligger snart på backen. Du måste göra systemet momentstabilt. Antingen strävor diagonalt eller knutpunkter som kan ta moment - och då duger det inte med vanliga balkskor.

Enklast för dig är nog att sträva upp det men ofta sker det inte utan vissa estetiska avkall. Ballast är ju att ta momentet i knutpunkterna eller sätta diskreta dragstag - det behövs inte mycket dragkraft för att sträva upp det. Dolda galvade plattjärn i 45 graders vinkel mot pelarna exempelvis. Tänk på korrosionsklassen på fästelement som du använder. På en hög altan har man inte plats för avrostade fästelement - livsfara! C2, C3?
 
  • Gilla
Hustomt-e
  • Laddar…
Locke skrev:
Hej!

Hela ditt pelar-balk-system riskerar att fallera om du får ett vinkelfel i systemet. Då tar inte längre stolparna last i sin längdriktning (höjd) utan ligger snart på backen. Du måste göra systemet momentstabilt. Antingen strävor diagonalt eller knutpunkter som kan ta moment - och då duger det inte med vanliga balkskor.

Enklast för dig är nog att sträva upp det men ofta sker det inte utan vissa estetiska avkall. Ballast är ju att ta momentet i knutpunkterna eller sätta diskreta dragstag - det behövs inte mycket dragkraft för att sträva upp det. Dolda galvade plattjärn i 45 graders vinkel mot pelarna exempelvis. Tänk på korrosionsklassen på fästelement som du använder. På en hög altan har man inte plats för avrostade fästelement - livsfara! C2, C3?
Tack för detta, hade jag inte tänkt på alls.

Men de 12 stolparna skapar 5 st "boxar" under altanen, hade tänkt skapa enklare kallförvaring under 2-3 av dem och där kan strävorna komma till användning i väggarna.

Istället för balkskor kan jag använda en 45x45 längs med bärlinan och göra uttag i golvreglarna?

Blir att uppdatera ritningen igen :)
 
Redigerat:
Jag har vid några tillfällen gjort pelarna av 45x95 limmade mellan två 45x170. Då låter man den innersta 45x170 bilda upplag för bärlinan och de två andra fortsätta upp och bilda räcke.

Du får räkna på skillnad i pengar mellan 95x95 limträpelare plus balkskor (för det är väl det du ritat in nu?) och versionen med hemmabyggda pelare.

Det här med att jacka ur och greja kan man ju göra men ... Nja...
 
Locke skrev:
Jag har vid några tillfällen gjort pelarna av 45x95 limmade mellan två 45x170. Då låter man den innersta 45x170 bilda upplag för bärlinan och de två andra fortsätta upp och bilda räcke.

Du får räkna på skillnad i pengar mellan 95x95 limträpelare plus balkskor (för det är väl det du ritat in nu?) och versionen med hemmabyggda pelare.

Det här med att jacka ur och greja kan man ju göra men ... Nja...
Har bara planerat balkskor för att fästa golvreglarna i två av bärlinorna och låta den i mitten ligga under. Bärlinorna har jag än så länge bara placerat på utsidan stolpen (fästa från sidan i tryckt 95x95 som jag funderade på att jacka ur).
 
Det är rätt fint om du kan få pelarna att fortsätta upp och ta räcket också. Räcket måste kunna ta ett ganska stort moment - tänk ett gäng fulla karlar som alla står och lutar sig ut. Konstruktionen måste vara "idiotsäker".
 
  • Gilla
Hustomt-e
  • Laddar…
Hej, nu var det en tid sen men altanen är klar - vill tacka för alla råd med några bilder. Jag använde både markborren och att pelarna ger ett stabilt staket (y)

140719-006.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

140719-008.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

140719-010.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

150503-089.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

150503-095.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej, i vilket program har du gjort ritningen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.