Hej på er!

Jag håller på att renovera ett hus som är byggt -79 där nuvarande innerväggar består av "reglar" som är 28x45, en tunn skiva limmad på reglarna och ingen isolering i väggen. Eftersom jag tänker dra ny el och även vill ha isolering i innerväggarna så är min tanke att det är lika bra att riva och göra om alla innerväggar. I detta fall så är ytterväggarna bärande, så jag behöver inte tänka på den bärande funktionen.

Då är det ett par frågeställningar där jag tycker att man hör olika rekommendationer.

Dimension på reglar? 45x70 eller 45x95?
Isolering? 45, 70 eller 95? Stenull eller glasull?
Skivor? Enkelgips, Spånskiva + enkelgips, OSB + enkelgips, dubbelgips?

Hur hade ni gjort?
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

Om du inte tänker utöka avståndet mellan reglarna så räcker det ju bra med 45x70.
Isoleringstjockleken ska väl vara samma som regeltjockleken.
Hur lätt vill du att det ska vara att sätta upp saker och har du behov av att sätta upp tunga saker på väggen?
 
  • Gilla
mattiasohult
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Om du inte tänker utöka avståndet mellan reglarna så räcker det ju bra med 45x70.
Isoleringstjockleken ska väl vara samma som regeltjockleken.
Hur lätt vill du att det ska vara att sätta upp saker och har du behov av att sätta upp tunga saker på väggen?

Tusen tack!

Gällande isoleringen så har jag hört att man gärna lämnar utrymme för elen, så om man har 45x70 reglar så isolerar man med 45. Har man 45x95 reglar så isolerar man med 70.

Känns ju som att man lätt kan ångra sig i framtiden när man vill flytta saker som sitter väggen och bara har gips, så jag är nog inne på spånskiva + gips och kanske sätta kortlingar där man vet att det ska vara en tv på väggen osv.
 
Om man får önska.

45x90 med tillhörande 90mm isolering. Isolering gärna Träfiberskiva. Sedan ett alger 15mm plyfa och sedan 12mm gips.

Men vanligare är nog att man kör 45x70, glasull, osb 11mm och gips 12..
 
  • Gilla
Fjchjvcfgjbv och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
M mattiasohult skrev:
Känns ju som att man lätt kan ångra sig i framtiden när man vill flytta saker som sitter väggen och bara har gips, så jag är nog inne på spånskiva + gips och kanske sätta kortlingar där man vet att det ska vara en tv på väggen osv.
Inga kortlingar utan använd OSB om det kan bli aktuellt med TV eller tunga saker.
 
  • Gilla
mattiasohult
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Inga kortlingar utan använd OSB om det kan bli aktuellt med TV eller tunga saker.
Okej, tack för tipset :)
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Om man får önska.

45x90 med tillhörande 90mm isolering. Isolering gärna Träfiberskiva. Sedan ett alger 15mm plyfa och sedan 12mm gips.

Men vanligare är nog att man kör 45x70, glasull, osb 11mm och gips 12..
Det känns saftigt, men jag förstår att resultatet blir bra!
 
M mattiasohult skrev:
Gällande isoleringen så har jag hört att man gärna lämnar utrymme för elen, så om man har 45x70 reglar så isolerar man med 45. Har man 45x95 reglar så isolerar man med 70.
Det har jag aldrig hört? Däremot brukar man göra ett installationsutrymme i ytterväggarna, men då handlar det om att få ångspärren en bit in så man slipper punktera den vid alla dosor.
 
  • Gilla
NatBat och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det har jag aldrig hört? Däremot brukar man göra ett installationsutrymme i ytterväggarna, men då handlar det om att få ångspärren en bit in så man slipper punktera den vid alla dosor.
Okej, det kanske är jag som har missförstått detta :)

Kan du förtydliga hur man gör detta installationsutrymme i ytterväggarna?
 
M mattiasohult skrev:
Kan du förtydliga hur man gör detta installationsutrymme i ytterväggarna?
Tja, det är inte särskilt komplicerat. Man sätter upp ångspärr, reglar ut 45 mm och drar alla rör och slangar där innan man sätter upp skivor på väggarna. Oftast isolerar man installationsutrymmet också, så det är bara ångspärren som hamnar en liten bit in plus att man kan bryta köldbryggor med de dubbla lagren reglar/isolering.


Tvärsnitt av väggkonstruktion med isolering, träreglar och gipsskivor. Numrerade delar indikerar olika material och lager.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://villalivet.se/om-bygg/yttervagg/
 
useless useless skrev:
Tja, det är inte särskilt komplicerat. Man sätter upp ångspärr, reglar ut 45 mm och drar alla rör och slangar där innan man sätter upp skivor på väggarna. Oftast isolerar man installationsutrymmet också, så det är bara ångspärren som hamnar en liten bit in plus att man kan bryta köldbryggor med de dubbla lagren reglar/isolering.


[bild]

[länk]
Tack för förtydligande! Nu förstår tom. jag :D
 
useless useless skrev:
Det har jag aldrig hört? Däremot brukar man göra ett installationsutrymme i ytterväggarna, men då handlar det om att få ångspärren en bit in så man slipper punktera den vid alla dosor.
du behöver inte isolera fullt i en innervägg eftersom isoleringen når sin effekt vid ungefär 1/3 utfyllnad av volymen mellan reglarna.
 
I Installation skrev:
du behöver inte isolera fullt i en innervägg eftersom isoleringen når sin effekt vid ungefär 1/3 utfyllnad av volymen mellan reglarna.
Ja, vanligtvis isolerar man bara för ljudets skull. Då är det inte så viktigt att fylla upp hela utrymmet.
 
useless useless skrev:
Ja, vanligtvis isolerar man bara för ljudets skull. Då är det inte så viktigt att fylla upp hela utrymmet.
Och då vill man väl hällst ha massa i isoleringen, typ träfiberskivor. Men är det just ljudisolering man vill åt finns det ju flera ess-i rockarmen t.ex. dubbelgips etc.
 
Redigerat:
Eller stenull... Men det beror väl på vilka krav man har... Gips på båda sidor och glasull räcker väl i de allra flesta fallen i en normal bostad.
Har man större krav än så måste man ju ha ljudisolerade dörrar, ventilation, etc...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.