estwing skrev:
hejsan..

[länk]

så här går du tillväga fast din trapp blir med fler steg.
på mitten av vangena sätter du en bärlina som dom vilar på.
längst ner alltså ditt första steg det sättsteget sätter du med plintar, sen stöter du emot dina vanglar mot denna å drar fast.

en bra å go trappa bygger man i 30 graders vinkel inget annat.
vanglarna hade jag använt i 2"8" i ditt fall.
plansteneg bygger du i 2"7".
på min trapp som du ser får du ett steg djup på 30 ca.

hoppas du förstår??

mvh
snickar estwing
Jag tror att jag förstår, men din trapp är öppen åt alla håll. Min kommer bara att vara öppen rakt fram om man säger så.

Nimajneb skrev:
JA, men jag limmade, tvingade o skruvade dit "trekanterna" .

Med förstärkning menar jag att där vangstykena vilar på bärlinan så kommer dom ju inte vinkelrätt mot varandra. Här kan man ju frestas av att såga ut ett jack i vangeln men gör inte det, sätt dit en trekant (i princip på samma sätt som för planstegen) på vangeln så att du får en rät vinkel mot bärlinan.
Ok, tack för förtydligandet.
 
....tycker det ser ut som ett klockrent läge för en mellannivå men smaken är ju som baken.....;)

Iden med trappor från sidorna mot mitten låter utmärkt.
 
MathiasS skrev:
....tycker det ser ut som ett klockrent läge för en mellannivå men smaken är ju som baken.....;)

Iden med trappor från sidorna mot mitten låter utmärkt.
Jag tror att jag missförstod dig lite. Har kollat på bilder på drottningholms slott nu så jag är med på vad du menar. Du tror inte att det blir för "pampigt" för en röd villa med vita knutar? Om man gör som du menar så kommer vi inte lika långt ut på tomten vilket är bra.
Har lite att fundera på helt klart.

Är det någonting sånt här du menar? Ursäkta min slarviga paintbild :rolleyes:
 
  • altantrappa.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ja, så tänkte jag från början och det tror jag blir bra. En enda lång trappa kommer bli väääldigt lång.

Men, läs inlägg #8 igen, det tror jag är ett ännu bättre förslag. Jag tolkar det som att det går trappor på var sida om altanen in mot ett vilplan som du ritat det på bilden, och därefter en trappa rakt ner från vilplanet.
 
MathiasS skrev:
Ja, så tänkte jag från början och det tror jag blir bra. En enda lång trappa kommer bli väääldigt lång.

Men, läs inlägg #8 igen, det tror jag är ett ännu bättre förslag. Jag tolkar det som att det går trappor på var sida om altanen in mot ett vilplan som du ritat det på bilden, och därefter en trappa rakt ner från vilplanet.
Jag är inte riktigt medm på vad som menas där. Jag hade nog mer din bild i huvudet när jag läste den beskrivningen. Någon som kan göra en enkel skiss för att förklara vad han menar?
 
C
Typ såhär förstod jag det..
 
  • specialtrappa.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Min "femöring": Tycker som flera andra att du ska fundera på en på något sätt delad trappa, en så lång och bred trappa som du föreslår kommer på håll att se ut att vara högre än huset, det blir väldigt klumpigt och inte alls estetiskt.

För att det ska vara bekvämt att sitta i får ett "trappsteg" gärna vara minst en meter djupt och omkring 50 cm högt, så att man får bra ryggstöd och plats för benen. Typ som läktare i idrottshallar brukar se ut, ett par jättetrappsteg med vanlig trappa i sidan. På en sådan terasserad trappa får man även plats med lite rejäla krukor och annat som kan mjuka upp.
 
Många bra förslag, men jag märker att det ibland är svårt att förmedla en bild. Det som beskrivs kanske upplevs annorlunda beroende på vem som läser.

Anna_H, jag är inte riktigt med på vad du menar med "ett par jättesteg och en trappa i sidan".
 
cheetah1 skrev:
Typ såhär förstod jag det..
Ok, nackdelen med den där är att altanen då blir 2 meter bredare, alltså 13x8 meter eftersom man nästan måste bygga ut den ännu mer. Jag tror det blir för krångligt att genomföra och det kommer att ta för mycket plats. Jag tror att det andra förslaget är bättre även om det blir en yta mellan altan och trappen som är svår att utnyttja. Jag har markerat med gröna kryss.
 
  • altantrappa2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
cheetah1 skrev:
Typ såhär förstod jag det..
Detta är slottsvarianten som jag gillar.
TS missar dock minglarhyllan i solnedgången.
Djupmässigt tror jag inte man sparar så mycket.
Estetisk så blir den inte lika framtung

Att sitta o hänga i en trapp med 30cm djupa steg är perfekt, fattar inte varför stegen ska vara större och högre så länge man inte behöver rollator typ..
 
Finns det någon som har byggt en trappa av "drottningholmsvariant" och har lite bilder?
 
Hej Danne,

Vi ska bygga en sådan trappa som du tänkt, kan man se bilder från din och gärna några tankar om hur din vart och vad man bör tänka på!

Tackar på förhand!
Joakim
 
ah, bumpar denna tråd, då den är högst aktuell för mig, kanske för dig mä ;-)

Kanske svårt att se men så här enligt solfjäderprincipen kör vi. Just i färd med att gera stegkilarna.. dryyyygt.

SDC12319.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

SDC12317.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur blev det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.