Hej,

Är strax klar med altanen och ska då göra en väldigt stor trappa till den. Altanen är där det är som högst ca 220-240cm hög och trappan ska vara 4 meter bred vid altanen. Eventuellt om det inte blir för svårt tänkte vi att trappan ska vara smalare, eller bredare längst ut. Kanske 3 eller 5 meter.
Hur tycker ni att man ska tillverka denna trappa på bästa sätt och vilka dimensioner ska jag ha?
Tanken som jag hade var att ha 3 stycken grövre reglar, i stil med en spikregel 45x175 som man sedan sätter en stolpe under varje regel någonstans på mitten av trappan.

Kan man göra klossar som man sedan sätter på regeln som trallen sedan läggs på, eller måste man såga ut till ett vangstycke? Andra sätt att göra det enkelt men ändå stabilt?

Hoppas ni förstår mina bilder.
Tack på förhand.
 
  • trappa.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • trappa2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Trappan blir lååååååång..
Börja på att fundera på lite fler storleksmått än bredden då den knappt påverkar konstruktionen.
Du måste även dit med ett stabilt räcke..
 
Nimajneb skrev:
Trappan blir lååååååång..
Börja på att fundera på lite fler storleksmått än bredden då den knappt påverkar konstruktionen.
Du måste även dit med ett stabilt räcke..
Jo, den lär väl bli uppåt 4 meter någonting. Bredden kommer bli 4 meter och längden har väl mycket med stegdjup och steglängd att göra. Vi vill gärna ha en trappa som även fungerar som sittyta vilket gör att längden ökar. Räcke ska vi också ha såklart. Konstruktionen och vilken dimension på virke är det jag funderar mest på.
 
240 hög och sittbar (30cm stegdjup) betyder att den kommer vara typ 500 djup och runt 550 lång vilket har betydelse för konstruktionen då det är svårt att hitta tryckt virke i dessa längder.

Tips på hur du konstruerar vagnstycken hittar du här
http://www.viivilla.se/Gor-det-sjal...sisk-rytm-Listig-teknik-med-vangstyckena.aspx

När det gäller stödet under trappen tänk vanlig altan med bärlina och golvregel (vagnstycke i i trappor).

Vill du ha den avsmalnade åt något håll är det ju bara att vinkla vagnstyckena, tänk bara på att du ska utgå från max cc på bredaste partiet.
 
....jag skulle nog göra en avsats halvvägs med ett vilplan.
 
Första trappsteget kommer att ligga på 210cm höjd ganska exakt. Bifogar en bild på hur det ser ut så kanske det är lättare att förstå.

Nimajneb:
Är det vangstycken som gäller eller kan man fästa klossar på insidan av reglarna? När ni skriver "tänk vanlig altan", menar ni då att det ska vara cc60 mellan vangstyckena/reglarna? Jag hade tänkt endast 3 reglar dvs med 2m mellanrum. Det blir för klent kanske?

MathiasS:
Jo det kanske inte är en så dum idé, men vi vill inte göra den får lång. Den blir ju lång nog som det är och med en avsats/vilplan på mitten så kommer vi att förlora ytterligare några meter av tomten. Så jag tror nog att vi skippar det ändå
 
  • altanen.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • altanen9.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänk altan =
plint, bärlina, golvregel(=Vagstycke) cc60 och trall.
I princip kan du dimensionera på samma sätt.

Jag hade tänkt:
210höjd/15cm sättsteg= 14steg x 30cm plansteg = 420
roten ur kvadratsumman av 210 o 420 blir 470cm lång trapp.
Lägg på 40cm anpassning så kan du fixa en 220 alt 195 x 45 regel på 520cm så är detta lösbart.
4m bred betyder 400/cc60 =>8 stycken vagnstycken.

4 m bred betyder 3 plintar per plintrad. Med ett djup på 420 så funkar det med en plintrad vilket ger cc200 mellan plintarna och cc210 för vagstyckena. (finns möjligheten att lägga ytterligare en plintrad skulle det inte skada då vi är på gränsen med våra utsågade reglar).

Gör som förut, i med plinten, upp med stolparna, fäst 195 bärlina.

tillverka 8 stycken vagstycken utifrån en simpel mall såga limma o skruva.

Vill du känna dig riktigt trygg kan du även sätta 2 plintar längst ner.
 
Jag skulle nog göra en trappa till höger och en till vänster som inte går ut från altanen utan med altanen (mot mitten). Dom skulle inte gå ner till marken utan mötas på en avsats en bit upp. Sedan därifrån skulle jag göra en trappa som går ut från altanen och som blir bredare för varje trappsteg.

Någon som förstår vad jag menar?
 
Redigerat:
  • Gilla
JaJu
  • Laddar…
Springare skrev:
Jag skulle nog göra en trappa till höger och en till vänster som inte går ut från altan utan med altan (mot mitten). Dom skulle inte gå ner till marken utan mötas på en avsats en bit upp. Senan därifrån skulle jag göra en trappa som går ut från altan och som blir bredare för varje trappsteg.

Någon som förstår vad jag menar?
Typ drottningholm ;)

Beror nog på hur man ska använda trappen.
Är det en sitta o titta på solnedgångentrapp så gillar jag den breda sittbara trappen.
Är det en brukstrapp till huset så är drottningholms varianten mycket bra.
I vilket fall som helst är byggprinciperna dom samma
 
Nimajneb skrev:
Tänk altan =
plint, bärlina, golvregel(=Vagstycke) cc60 och trall.
I princip kan du dimensionera på samma sätt.

Jag hade tänkt:
210höjd/15cm sättsteg= 14steg x 30cm plansteg = 420
roten ur kvadratsumman av 210 o 420 blir 470cm lång trapp.
Lägg på 40cm anpassning så kan du fixa en 220 alt 195 x 45 regel på 520cm så är detta lösbart.
4m bred betyder 400/cc60 =>8 stycken vagnstycken.

4 m bred betyder 3 plintar per plintrad. Med ett djup på 420 så funkar det med en plintrad vilket ger cc200 mellan plintarna och cc210 för vagstyckena. (finns möjligheten att lägga ytterligare en plintrad skulle det inte skada då vi är på gränsen med våra utsågade reglar).

Gör som förut, i med plinten, upp med stolparna, fäst 195 bärlina.

tillverka 8 stycken vagstycken utifrån en simpel mall såga limma o skruva.

Vill du känna dig riktigt trygg kan du även sätta 2 plintar längst ner.
Oj, vilken service! Tack för dina uträkningar. En fundering kring utsågningen. Menar du att det går att använda 45x220 och då slippa limma ihop flera? Med tanke på utsågningen. Slipper jag limma ihop flera så underlättar det såklart.
 
Springare skrev:
Jag skulle nog göra en trappa till höger och en till vänster som inte går ut från altanen utan med altanen (mot mitten). Dom skulle inte gå ner till marken utan mötas på en avsats en bit upp. Sedan därifrån skulle jag göra en trappa som går ut från altanen och som blir bredare för varje trappsteg.

Någon som förstår vad jag menar?
Jag tror jag förstår hur du menar, men jag är nog benägen att hålla med nimajneb. Den kommer framförallt bli till för att sitta i med en kopp kaffe, eller kanske någonting starkare för att kolla på solnedgången.
 
Danne12345 skrev:
Oj, vilken service! Tack för dina uträkningar. En fundering kring utsågningen. Menar du att det går att använda 45x220 och då slippa limma ihop flera? Med tanke på utsågningen. Slipper jag limma ihop flera så underlättar det såklart.
byggde trapp själv för 3 veckor sedan så jag gick igenom samma tankesväng som du just nu.

Min var bara en 5 stegare 30 djup och jag gjorde med 195x45 virke men konstruktionen i sig gjorde att jag hade mycket fler fästpunkter.

Rita upp för dig själv hur ursågningen ik en 220x45 kan se ut, kolla tjockleken på det smalaste stället i lodrät vinkel (mao så som den skall stå i färdigt skick) kolla mot dimensioneringstabellen och sätt rätt antal bärlinor.
Jag hade nog förstärkt vangstycket vid varje vangstycke/bärline kors.
 
Nimajneb skrev:
byggde trapp själv för 3 veckor sedan så jag gick igenom samma tankesväng som du just nu.

Min var bara en 5 stegare 30 djup och jag gjorde med 195x45 virke men konstruktionen i sig gjorde att jag hade mycket fler fästpunkter.

Rita upp för dig själv hur ursågningen ik en 220x45 kan se ut, kolla tjockleken på det smalaste stället i lodrät vinkel (mao så som den skall stå i färdigt skick) kolla mot dimensioneringstabellen och sätt rätt antal bärlinor.
Jag hade nog förstärkt vangstycket vid varje vangstycke/bärline kors.
Ok, så du sågade ur utan att limma ihop flera alltså? Jag ska se om jag har lite bitar av 45x220 över så kanske det blir lä'ttare att se. Hur menar du med att förstärka vangstycket?
 
hejsan..

http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/96725-ni-som-vill-ha-bilder-pa-trappbygge.html

så här går du tillväga fast din trapp blir med fler steg.
på mitten av vangena sätter du en bärlina som dom vilar på.
längst ner alltså ditt första steg det sättsteget sätter du med plintar, sen stöter du emot dina vanglar mot denna å drar fast.

en bra å go trappa bygger man i 30 graders vinkel inget annat.
vanglarna hade jag använt i 2"8" i ditt fall.
plansteneg bygger du i 2"7".
på min trapp som du ser får du ett steg djup på 30 ca.

hoppas du förstår??

mvh
snickar estwing
 
  • Gilla
Jotsat
  • Laddar…
Danne12345 skrev:
Ok, så du sågade ur utan att limma ihop flera alltså? Jag ska se om jag har lite bitar av 45x220 över så kanske det blir lä'ttare att se. Hur menar du med att förstärka vangstycket?
JA, men jag limmade, tvingade o skruvade dit "trekanterna" .

Med förstärkning menar jag att där vangstykena vilar på bärlinan så kommer dom ju inte vinkelrätt mot varandra. Här kan man ju frestas av att såga ut ett jack i vangeln men gör inte det, sätt dit en trekant (i princip på samma sätt som för planstegen) på vangeln så att du får en rät vinkel mot bärlinan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.